به صدا درآمدن زنگ خطر بیابان زایی در کاشمر

کارشناس حفاظت خاک از شرایط اکوسیستم‌های سرزمینی خراسان رضوی و به خصوص منطقه ترشیز خبرداد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - هادی معماریان گفت: اکوسیستم‌های سرزمینی خراسان رضوی و به خصوص منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در برابر شرایط بهره‌برداری نامناسب بسیار حساس و شکننده بوده و در معرض پدیده بیابان‌زایی قرار دارند.

او گفت: بیابان‌زایی به عنوان تخریب سرزمین در مناطق خشک، نیمه‌خشک و نیمه مرطوب در اثر عوامل مختلف از جمله تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی به وجود می‌آید و زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

کارشناس حفاظت خاک گفت: بر اساس برآورد‌های انجام شده سطح کانون‌های بحران فرسایش بادی در منطقه کاشمر در سال‌های اخیر به حدود ۱۲ هزار هکتار افزایش یافته و این امر در شهرستان‌های بردسکن و خلیل‌آباد نیز صادق است.

معماریان گفت: براساس مطالعات انجام شده سه کانون گردوغبار در جنوب کاشمر و بردسکن وجود دارد که سالانه هزاران تن رسوبات بادی را وارد اتمسفر می‌کنند.

او گفت: تحلیل روند خشکسالی هیدرولوژیک (آب زیرزمینی) منطقه نیز نشان می‌دهد سطح آب زیرزمینی در تمامی چاه‌های مشاهده شده منطقه با نرخ میانگین حدود یک متر در سال افت داشته و بر اساس شاخص PSI کل دشت در شرایط خشکسالی آب زیرزمینی قرار گرفته است.

کارشناس حفاظت خاک گفت: بر اساس نقشه‌های استخراج شده، دشت کاشمر از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷ به‌طور تدریجی در شرایط خطرناک قرار گرفته و در کمتر از دو دهه اخیر، متوسط شوری آب زیرزمینی در مناطق شرقی دشت کاشمر به بیش از ۲ هزار واحد (میکروموس بر سانتیمتر) یعنی دو برابر سال ۱۳۸۴ رسیده و جبهه شوری از غرب به شرق گسترش یافته است.


بیشتر بخوانید


معماریان گفت: در دشت بردسکن وسعت جبهه شوری از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ دو برابر شده و متوسط شوری دشت درونه از هفت هزار و ۵۰۰ واحد در سال ۸۸ به حدود ۹ هزار واحد در سال ۹۸ رسیده است.

او گفت: گسترش جبهه شوری به سوی آب‌های شیرین به مرور موجب بایر شدن زمین‌های زراعی و گسترش کانون‌های بحران فرسایش بادی در منطقه می‌شود.

کارشناس حفاظت خاک گفت: نتایج پیش‌بینی‌ها بر اساس مدل جهانی GloSEM نشان می‌دهد؛ آینده منطقه ترشیز با افزایش تغییر کاربری‌ها و تغییر اقلیم نگران‌کننده است و همین امر به افزایش معنی‌دار فرسایش خاک تا پنج برابر میزان موجود منجر می‌شود که این میزان بسیار بالاتر از آستانه تحمل فرسایش خاک در این منطقه است و امنیت غذایی منطقه را به شدت تهدید می‌کند.

معماریان گفت: قصه غم‏بار بیابان‌زایی در منطقه ترشیز با پدیده بسیار خطرناک و تهدیدکننده امنیت و حیات منطقه یعنی فرونشست به پایان خود نزدیک می‌شود، زیرا فرونشست‌ها و فروچاله‌‏ها آخرین مرحله بیابان‌زایی هستند.

انتهای پیام//ت. ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار