استقرار نیروهای جدید ناتو در کشور‌های دریای سیاه به بهانه حفظ امنیت اروپا

دبیر کل ناتو از استقرار نیرو‌های این ائتلاف در کشور‌های اطراف دریای سیاه خبر داد و این اقدام را پیامی بسیار قوی مبنی بر تعهد واشنگتن بر امنیت اروپا دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان - ینس استولتنبرگ گفت: «استقرار اخیر نیرو‌های آمریکایی در رومانی یک پیام بسیار قوی در رابطه با تعهد واشنگتن به امنیت اروپا ارسال می‌کند و ناتو ممکن است گروه‌های جنگی بیشتری را در دیگر کشور‌های مجاور دریای سیاه مستقر کند.»

به گزارش اسپوتنیک، دبیرکل ناتو به نشست هفته آینده وزیران دفاع و جلب نظر آن‌ها برای برنامه ریزی و رسیدگی به مقیاس، دامنه و جزئیات نحوه استقرار یک گروه جنگی در کشور‌های اطراف دریای سیاه اشاره و ابرازی امیدواری کرد که تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود.

این مقام اروپایی تاکید کرد که ناتو می‌تواند در کوتاه‌مدت نیرو‌های بیشتری را مستقر کند و مدعی شد که ادامه تقویت جناح شرقی یک گام «تدافعی» است. به گفته‌ی استولتنبرگ، این ائتلاف در حال بررسی تعدیل درازمدت در وضعیت خود است که شامل ایجاد گروه‌های جنگی در رومانی و سایر کشور‌های اطراف منطقه دریای سیاه می‌شود.

ائتلاف ناتو اخیراً از بهانه تهدید ادعایی روسیه علیه اوکراین برای توجیه تشدید حضور خود در شرق اروپا استفاده کرده است. مسکو هرگونه طرحی علیه همسایه خود را رد کرده و از بلوک غرب خواسته است که فشار خود به سمت شرق را متوقف کند.

واشنگتن هفته گذشته حدود هزار سرباز را از آلمان به رومانی اعزام کرد و حدود ۲ هزار پرسنل دیگر مستقر در قاره آمریکا را به لهستان و آلمان فرستاد. طبق گزارش‌ها ۸ هزار و ۵۰۰ نیروی اضافی برای استقرار مجدد در اروپا آماده شده است و پنتاگون در نظر دارد چندین هزار نیروی دیگر را به شرق این قاره اعزام کند.

مسکو و حتی متحدان اوکراینی آمریکا ادعا‌ها مبنی بر حمله احتمالی روسیه به اوکراین را رد کرده اند و کی‌یف درباره تأثیر اقتصادی ترس از جنگ بر اقتصاد شکننده خود ابراز نگرانی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار