صدور ۸۰۰ مجوز کوچ کلنی‌های زنبور عسل به مناطق جنوب کشور

علیرضا صادق شمالی گفت: امسال مهاجرت زنبورداران خراسان شمالی به مناطق جنوب کشور افزایش یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان بجنورد -    مدیر امور طیور، زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی خراسان  شمالی گفت: زنبورداران با توجه به خشکسالی‌ها برای یافتن عرصه‌های مناسب برای تولید عسل به مناطق جنوب کشور مهاجرت می‌کنند.

به گفته صادق مجوز‌های کوچ برای جا به جایی در داخل و خارج استان انجام می‌شود.

صادق گفت: بیشتر زنبورداران برای یافتن گیاهان مناسب با هدف بهبود تولیدات عسل در فصل زمستان به سمت مناطق گرمسیر جا به جا می‌شوند تا در بهار کلنی‌ها جمعیت مناسبی برای تولید عسل داشته باشند.

او از زنبورداران استان خواست برای کوچ با اداره جهاد کشاورزی برای تعیین مقصد هماهنگی‌های لازم را داشته باشند و در محل تعیین شده استقرار یابند تا مشکلاتی برای آنان ایجاد نشود.

مدیر امور طیور، زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: امسال ۱۵۰ دفترچه زنبور داری نیز در استان صادر شد و ۷۰دفترچه نیز برای صدور آماده شده که با توجه به افزایش اعتبارات امسال روند افزایشی است.

صادق اضافه کرد: امسال ۶۵۰ تن شکر یارانه‌ای در بین زنبورداران توزیع شده و ۳۸۷تن نیز آماده توزیع است که کمک رسان برای فصل زمستان است.

فعالیت هزارو ۹۶۵بهره بردار در حوزه تولید عسل

پارسال میزان تولید عسل در خراسان شمالی سه هزار و ۲۰۰ تن بود. صدور ۸۰۰ مجوز کوچ کلنی‌های زنبور عسل به مناطق جنوب کشور

بر اساس سرشماری انجام شده در سال گذشته، ۲۰۵هزار و ۵۸۵کلنی در زنبورستان‌های استان وجود دارد و بر این اساس هزار و ۹۶۵نفر بهره‌بردار در حوزه تولید عسل و سایر فراورده‌های آن فعالیت دارند.

خراسان شمالی به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی در سال۹۶ از نظر میزان تولید عسل رتبه۱۳ و از نظر میانگین تولید به ازای هر کلنی بهره وری رتبه ششم کشوری را کسب کرده بود.

شهرستان اسفراین به عنوان قطب تولید عسل در خراسان شمالی است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.