پایان یک دهه حضور نظامی فرانسه در مالی

در پی بالا گرفتن تنش‌ها بین فرانسه و مالی، رئیس جمهور فرانسه آغاز خروج نیرو‌های نظامی این کشور از خاک مالی پس از یک دهه را اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان – امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه خروج نیرو‌های فرانسوی از خاک مالی را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، پس از دیدار با رهبران آفریقایی و غربی فرانسه اعلام کرد عقب نشینی از مالی را آغاز خواهد کرد و فرآیند آن بین ۴ تا ۶ ماه طول خواهد کشید.

امانوئل ماکرون، به خبرنگاران گفت: «خروج به شیوه‌ای هماهنگ با ارتش مالی و ماموریت حافظ صلح سازمان ملل انجام خواهد شد». این عقب نشینی در حالی اتفاق می‌افتد که فرانسه بیش از یک دهه است در مالی حضور نظامی دارد. پیش از این نیز این کشور مستعمره فرانسه بوده است. همچنین، به بهانه مبارزه با تروریسم، حدود چهار هزار سرباز فرانسوی در غرب آفریقا حضور دارند و این کشور حضور خود را در دیگر کشور‌های آفریقایی از جمله نیجریه و بورکینافاسو حفظ خواهد کرد.

مکرون در پاسخ به خبرنگاران گفت چنین عقب نشینی را نشانه «شکست» نمی‌داند. وی ادعا کرد بنا به درخواست مالی نیرو‌های خود را به این کشور فرستاده و اکنون نگرش حکومت نظامی مالی، فرانسه را مجبور به خروج از این کشور کرده است.

عقب نشینی فرانسه در پی مخالفت مردم و مقامات مالی نسبت به حضور نظامی این کشور در خاک مالی صورت می‌گیرد. درگیری بین مقامات مالی و فرانسه اخیرا بالا گرفته است. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه چندی پیش حکومت مالی را نامشروع خوانده بود. در پاسخ مالی اظهارات او را توهین‌آمیز خوانده و سفیر فرانسه را اخراج کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار