ثروت رضاشاه هنگام مرگ چقدر بود؟

براساس برآوردها، ثروت رضاشاه هنگام مرگ ۳میلیون پوند و حدود یک‌ونیم میلیون هکتار زمین بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - یکی از بحث‌هایی که درباره رژیم شاه مطرح می‌شود، داستانسرایی درباره برخورد این رژیم با فساد است؛ به‌گونه‌ای که گفته می‌شود، شاه با هر فسادی قاطعانه برخورد می‌کرد. در بررسی این ادعا می‌توان به چند نکته اشاره کرد:

۱- نخستین نکته در این خصوص آن است که فساد‌ها در زمان رژیم شاه به چند دلیل ماهیت «سیستمی» داشت؛ این فساد‌ها عامدانه بود، خود رژیم فسادزا و مشوق فساد بود، فساد اپیدمیک و همه‌گیر بود، انگیزه و توانی برای مقابله با فساد وجود نداشت، میان عوامل فساد نوعی رابطه مشتری‌گونگی شکل گرفته بود؛ به‌گونه‌ای که هر یک کارچاق‌کن دیگری بود و در نهایت اینکه دستگاه‌های ناظر و مسئول مبارزه با فساد نیز خود گرفتار فساد بودند.

۲- با وجود تمام تمجید‌هایی که سلطنت‌طلبان از رضاشاه می‌کنند، اما شخص رضاشاه یکی از بزرگ‌ترین مفسدان اقتصادی تاریخ معاصر ایران است. وی در دوران حکومتش، آنقدر ثروت تصاحب کرد که به ثروتمندترین فرد ایران تبدیل شد. براساس برآوردها، ثروت وی هنگام مرگ ۳میلیون پوند و حدود یک‌ونیم میلیون هکتار زمین بوده است. وقتی بعد از عزل رضاشاه، مسئله دارایی‌های وی مطرح شد، نخست‌وزیر وقت، محمدعلی فروغی، در جلسه مجلس اعلام کرد: «رضاشاه مبلغ باورنکردنی ۶۸‌میلیون ریال در حساب‌های شخصی‌اش در بانک‌های ایران داشت.» که در آن زمان، برابر ۴۶‌درصد نقدینگی کل کشور بود.

۳- وجه دیگر فساد‌های سیستمی پهلوی اول، انحصار‌های شدیدی بود که در صنایع ایجاد کرده بود؛ به‌گونه‌ای که از ۲۰۰هزار دوک ریسندگی کارخانجات نساجی در سراسر ایران، ۵۸هزار دوک آن به رضاشاه و از ۱۳۰۰میلیون ریال سرمایه‌گذاری انجام‌شده در فاصله سال‌های ۱۳۱۸-۱۳۱۷، ۵۵۰میلیون ریال متعلق به سرمایه‌داری دولتی و شخص شاه بود.

۴- کانون فساد‌ها در دوره پهلوی دوم، «بنیاد پهلوی» بود که ابزار اصلی شاه و خانواده سلطنتی برای عملیات مالی در داخل و خارج کشور بود. این بنیاد در ۲۰۷شرکت سهام داشت و علاوه بر مدیریت طرح‌های سلطنتی و پرداخت مزایا و مستمری به وابستگان، کنترل بخش‌های بزرگ کلیدی اقتصادی کشور را هم در اختیار داشت و شبکه گسترده‌ای از نهاد‌های اقتصادی مانند بانک، بیمه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی و ساختمانی، هتل‌ها، مجموعه‌های توریستی و... را تحت‌پوشش داشت. فساد بنیاد پهلوی به‌ویژه از آن روی بود که هزینه‌های آن به‌صورت پنهانی از خزانه دولتی تأمین می‌شد (سالانه بیش از ۴۰میلیون دلار کمک دولتی می‌گرفت) و قسمتی از فروش نفت و نیز وام‌های دریافتی از آمریکا و بانک جهانی به این بنیاد منتقل می‌شد، اما ۲۰تا ۴۰درصد از درآمد‌های آن به‌حساب خاندان سلطنتی واریز می‌شد (درآمد ماهانه آن ۱۲میلیون دلار بوده است).

بنابراین، برخلاف داستانسرایی‌هایی مبنی بر فسادستیزی رژیم شاه، اما این رژیم غرق در فساد بود.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

برچسب ها: رضاخان ، فساد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
با یک مشت خاک ایران رفت
Iran (Islamic Republic of)
علی آبادانی
۱۹:۰۳ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
مردم مظلوم یمن عراق سوریه لبنان هم از برکت انقلاب نهایت استفاده را بردن درسته که ماهی یک بارم نداریم گوشت بخورم ولی فدای فلسطین مهم اینه اونا در رفاه باشن اصلا ما انقلاب کردیم که در سختی و تحریم رشد کنیم و خودکفا باشیم :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
لعنت بهش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
دزدتر از خاندان پهلوی خودشون!
هنوز با همان پولهای دزدی دارند از طریق رسانه خودشون رو موجه جلوه میدن.
لعنت خدا به اول و آخرشون
آری! فقط خاندان دزد و خائن فرار می کند که هیچکدوم در ایران نموندن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
لعنت خداوند بر پهلوی و قاجاریه وطن فروش آدمکش
Netherlands
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
تاثیر رسانه در تطهیر شاه اینگونه نمود پیدا می‌کنه یکی خوب کرد یعنی یکی صد میلیارد ثروت جمع کنه ولی ده درصد روستاهای ما فقط برق داشته باشند اون پول صرف عیاشی وکمک به کشورهای اروپایی برای روز مبادا بکنه
Iran (Islamic Republic of)
سردارایرانی
۱۹:۰۷ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
عجب دنیاییست!!!!!!!!!
یکی دزدی میکنه،در عوض اعتقادات مردم محکمتر و اراده ها برای ادامه راه مصمم تر میشه!!!
یکی هم دزدی میکنه،اما نه اعتقادی به مردم میمونه و نه دل و دماغی برای ادامه!!!!!!!!!
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چون به اسم دین به مردم حکومت نمیکردند.امام رحمة الله علیه،زمانی که در فرانسه بود دوستان فشار می آوردند که چرا زودتر به ایران نمی آیی؟؟!! امام فرمودند: نیروهایی که برای اجرای قوانین مدنی و اسلامی تربیت کردید،کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟(نقل قول از مرحوم علامه تهرانی مقدم)همه دیدید و شنیدید،که امام در سال 62 از همه عذر خواهی کرد که اشتباه کردیم،حلال کنید!!!!!! چون نیروی معتقد به شرع مقدس در رأس امور قرار نگرفتند؛اونایی هم که بدردبخور بودند یکی بعد از دیگری از سر راه برداشتند تا راحتتر به مقاصد پلید خودشون برسند!!!!کار به شعار درست نمیشه،همه اینو میدونیم اما در عمل خیلیا بی عمل هستند،از کوچکترین نهاد اجتماعی تا ریاست جمهوری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
عذرخواهی سال ۱۳۵۹بوده نه ۶۲ رئیس جمهور خائن داشت که خدا رو شکر عوضش کردن تحقیق کن
Iran (Islamic Republic of)
سردارایرانی
۱۹:۳۴ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
کاربر13:51
ممنون از تذکر بجا،اشتباه از بنده بود،این عذر خواهی دقیقاً 6 ماه قبل از عزل بنی صدر بود،که بنده با یه توبیخ و سرزنش دیگه از سوی امام اشتباه گرفته بودم. لطف کردید.دمت گرم.کاش بقیه هم در فضای مجازی فقط بیننده و شنونده منفعل نباشند، و دربرابر کلیپ ها و متنهایی که پخش میشه، موضعگیری کنند تا حقیقت آشکار شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ بعدها همه چیز رو معلوم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
نه اینکه خودتون بدتر از اینا نیستین الان فساد تو ایران بیدا دمیکنه هیچکس هم راضی نیست هی فیلم های مواد فروش هم پخش نکنین بگین دوران شاه مواد فروش زیاد بودالان بچه های یازده ساله مواد میکشه همه زنها موقعی که میریم تفریح یه قلیون زیر بغلشونه به خدا یه روز یه بچه یازده ساله که گرد میکشید اومده بود گدایی در خونمون منه مادر جگرم آب شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
فکر کنم اینجا رو با آمریکا اشتباه گرفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
این هایی که می گویی یک هزارم فسادپهلوی های خائن هم نیست.
لعنت خداوند بر پهلوی وطن فروش آدمکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
این حرفت رو به امثال خودت یادآوری کن که میگید مجازی، آزادی، مردم خودشون عقلشون میرسه و هزار چیز دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
پالانی بی شرف عجب دزدی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
حالا کسانی که بایداز این اختلاسها درس عبرت بگیرن ودزدی نکنند عبرت نمیگیرند. فکر کردن این پولهای بیت المال رو باخودشون میبرنداون دنیا که شایدیک قطعه زمینی نزدیک بهشت بخرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
نوش جونش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
نه که الان همه پسر خدان!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
استغفرالله ربی و اتوب الیه
خدا یکی است
انسانهای خوب بنده خداوند هستند
آخرین اخبار