استاندار:

۶۲درصد بودجه سیستان و بلوچستان به بخش آب و راه اختصاص دارد

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این‌که اولویت اصلی این استان حوزه‌های آب و راه است گفت: ۶۲ درصد تمام بودجه استان را به این ۲ بخش اختصاص داده‌ایم.

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان - حسین مدرس خیابانی   درآیین گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها در مرکز بازدیدکنندگان کوه خواجه منطقه سیستان گفت: فضا و طبیعتی که دیدیم ناراحت کننده است اتفاقی که در این خطه افتاده قابل باور نیست اینکه ما بگوییم دنیا یا سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی است خیلی متفاوت با این وضعیت خطه سیستان بوده، همه چیز مردم نابود شده و همه شغل، کسب و کار، دام و کشاورزیشان با بی‌مهری طبیعت از بین رفته است.

او گفت: در این پنج ماهی که در سیستان و بلوچستان هستیم شاید هیچ روزی نباشد که راجع به موضوع آب منطقه سیستان رسیدگی نکرده باشیم در استان و خارج از این استان حساسیت خطه سیستان را می‌دانند.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان   همگی مسوولان نظام در راس آن رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور به حساسیت منطقه سیستان اهمیت ویژه قائل هستند از این رو ما شبانه‌روز در تکاپو هستیم که مشکل آب این منطقه را حل کنیم.

او می گوید: بخشی از تلاش ما برای حل آب منطقه سیستان این می تواند باشد که آب را به این منطقه بازگردانیم و مرتبط با آن رایزنی‌ها با مسئولان استانی و ملی انجام شده و به ترکیبی از راه‌های مختلف رسیده‌ایم.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه باید اشتغال بدون آب در منطقه سیستان را تدبیر کنیم گفت: ۹۲ درصد بارندگی های استان نسبت به سال گذشته کاهش داشته پس ما طبیعتا باید برای آب آشامیدنی و اقتصادی و کشاورزی منطقه فعالیت کنیم.

او با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با تنش آبی گفت: مهمترین اقدامی که در این مدت چهار ماهه انجام شده انتقال آب چاه نیمه‌ها است بطوریکه برای تامین آب آشامیدنی مردم آبهای پراکنده در چهار چاه‌نیمه سیستان در حال جمع آوری از چاه نیمه چهارم به سمت سوم و از چاه نیمه دوم به سمت شماره یک و نزدیک کردن آنها به خطوط انتقال است که تاکنون حدود ۹۰ میلیون متر مکعب در مجموع آب این چاه نیمه‌ها منتقل و تا ۱۲۰ میلیون متر مکعب ادامه خواهد داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مسیر دیگری که برای رفع تنش آبی در استان داریم حفر چاه‌های حرمک در نزدیکی زاهدان بوده تا بخشی از نیاز آب این شهرستان را در فصل تنش آبی تامین کنیم که در این راستا ۶ حلقه چاه حفر شده است.

به گفته او  ۱۵۰ نقطه حفر چاه، کف‌شکنی و لایه‌روبی در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان داریم که از این موارد ۳۳ چاه حفر،۶۳ چاه در دستور کار بوده و ۳۳ مورد هم تجهیز کارگاه شده تا بتواند بخش عمده‌ای از مشکلات تنش آبی این منطقه را در تابستان ۱۴۰۱ مرتفع کند.

مدرس خیابانی می گوید: سال گذشته ۹۰۰ روستا از طریق آبیاری سیار با تانکر آبرسانی انجام شد که امسال ۴۰۰ روستای دیگر به دلیل خشکسالی متاسفانه اضافه شد از اینرو از محل اعتبارات با خرید و اجاره تانکر یک‌هزارو ۳۰۰ روستا را که امکان تامین آب از طریق چاه و خطوط انتقال وجود ندارد به صورت سیاری و سقایی آبرسانی سیار خواهند شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار