واکاوی دلایل افزایش قیمت گوشت در خوزستان

بر اساس برآورد‌های سازمان جهاد کشاورزی خوزستان علی رغم افزایش هزینه تولید گوشت با توجه به خشکسالی و صادرات، اما این مسئله نمی‌تواند دلیلی برای بالا رفتن بهای گوشت قرمز باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - افزایش قیمت گوشت طی هفته‌های اخیر به باری سنگین برای خانوار‌های قشر متوسط تبدیل شده که حالا مجبورند این سهم را هم از سفره خود کاهش دهند.

گوشت قرمز پیشتر از سفره بسیاری خانوار‌های کم درآمد حذف شده بود و حالا به نظر می‌رسد با افزایش افسار گسیخته قیمت آن در آستانه نوروز اقشار متوسط جامعه نیز آرام آرام دست از این خوراکی بکشند.

اما در هر حال جامعه خوزستان نیازمند گوشت است که از راه های متفاوتی تامین می‌شود و عوامل مختلفی در آن تاثیر گذار خواهد بود.

به همین منظور نیز از علی رحم کریمی معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و اصغر حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت و مرغ اهواز در این خصوص پرسش شد.

آقای کریمی می‌گوید که استان خوزستان اگرچه در حوزه کشاورزی رشد چشمگیری داشته، اما شیلات و دامپروری همگام با برنامه‌های توسعه‌ای پیش نرفت.

او گفت: در خصوص گوشت قرمز نیز موازنه منفی وجود دارد؛ نیاز استان سالانه ۵۳ هزار تن است که مجموع تولیدات دامداری صنعتی و دام پروری سنتی، ۴۴ هزار تن است.

بر همین اساس ۹ هزار تُن موازنه منفی میان تولید و نیاز استان به گوشت قرمز برقرار است و این یعنی تولید استان کفاف نیاز‌ها را نمی‌دهد.

منابعی که دام برای کشتار گاه‌ها تامین می‌شود، مجتمع‌های دامپروری در استان هستند و بخشی از نیاز نیز از طریق دام عشایر است؛ کمبود نیز از طریق واردات انجام می‌شود.

به گفته علی رحم کریمی هر عاملی که بر روی این ۳ مورد تاثیر بگذارد در قیمت و عرضه تاثیر خواهد داشت.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: سال زراعی گذشته با خشکسالی مواجه بودیم و یکی از بخش‌هایی که مستقیما تحت تاثیر قرار گرفته دام است به ویژه دام عشایر که وابستگی شدیدی به آب و مرتع دارد.

پس از آن نیز دام‌ها مجبور شدند که از علوفه دستی استفاده نمایند و این مسئله هزینه تولید را بالا می‌برد.

افزایش هزینه تولید با بالا رفتن قیمت گوشت همخوانی ندارد

اما این افزایش هزینه‌ها بر اساس برآورد‌های جهاد کشاورزی با بالا رفتن بهای گوشت همخوانی ندارد؛ یعنی قیمت گوشت در برخی حوزه‌ها بیشتر از قیمت هزینه تولید است.

آقای کریمی افزود: در مقطعی از سال «ترافیک» عرضه دام وجود داشت که دولت برای جلوگیری از کشتار دام مولد اقدامی را برای خرید و صادرات دام پرواری مصوب کرد، اگرچه عدد قابل توجهی نبود که موجب افزایش این چنینی بهای گوشت شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان قیمت مصوب گوشت را ۱۵۰ هزار تومان بیان کرد که بر اساس یک نشست این قیمت مصوب شد.

اگرچه این مقام مسئول متذکر شد که گوشت از جمله کالا‌هایی نیست که مصوب باشد و تابع عرضه و تقاضا است.

او قیمت مصوب را ملاک برخورد با افرادی دانست که بیشتر از بهای «متعارف» اقدام به فروش گوشت می‌کنند.

علی رحم کریمی گفت: پارسال بر اساس مصوبه‌ای صادرات دام به استان‌های مرزی ممنوع شد که انتظار می‌رود در صورت برطرف شدن آن، عرضه و تقاضا گوشت نیز متوازن شود.

اعلام صادرات جو روانی ایجاد کرد

اصغر حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت و مرغ اهواز نیز در این خصوص گفت: به محض آنکه مدتی قبل اعلام شد قرار است، گوشت قرمز صادر شود، یک جو روانی ایجاد و بهای گوشت افزایش یافت.

اصغر حسینی می‌گوید که پشتیبانی امور هم دام گوشت را از کیلویی ۵۲ هزار تومان تا ۶۲ هزار تومان خریداری کرد و همین مسئله در افزایش قیمت گوشت تاثیر گذاشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت و مرغ اهواز درخصوص صادرات دام و تاثیر آن بر قیمت‌ها گفت: مستنداتی وجود دارد که در رسانه اعلام شد که قرار است ۱۵۰ هزار راس دام به کشور‌های امارات، عراق، کویت و عمان صادر شود، این در حالی است که دستگاه مربوطه اعلام کرده صادرات انجام نشد.

سیداصغر حسینی بهارانچی با بیان اینکه اعلام این موضوع حتی در صورت اجرایی نشدن آن سبب جوسازی شد، افزود: پشتیبانی امور دام گوشت با قیمت ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان را با قیمت ۶۲ هزار تومان از تولیدکنندگان خریداری کرد و همین موضوع تاثیراتی بر نوسان قیمت این محصول گذاشته است.

h, درخصوص اظهارات آقای پویان مبنی بر کاهش ۵۰ درصد تقاضا و مصرف گوشت در خوزستان گفت: ۲ سال قبل، مقرر شد دام سبک به کشتارگاه‌های اهواز تحویل داده شود، این در حالی است که حدود ۱۵۰ کشتارگاه که قصاب‌ها گوشت را از آن‌ها خریداری می‌کنند، معرفی کرد و موضوع تحویل گوشت با قیمت مناسب ناتمام باقی ماند.

حسینی بهارانچی تاکید کرد: دام مازاد در کشور و به ویژه در استان خوزستان وجود ندارد و هر شخصی که ادعا می‌کند دام مازاد وجود دارد، با حضور مسئولان و رسانه‌ها به محل خواهیم رفت تا هر دامی که مصرف کنندگان خواهان آن هستند، وجود دارد یا خیر.

وارد نشدن دام به خوزستان مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند

این مقام مسئول ادامه داد: اگر دام از استان‌های همجوار و به ویژه کوهدشت لرستان وارد نشود، ما با مشکل تامین نیاز مردم روبرو می‌شویم، اگرچه در حال حاضر هم حدود ۲۰۰ راس به صورت قاچاق یا آزاد، دام مورد نیاز وارد می‌شود و کمک به تامین این محصول است.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت و مرغ اهواز به نگرانی برخی از تولیدکنندگان برای واردات دام به صورت آزاد و توقیف محموله آن‌ها اشاره کرد و گفت: برخی افراد جرات واردات دارند و همکاری آن‌ها جای تقدیر دارد، زیرا اگر اینگونه واردات صورت نگیرد، با مشکلات متعدد و کمبود گوشت مواجه می‌شویم، زیرا روز گذشته تعدادی از قصاب‌ها به کشتارگاه ملاثانی مراجعه کردند و از نبود دام گلایه داشتند که همین موضوع اهمیت تجدید نظر در مصوبه یاد شده و صدور مجوز واردات دام به استان‌های مرزی را دوچندان می‌کند.

حسینی بهارانچی به بررسی قیمت مصوب گوشت با حضور مسئولان جهاد کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: نتیجه بررسی‌ها و جلسه‌ها به این ختم شد که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند بره شقه‌ای و مخلوط با ۱۰۰ گرم دمبه ۱۵۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله ۱۴۰ هزار تومان در بازار عرضه شود.

قیمت هر کیلوگرم گوشت بره و گوساله چقدر است؟

این مقام مسئول به وجود ۲ موضوع گرانی و گرانفروشی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: فروشنده‌ای که صادرات دام را علت افزایش قیمت گوشت می‌داند، روزانه ۱۵۰ لاشه گوشت می‌فروخت و هم اکنون فروش به حدود ۸۰ لاشه و به عبارتی دیگر نصف رسیده است، ضمن اینکه این شخص به دلیل نارضایتی از کشتارگاه اهواز، در چندین مرحله گوشت مورد نیاز خود را از کشتارگاه‌های اصفهان خریداری و به وسیله خودرو‌های دارای سردخانه و با نظارت دامپزشکی این استان به اهواز وارد می‌کرد.

وی می‌گوید: در سایر استان‌ها افراد خاصی هستند که از قصاب‌ها و عرضه کنندگان گوشت میزان و نوع محصول موردنیاز را دریافت می‌کنند و پس از کشتار با چند درصد کمتر، گوشت را به متقاضی تحویل می‌دهند، اما در اهواز چنین روشی استفاده نمی‌شود و بیشتر قصاب‌ها به کشتارگاه مراجعه نمی‌کنند و سفارش خود را به دلالان می‌دهند و همین امر سبب افزایش تدریجی قیمت‌ها و تفاوت قیمت در واحد‌های عرضه کننده می‌شود.

انتهای پیام/ن

برچسب ها: قیمت گوشت ، گوشت قرمز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.