وزیر میراث فرهنگی دستور احیا و تخصیص اعتبار مرمت ۵ اثر تاریخی را صادر کرد

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پی وضعیت نامناسب آثار تاریخی سبزوار، دستور احیا و تخصیص اعتبار مرمت اضطراری را داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -   سبزوار یکی از شهرستان‌های تاریخی استان با قدمت تاریخی بیش از شش هزار سال است که بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در این شهرستان وجود دارد و تاکنون ۱۶۲ مورد آن‌ها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: چندین دوره مرمت در این بنای تاریخی توسط میراث فرهنگی انجام و کانال زهکشی برای اطراف بنا و محوطه سازی آن احداث شده است.

محسن برآبادی گفت: هم اکنون به دنبال امضای تفاهم نامه با شهرداری هستیم تا این بنای تاریخی به دور از هر گونه مشکل قانونی به شهرداری واگذار شود.

او  در خصوص جزئیات واگذاری این بنا به شهرداری سبزوار بیان کرد: بحث واگذاری مصلای تاریخی در مرحله تبادل اطلاعات قرار دارد تا به زودی منجر به عقد قرارداد شود و تاکنون در مفاد قرارداد توافقات بین شهرداری و میراث فرهنگی انجام نشده است.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: بنا نیازی به مرمت اضطراری ندارد، اما محوطه آن بدون استفاده باقی مانده و درختان و فضای سبز موجود در محدوده این بنا در حال خشک شدن است.

وزیر میراث فرهنگی دستور احیا و تخصیص اعتبار مرمت ۵ اثر تاریخی سبزوار را صادر کرد

برآبادی گفت: بدون استفاده بودن این اثر تاریخی سبب شده این مکان به محلی برای اجتماع کارتن خواب‌ها و معتادان تبدیل شود و شهرداری سبزوار نیز پیشنهاد داده است که این مکان تاریخی به عنوان فضای فرهنگی برای شهروندان استفاده شود. وی افزود: مصلای تاریخی و مناره خسروجرد از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان آثار تاریخی نفیس اعلام شده است که ضوابط واگذاری آن سخت‌تر از گذشته می‌شود.

احیای مناره خسروجرد

رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: این اثر مربوط به قرن ششم است و به عنوان بلندترین سازه آجری استان محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید


برآبادی گفت: معضل مهم بنا این است که در سال‌های اخیر بدون استفاده باقی مانده و حتی برخی لوازم آن به سرقت رفته است و مجبور هستیم که برای جلوگیری از آسیب بیشتر به این بنا در را ببندیم، ولی متاسفانه برخی افراد پس از باز کردن در ورودی اثر به بالا می‌روند و آسیب‌های آن بیشتر از گذشته می‌شود.

او گفت:   مباحث ترافیکی در محدوده بنا وجود دارد و باید طرحی برای آن درنظر گرفته شود و با توجه به قرار گرفتن اثر در لاین سرعت دو طرف بنا نیاز به احداث کند راه دارد.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: گام نخست احیای آن تملک اراضی محدوده بناست چراکه میراث فرهنگی سبزوار تنها حدود هزار متر مربع زمین در محدوده اثر تاریخی را تحت تملک دارد و برای تبدیل به مجموعه خدماتی نیازمند تملک بخش بیشتری از اراضی است. همچنین رایزنی‌هایی با شورای اسلامی روستای خسروجرد انجام شده است که در بحث تملک اراضی محدوده بنا همکاری داشته باشند.

برآبادی گفت: این بنا دچار مشکل تملک است و رایزنی شهرداری با مالک بنا به منظور واگذاری آن هنوز منجر به نتیجه نشده است. مرمت اضطراری این بنای تاریخی به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

او گفت: وضعیت بنا به گونه‌ای است که اگر به داد آن نرسیم در بارندگی‌های آینده حجم تخریب بنا افزایش می‌یابد.

وزیر میراث فرهنگی دستور احیا و تخصیص اعتبار مرمت ۵ اثر تاریخی سبزوار را صادر کرد

رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: توافقاتی با کسبه و شورای اسلامی شهر سبزوار به منظور بازسازی آن انجام شده و حتی طرح آن تهیه شده است متاسفانه زمانی که اعتبار برای مشارکت در مرمت بازار تاریخی سبزوار داشتیم، کسبه پای کار نیامدند، ولی اکنون مالکان بازار به توافق رسیده اند و شهرداری هم پای کار آمده، اما میراث فرهنگی سبزوار با مشکل کمبود اعتبارمواجه شده است.

برآبادی گفت: در دیدار اخیر رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار با مقام عالی وزارت قول‌های مساعدی برای تخصیص اعتبار جهت مرمت این بازار تاریخی داده شده است. وی بیان کرد: اعتبار بازسازی بازار تاریخی سرپوش سبزوار به صورت سهم سه جانبه بین میراث فرهنگی، شهرداری و مالکان تامین می‌شود که سهم میراث فرهنگی سبزوار سه میلیارد تومان است.

نیاز به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت ۵ اثر


رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: با این میزان اعتبار حداقل به مرحله‌ای می‌رسد که بخش خصوصی برای احیای این آثار تاریخی ورود کند. زمانی که بخش خصوصی برای سرمایه گذار اثر تاریخی ورود می‌کند، می‌بیند که ۵۰ درصد بنا تخریب شده است، دیگر پای کار نمی‌آید بنابراین قبل دعوت از بخش خصوصی برای مشارکت باید اعتبار مورد نیاز برای مرمت اضطراری جذب شود.

برآبادی گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات ورود گردشگر به این شهرستان بحث ماندگاری آن هاست و متاسفانه در سبزوار اماکنی را نداریم که به صورت کامل احیا شده باشد و گردشگر بتواند ورود کند چراکه تمامی اماکن سبزوار متروکه یا بدون استفاده باقی مانده است.

او گفت: اگر خانه‌های تاریخی به مکانی برای اقامت گردشگران و مسافران تبدیل شود، زمان ماندگاری گردشگران در سبزوار افزایش می‌یابد.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار با اعلام این که بنا‌های تاریخی این شهرستان به دلیل این که در سال‌های اخیر اعتبارات به صورت قطره چکانی بوده، به صورت کامل مرمت نشده است و بخش خصوصی هم به این حوزه وارد نمی‌شود، گفت: فضا‌های تاریخی سبزوار قابلیت ارائه خدمات به گردشگران را ندارد بنابراین فضا‌های خدماتی نیاز مهم در این شهرستان به شمار می‌رود.

تاکید وزیر برای احیا و مرمت ۵ اثر تاریخی فاخر سبزوار

رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری، جوانان، سلامت، محیط زیست شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: در این دیدار بر لزوم احیا و مرمت پنج اثر تاریخی این شهرستان شامل مناره خسروجرد سبزوار، یخدان‌های تاریخی، بازار قدیمی، سرای معمارزاده و مصلای تاریخی از سوی مقام عالی این وزارتخانه تاکید شد.

وحید ملوندی گفت: نامه‌هایی با امضای علی اصغر عنابستانی و بهروز محبی نجم آبادی نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تهیه شده بود که به وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقدیم شد. وی ادامه داد: مقام عالی وزارت قول داد که به شرط تملک یخدان‌های تاریخی، برای مرمت این اثر ارزشمند مشارکت کنند و قول‌هایی برای احیا و تامین اعتبار مرمت این پنج اثر تاریخی داده شده است.

 

منبع؛ خراسان

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار