امشب درباره وضعیت ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصمیم‌گیری می شود

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: کمیسیون تلفیق امشب درباره وضعیت ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصمیم‌گیری می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی گفت: «حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه ها نیست، دولت می‌گوید در لایه ارز ترجیحی تعریف نکرده و فقط ارز نیمایی و ETS (۲۳ هزار تومانی) وجود دارد.»

رئیس مجلس دیروز بند مرتبط با ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال آینده را به کمیسیون تلفیق بازگرداند تا بیشتر بررسی شود.

برخی نمایندگان پیشنهاد کردند ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف شود اما با مخالفت تعدادی از نمایندگان مواجه شد.

دولت سیزدهم که پیش از ارائه لایحه بودجه، برای تغییر شیوه اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی لایحه‌ای دو فوریتی داده بود، در لایحه بودجه خود، این ارز را حذف کرد اما نمایندگان کمیسیون تلفیق را نتوانست قانع کند.

دولت می‌گوید حذف ارز ترجیحی در سال آینده اگرچه تورم دارد، اما تورمش بیشتر از شرایط وجود آن نیست.

کمیسیون تلفیق ارز ترجیحی را تا ۹ میلیارد دلار برای دارو، تجهیزات پزشکی و اقلام اساسی اختصاص داده و معتقد است با این روش، اقلام مهم ارزان‌تر به دست مصرف کنندگان می‌رسد؛ اگرچه مبنای واردات در لایحه بودجه ارز ETS (۲۳ هزار تومانی) است.

نمایندگان موافق حذف ارز ترجیحی این اتفاق را عامل کاهش فساد می‌دانند که در سوی دیگر، برخی از آنها می‌گویند حذف این ارز به بازار شوک وارد می‌کند.  

آقای علی اکبر کریمی نماینده اراک در پیشنهادش برای حذف ارز ترجیحی از لایحه بودجه گفت که این ارز منبع بزرگی برای رانت‌خواری در اقتصاد ایران شده و تدوام استفاده از آن در اقتصاد کشور می‌تواند منشأ عظیم رانت‌خواری را ادامه دهد.

او گفت «ما هم به آثار تورمی ناشی از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی توجه داریم، ولی باید این واقعیت را یپذیریم که با توجه به اختلاف بهای میان این ارز و ارز آزاد انگیزه فساد ایجاد می‌کند تا افرادی بخواهند از این ارز بهره‌مند شوند.»

آقای کریمی گفت «پرونده‌های زیادی داریم که افراد زیادی ارز را گرفتند و کالایی وارد  کشور نکردند.»

رئیس کمیسیون تلفیق در نشست دیروز بررسی لایحه بودجه سال آینده، در مخالفت با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت که مجلس باید تصمیم بگیرد و در مقابل ۸۵ میلیون نفر پاسخگو باشد. 

آقای حاجی بابایی گفت که «کمیسیون تلفیق شفاف عمل کرده و معادل ۹ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی اختصاص دادیم و بقیه ارز را به شکل ETS پیش بینی کردیم و حذف این‌ها یعنی ۶ برابر کردن قیمت ها.»

با بلند شدن صدای تعدادی از نمایندگان در زمان بررسی این پیشنهاد، رئیس مجلس به گفته‌های حاجی بابایی واکنش نشان داد و گفت قرار نیست اینجا حرف سیاسی زده شودد، باید در این مورد کار کارشناسی و علمی انجام شود. اینکه شعار دهیم در مقابل ملت تصمیم بگیریم، یعنی کمیسیون را جمع کنیم و این سخن صحیحی نیست. من بارها گفته ام معیشت خط قرمز مجلس است و در این موضوع شکی نداریم.»

در ماه‌های گذشته از مخالفت نهادهای امنیتی و نظارتی برای حذف ارز ترجیحی خبرهایی در رسانه‌ها منتشر شده بود اما «گفته می‌شود» در نشست غیرعلنی روز یکشنبه مجلس که با حضور رئیس سازمان اطلاعات سپاه برگزار شد، با حذف ارز ترجیحی موافقت شده.

البته دولت گفته «تا زمان تصمیم برای جایگزینی ارز ترجیحی هیچ تغییری در توزیع یارانه به نهاده‌ها صورت نخواهد گرفت.»

آقای بهادری جهرمی سخنگوی دولت بیست و یکم دی ماه گفته بود «قانون دولت را مکلف به حذف ارز ترجیحی کرده؛ تورم و خلق پول ناشی از توزیع ارز یارانه ای عامل اصلی کاهش قدرت خرید مردم است.»

انتهای پیام/

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
آقای حاجی بابائی چرا بی جهت جوسازی میکنی آخر آخرتی هم وجود دارد ۶ برابر شدن قیمتها را از کجا آوردی؟ این مورد تخصصی است اجازه دهید تا کارشناسان اقتصادی راجع به آن نظر دهند چرا راجع به مطلبی که علم و یقین نداری اینطور با اطمینان صحبت میکنی و خودت را در آن دنیا مدیون حداقل ۵ دهک قشر ضعیف جامعه میکنی
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۲۲:۰۹ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
خیلی سخت هست آدم در مورد درآمد خود و اطرافیانش تصمیم سخت بگیره. از خانواده و اطرافیان طرد میشه. دقیقا همه جا همینطور با اکراه تصمیم می گیرید بعد می گویید خلاء قانون داریم و راه در رو در قانون زیاد است. عزیزم وقتی شما جمعی از تعارضات منافع را در نظر گرفته بعد قانون تصویب می کنید نتیجه بیش از این سیستم فاسد نمیشه. البته سیستم فاسد نباشه افرادی مث خیلی از مسئولین حاضر باید خانه نشین باشند و جایی برای حرف زدن امثال شماها نباشه. خدا در و تخته رو خوب به هم جور کرده....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
آقای حاجی بابائی چرا بی جهت جوسازی میکنی آخر آخرتی هم وجود دارد ۶ برابر شدن قیمتها را از کجا آوردی؟ این مورد تخصصی است اجازه دهید تا کارشناسان اقتصادی راجع به آن نظر دهند چرا راجع به مطلبی که علم و یقین نداری اینطور با اطمینان صحبت میکنی و خودت را در آن دنیا مدیون حداقل ۵ دهک قشر ضعیف جامعه میکنی
آخرین اخبار