معاون وزیر نیرو خبر داد؛

برنامه دولت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر

کمانی از برنامه دولت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدید پذیر خبر داد و گفت: تلاش بر تامین برق کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان - به منظور توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک، بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری، تفاهم نامه تولید ۶ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر و پاک در استان کرمان به امضای زینی‌وند استاندار کرمان و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) رسید.

محمود کمانی، معاون وزیر نیرو در این آیین به ظرفیت استان کرمان در حوزه توسعه انرژی‌های تجدید پذیر پرداخت و گفت: کرمان هم اکنون با ۷۰ مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدید پذیر از استان‌های فعال کشور است.

او می گوید: کرمان ۱۰۰ مگاوات دیگر انرژی پاک در حال راه اندازی دارد که  اگر پیک سال ۱۴۰۱ به مدار بهره برداری برسد، سهم خوبی از مجموع ۵۰۰ مگاوات نیروگاه در دست کشور است.

معاون وزیر نیرو از برنامه دولت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدید پذیر خبر داد و گفت: تلاش بر تامین برق کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف حفظ منابع فسیلی و آبی و کاهش آلایندگی است.

او می گوید: مسیر‌های مختلفی برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر دیده شده است و در حال حاضر سرمایه گذاران آمادگی احداث ۹۳ هزار مگاوات را دارند که تاکنون ۴۳ هزار مگاوات تفاهم نامه منعقد کردیم.

کمانی همچنین از توجه به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و آمادگی صنایع خودتامین بزرگ نام برد و گفت: در تفاهم نامه وزارت صمت و نیرو، احداث ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدید پذیر دیده شده که ۲ هزار مگاوات آن انجام شده است.

به گفت او محدودیت‌های قبلی در صادرات انرژی‌های تجدید پذیر برداشته شده و احداث این نیروگاه‌ها برای مجموعه‌های رمزارز دیگر مدل‌های دیده شده برای توسعه انرژی تجدید پذیر است.

کمانی گفت: ۵۵۰ هزار واحد خانگی نیروگاه‌های خورشیدی پیش بینی کرده ایم که منابع ایجاد آن به صورت وام در اختیار نهاد‌های حمایتی قرار می گیرد و راهی برای توانمندسازی اقشار حمایتی نیز خواهد بود.

معاون وزیر نیرو همچنین از احداث کارخانجات تولید تجهیزات انرژی‌های تجدید پذیر در کشور و استان خبر داد.

 علی زینی‌وند استاندار کرمان ۱۴ بهمن ماه در جریان امضای این تفاهم نامه گفت: بدنه کارشناسی وزارت خانه‌ها و تمرکزگرایی در دولت‌ها اجازه کار در استان‌ها را نمی‌دهد.

او به کمیته ویژه انرژی خورشیدی در استان پرداخت و از ظرفیت بالای کرمان برای پایلوت بودن طرح‌های انرژی‌های تجدید پذیر به لحاظ موقعیت جغرافیایی، همراهی و آمادگی کامل دستگاه‌ها و بخش خصوصی نام برد.

به گفته استاندار کرمان باید در کمیته انرژی، سهمی برای شرکت‌های بزرگ در نیروگاه‌های خورشیدی تعیین کرده و امیدواریم برای واگذاری زمین دستمان باز باشد.

او می گوید:  اگر وزارت نیرو و دستگاه‌های محیط زیست و منابع طبیعی ظرفیت را برای ما فراهم کنند و  قوانین دست و پاگیر برداشته شود که خرید برق تضمین شود، احداث ۶ هزار مگاوات در استان کار دشواری نیست.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی از اخذ مجوز‌های لازم و توافق نامه‌ها برای احداث واحد تولید سلول‌های خورشیدی در کرمان خبر داد و گفت: مراحل اجرایی این واحد در استان نیز صورت گرفته و به زودی کلنگ زنی آن را خواهیم داشت.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.