ابوالحسنی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

محصولات میکروبی به کمک پاکسازی آلودگی‌های نفتی آمده اند

مجری طرح «پودر میکروبی جهت رفع آلودگی‌های نفتی فاز مایع و جامد» درباره پاکسازی آلودگی‌های نفتی به کمک محصولات میکروبی توضیحاتی ارائه داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - علی ابوالحسنی گفت: یکی از فناوری‌های نوین در زمینه پاکسازی آلودگی‌های نفتی، استفاده از محصولات میکروبی شامل مخلوط پودری میکروارگانیسم‌های تجزیه کننده نفت و افزایه‌های مورد نیاز آن ها است.

پودر میکروبی تجزیه کننده آلودگی نفتی مخلوطی از چهار سویه باکتریایی طبیعی بومی مناطق نفت خیز ایران، آنزیم‌ها و بیوسورفاکتانت‌های میکروبی و مواد مغذی معدنی است که برای زیست‌پالایی آلاینده‌های هیدروکربنی نفتی در خاک و آب قابل استفاده است.

مجری طرح «پودر میکروبی جهت رفع آلودگی‌های نفتی فاز مایع و جامد» بیان کرد: این محصول را بسته به محل و نوع آلودگی می‌توان به صورت پودر پاشی و یا مخلوط با آب با تجهیزات اسپری کردن استاندارد و نازل‌های آتش‌نشانی استفاده کرد.

زمان مناسب اثربخشی این محصول بسته به شرایط محیطی یک تا دو ماه بوده که در این مدت قادر است بیش از ۸۰% آلودگی هیدروکربنی خاک را کاهش دهد. حفظ رطوبت خاک به میزان ۴۰% در دوره اثربخشی ضروری است.

ابوالحسنی گفت: محصول مورد نظر در بسته‌بندی‌های مختلف قابل تحویل است و در حال حاضر تعداد محدودی از شرکت‌ها در کشور‌های پیشرفته جهان این محصولات را تولید می‌کنند.

در این پروژه علاوه بر بومی‌سازی دانش فنی تولید پودر میکروبی باکتری‌های نفت‌خوار، توانسته جلوی ارزبری و خروج ارز از کشور را بگیرد. این محصول در مقیاس نیمه صنعتی در حجم ۳۰۰ کیلوگرم تولید و در اختیار کارفرما قرار گرفت.

با اجرای موفقیت‌آمیز تست میدانی این محصول در جزیره خارک و همچنین در واحد نمک‌زدایی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، بازار مصرف گسترده‌ای برای این محصول در داخل کشور فراهم شده است و امکان صادرات آن به خارج از کشور نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار