معاون رئیس جمهور:

تاکنون به تالاب ها نگاه انتزاعی شده است

علی سلاجقه گفت: تاکنون به تالاب ها نگاه انتزاعی شده و صرفا خود تالاب و بدون محدوده اثر مورد توجه بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در بازدید از تالاب بختگان در روز جهانی تالاب ها، گفت: تالاب در قالب یک حوزه آبخیز، انتهایی ترین حوزه زهکشی است و یک هشدار دهنده برای وضعیت سلامت حوزه آبخیز به شمار می رود‌.

او گفت: هر چه سلامت حوزه آبخیز بیشتر باشد تالاب از نظر کمیت و کیفیت در وضعیت بهتری قرار دارد اما اغلب تالاب های ما از نظر کیفیت آب و آبزیان، پرندگان، ریزمغذی ها و پوشش گیاهی وضعیت مناسبی ندارند.

سلاجقه گفت: بحث مدیریت جامع حوزه آبخیز اهمیت بسزایی دارد و باید در کشور اجرایی شود تا شاهد همسنگی مناسب در تالاب ها باشیم.

او گفت: در سیل سال ۹۸ تالاب شادگان در خوزستان موجب پخش آب و جلوگیری از سیلاب شد و در ایران از ۴۲ عنوان تالاب جهان ۴۱ تالاب داریم و تالاب ها یک درصد منابع آب جهان را تشکیل می دهند و بیش از ۴۰ درصد تنوع زیستی جهان را تشکیل می دهند و باید میراث داران خوب تالاب ها باشیم.

سلاجقه گفت: تالاب های ما دارای کمبود تبادل اکسیژن شده و خفه شده اند که گونه های گیاهی و جانوری دستخوش این وضعیت شده اند.

او گفت: ظرفیت اشتغال زایی مناطق تالاب نشین در کشور نباید نادیده گرفته شود و ارزش گذاری اقتصادی در مجموعه تالاب ها حایز اهمیت در این حوزه است و بحث اساسی نوع استفاده از آبخیز است و در محدوده تالاب بختگان احداث سه سد بر زهکش آبخیز اثر گذاشته است و سد سیوند این وضعیت را تشدید کرده است اما این سد حقابه محیط زیستی تالاب را اختصاص نداده است.

سلاجقه گفت: مردم محلی بختگان اقدامات و همکاری خوبی برای حفظ تالاب انجام داده اند و مسئولان نیز با جنگل کاری و ایجاد نوار سبز باید جلوی ورود آلاینده ها به تالاب را بگیرند و برای 5 تالاب بین المللی فارس طرح جامع اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار