همایش ملی سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه

رئیس انجمن تعزیه استان فارس از برگزاری همایش ملی «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» در شیراز خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز -  عبدالصمد فهندژ سعدی گفت: این همایش از امروز به مدت ۵ روز در حرم حضرت شاهچراغ (ع) در تالار ولایت به مناسبت سالروز شهادت آن حضرت برگزار می‌شود.

او با اشاره به در پیش رو بودن ۱۷ رجب، سالروز بزرگداشت شهادت حضرت شاهچراغ (ع) گفت: امسال به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت این امامزاده واجب‌التعظیم همایش ملی «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» برگزار خواهد شد.

فهندژ سعدی گفت: این همایش از امروز، ۲۷ بهمن تا اول اسفندماه به مدت ۵ روز در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار خواهد شد و در این همایش ملی ۲۴ گروه تعزیه از سراسر کشور مشارکت دارند که ۱۲ گروه آن در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و ۱۲ گروه هم در شهر‌های خودشان به صورت پخش زنده به اجرای تعزیه می‌پردازند.

سعدی با یادآوری اینکه در تاریخ ۱۱ مهرماه امسال با حضور وزیر میراث فرهنگی مجلس تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) به ثبت ملی رسید، گفت: تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) نخستین تعزیه‌ای است که ثبت ملی شده است به همین دلیل برای آن یک همایش ملی برگزار کرده‌ایم.

رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس گفت: در این همایش از کتاب «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» که نویسندگی آن را خودم با همکاری رقیه سادات رضوی انجام داده‌ایم، نیز رونمایی خواهد شد.

او گفت: از امروز نیز به صورت روزانه در دو بخش صبح و عصر گروه‌های تعزیه در دو صحن امام جواد (ع) و حضرت معصومه (س) حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به اجرای تعزیه خواهند پرداخت که در بخش صبح تنها یک تعزیه و در بخش بعدازظهر به صورت همزمان در دو صحن مذکور دو تعزیه به اجرا درخواهد آمد.

سعدی گفت این گروه‌های تعزیه از نقاط مختلف کشورمان نظیر قزوین، تهران، سمنان، کرمان، بهبهان، اراک، زنجان، قم، مازندران، تفرش، کاشمر و ... حضور دارند که به صورت حضوری در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به اجرای برنامه می‌پردازند.

در ساعت ۱۵:۳۰ روز جمعه، ۲۹ بهمن نشست شعرخوانی در وصف حضرت شاهچراغ (ع) توسط انجمن شعر سعدی با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، اداره ارشاد، اوقاف، انجمن تعزیه، بسیج هنرمندان و حرم مطهر در تالار ولایت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) خواهیم داشت.

او برگزاری برنامه نقاشی کودکان و مسابقه خطاطی از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ روز شنبه، ۳۰ بهمن را از دیگر برنامه‌های این همایش اعلام کرد و گفت: همچنین در همین روز مسابقه عکاسی با موبایل از حرم مطهر و تعزیه برگزار خواهد شد.

سعدی گفت: در عصر روز جمعه، ۲۹ بهمن که مصادف با شب سالروز شهادت حضرت شاهچراغ (ع) خواهد بود، ۱۲ گروه تعزیه در نقاط مختلف کشور به اجرای برنامه خواهند پرداخت و ۱۲ گروه هم در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) تعزیه اجرا خواهند کرد.

رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس گفت: مراسم اختتامیه همایش ملی «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» نیز در ساعت ۱۶ روز یکشنبه، اول اسفندماه در تالار ولایت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار خواهد شد.

او به ارائه توضیحاتی درباره کتاب «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» پرداخت و گفت: این کتاب، زندگی حضرت موسی کاظم (ع)، فرزندان حضرت موسی کاظم (ع)، حضرت امام رضا (ع)، حضرت احمدبن موسی (ع)، و ورود حضرت به شیراز را حکایت می‌کند در این اثر مکتوب، تاریخ تعزیه ایران و شیراز، پدر تعزیه شیراز استاد احمد داوغه حضرتی، نسخ‌های مجلس تعزیه امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت امام جواد (ع)، حضرت موسی کاظم (ع) وجود دارد و در قلب این کتاب آواز‌ها و آوا‌ها در مجلس تعزیه شاهچراغ (ع) و رنگ‌ها و حیوانات در مجلس تعزیه، به تصویر کشیده شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار