تشدید پایش در آبگیر‌ها و تالاب‌های استان کرمانشاه

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : پایش در آبگیر‌ها و تالاب‌های استان برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تشدید می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- علیرضا حیدری گفت : پایش‌ها معمولا در نیمه دوم سال و با توجه آغاز مهاجرت پرندگان آزادپرواز در فصل سرد سال تشدید می‌شود.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با توجه به شناسایی چند کانون بیماری در استان در دهه اول بهمن ماه، رصد و پایش محل فرود و استراحت این پرندگان بیشتر شده که به همین منظور اکیپ‌های شبکه دامپزشکی استان با همراهی کارشناسان حفاظت محیط زیست اقدام به رصد و پایش کلیه آبگیر‌ها و تالاب‌های سطح استان می‌کنند.

آبگیر‌ها و تالاب ها، روستاها، واحد‌های صنعتی پرورش طیور و کشتارگاه‌های طیور استان از ابتدای سال ۱۳ هزار بار مورد بازدید قرار گرفته‌اند.

در این بازدید‌ها ۳۵۰۰ نمونه مشکوک به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اخذ شده که هریک از این نمونه‌ها دوبار مورد آزمایش قرار گرفته و در نهایت چهار کانون بیماری در استان شناسایی شده که آزمایش آخرین کانون در تاریخ یازدهم بهمن ماه مثبت شد.

پرندگان چهار روستای استان که کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بودند معدوم شدند در نهایت بیش از ۸۷۰ قطعه پرنده معدوم شد که پیگیر پرداخت غرامت به روستائیان از محل اعتبارات ملی مرتبط با موضوع بحران هستیم.

پرندگان وحشی مهاجر مخزن اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر در فصول سرد سال به استان کرمانشاه احتمال شیوع بیماری از پرندگان وحشی به پرندگان بومی و حتی صنعتی وجود دارد، لذا پرورش‌دهندگان طیور بومی و صنعتی باید هشدار‌های مرتبط با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند.

از صاحبان مرغداری‌ها می‌خواهیم رعایت موازین بهداشتی را برای ممانعت از شیوع احتمالی بیماری داشته باشند.

از صاحبان واحد‌های مرغ مادری، مرغ تخمگذار و پرورش بوقلمون در خواست داریم حتما طیور خود را علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان واکسینه کنند.

از روستاییان درخواست می‌شود از خرید طیور از دوره‌گرد‌ها صرف نظر کنند.

تلفات بالا با سیر افزایشی، سیاه شدن تاج و ریش و وجود علائم خونریزی روی قسمت‌های بدون پر بدن پرنده از مهمترین علائم این بیماری هستند.

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور درمان ندارد و اگر طیور یک خانه در روستایی آلوده به بیماری تشخیص داده شوند، بر اساس دستورالعمل ها ناچار به معدوم‌سازی همه طیور آن روستا خواهیم بود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.