سیلوی مرکزی بعد از ۲۹ سال دوباره فعال شد

رئیس سیلو مرکزی گفت: در تولید نان از گندم کمک شده کشور هندوستان استفاده می‌شود.

مسئولان سیلوی مرکزی اعلام کردند که این تصدی بزرگ کشور بعد از توقف ۲۹ ساله دو باره به منظور عرضه خدمات به ادارات دولتی و شهروندان کشور فعال شده است.
خیال محمد، رئیس سیلوی مرکزی امروز یکشنبه (اول حوت) هنگام آغاز به فعالیت دوباره  سیلوی مرکزی به خبرنگاران گفت: فعالیت سیلو مرکزی که از سال ۱۳۷۱ به این طرف متوقف بود؛ امروز دوباره آغاز به فعالیت کرده و در آینده نزدیک سیلو‌های ولایات هرات و قندهار نیز فعال می‌گردد.
خیال محمد گفت:" سیلوی مرکزی در بخش‌های ذخیره گندم، آسیاب( آرد) و تولید نان فعالیت دارد که ما بخش تولید نان را امروز فعال کردیم".
خیال محمد گفت: ما گندم را به قیمت مناسب خریداری کرده و نان آنرا برای ادارات دولتی و شهروندان کشور با بهای مناسب عرضه می‌کنیم.

بخش تولید ما چهار داش دارد که در حال حاضر یک داش فعال شده و این رقم درآینده نزدیک بیشتر خواهد شد.
 رئیس سیلو مرکزی گفت: در تولید نان از گندم کمک شده کشور هندوستان استفاده می‌شود.
رئیس سیلوی مرکزی در مورد قیمت نان‌های تولید شده در این مرکز گفت:" یک روت ۳۰۰ گرام ۲۲ افغانی، روت ۴۰۰ گرام ۳۰۰ افغانی و روت ۵۰۰گرام ۳۷ افغانی به فروش می‌رسد".
رئیس سیلوی مرکزی گفت: ناشتا ۲۰۰ گرام ۱۰ افغانی، نان سبوس‌دار ۳۰۰ گرام ۴۴ افغانی، نان ۳۰۰ گرام ۱۳ افغانی، نان ۷۵۰ گرام ۳۳ افغانی و همچنان کیک ۵۰۰ گرام ۶۰ افغانی به فروش می‌رسند.
رئیس سیلو مرکزی گفت: ما سالانه ۳۷ میلیون افغانی از عواید خویش را به دولت پرداخت می‌کنیم که ۲۵ میلیون آن عواید اساسی و ۱۲ میلیون دیگر عواید غیر اساسی می‌باشد.
سیلوی کابل با محدوده‌ ۷۰ هزار متر مربع زمین، در غرب شهر کابل واقع شده است ساختمان این سیلو در سال ۱۳۳۳ به کمک مالی شوروی سابق ساخته شد. این تصدی زمانی بیش از دو هزار کارگر داشت و در ۲۴ ساعت، ۷۰ تن تولید می‌کرد.

آسیاب‌های آن نیز در ۲۴ ساعت ۲۰۰ تن گندم آرد می‌کرد.

با شدت‌گرفتن جنگ‌های تنظیمی ‌و موجودیت افراد غیر مسئول در این سیلو‌ها و استفاده از آن به‌عنوان سنگرهای جنگ، اکثر بخش‌های این سیلو تخریب شد و ماشین‌ها و تجهیزات آن به سرقت رفت.
این محل با روی کار آمدن حکومت انتقالی به ریاست حامد کرزی به دو شرکت خصوصی سپرده شد اما دیری نگذشت که این دو شرکت نان‌پزی و روت‌پزی به دلیل کهنه‌بودن ماشین‌ها و قیمت بودن کرایه آن ، ورشکست شده و سقوط کرد.

انتهای پیام/ ر

برچسب ها: سیلو ، گندم ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار