بی‌ارادگی محمدرضا پهلوی در عزل و نصب درباریان در برابر انگلیس و آمریکا

دوران سلطنت محمدرضا پهلوی را به دو دوره می‌توانیم تقسیم کنیم. دوره اول از روی کار آمدن محمدرضا تا سقوط مصدق و دوره دوم از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ تا انقلاب و سقوط محمدرضا است.

باشگاه خبرنگاران جوان ـ بی‌ارادگی محمدرضا پهلوی در عزل و نصب افراد در پست‌های مهم همواره مشهود بوده است. حقارت و سرسپردگی او به سفارت انگلیس و همچنین حرف‌شنوی از آمریکایی در انتصابات از جمله خاطراتی است که حسین فردوست به آن اشاره کرده و در کتاب خاطراتش می‌نویسد:

نخست وزیران دوره اول محمدرضا وابسته به انگلیس بودند

دوران سلطنت محمدرضا را به دو دوره می‌توانیم تقسیم کنیم. دوره اول از روی کار آمدن محمدرضا تا سقوط مصدق و دوره دوم از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ تا انقلاب و سقوط محمدرضا است. در مورد نخست وزیران دوره اول سلطنت محمدرضا به‌طور اجمال باید بگویم که در این دوره افرادی که به صدارت می‌رسیدند وابستگان انگلیس بودند که در میان آن‌ها البته تفاوت‌ها و درجات مختلف وجود داشت.

بی‌ارادگی محمدرضا پهلوی در عزل و نصب درباریان در برابر انگلیس و آمریکا
محمدعلی فروغی معروف به ذکاءالملک فروغی

ذکاءالملک فروغی هرچند فراماسون و مغز متفکر فراماسونی بود؛ ولی فرد بی‌شخصیتی نبود. او کسی بود که محمدرضا را به سلطنت رساند. پس از فروغی که به مقام علاقه نداشت و بیشتر دوست داشت به کار‌های در پس پرده بپردازد و در کتابخانه تحقیق کند، علی سهیلی نخست وزیر شد که دست‌پرورده انگلیسی‌ها بود و دسته و باند خود را داشت و هرگاه به صدارت می‌رسید، دسته خود را نیز روی کار می‌آورد. او بعداً سفیر ایران در انگلیس شد. وی متاهل بود، ولی تصور می‌کنم فرزند نداشت.

بی‌ارادگی محمدرضا پهلوی در عزل و نصب درباریان در برابر انگلیس و آمریکا
محمد قوام (قوام السلطنه)

نخست وزیری که شاه را قبول نداشت

محمد قوام (قوام السلطنه) هم به سیاست انگلیس و هم به سیاست آمریکا وابسته بود، ولی با روس‌ها قمار می‌کرد. قوام‌السلطنه در مقابل محمدرضا فرد مستقلی بود و به وی اهمیت نمی‌داد؛ هر چند در ظاهر کاملاً مراعات شئون او را می‌کرد و مرتب به دیدارش می‌آمد. قوام‌السلطنه دولتمرد عهد قاجار بود و از همان سیستم حکومتی استفاده می‌کرد و دسته و باند وسیع و خاصی نداشت.

محمد ساعد مراغه‌ای وابسته به انگلیسی‌ها بود، ولی به علت این که سال‌ها در قفقاز زندگی کرده بود، مورد اعتماد روس‌ها هم بود و با آن‌ها مغازله (عشق بازی) می‌کرد لذا روس‌ها در شهریور ٢٠ به او نظر مساعد داشتند؛ ولی بعد‌ها پس از ماجرای نفت شمال، نظر آن‌ها تغییر کرد. ساعد دار و دسته خاصی نداشت.

مرتضی قلی بیات و ابراهیم حکیمی و محسن صدر نیز از مهره‌های مهم و پرورش یافته انگلیسی‌ها بودند. حکیمی در دستگاه فراماسونری مقام مهمی داشت. عبدالحسین هژیر دست پرورده و مورد اعتماد انگلیسی‌ها بود که از جوانی مشاغل مهم داشت. او دار و دسته خاصی داشت و هر گاه به مقام می‌رسید، باند خود را روی کار می‌آورد. هژیر متاهل نبود و فرزند از خود به جای نگذاشت.

علی منصور (منصور الملک) از ماموران انگلیس بود. پسرش (حسنعلی منصور) مانند پدر پرورش یافته انگلیسی‌ها بود؛ ولی از آن گروه بود که به آمریکایی‌ها وصل شدند. او چه در «اصل چهار» و چه بعد‌ها که نخست وزیر شد، از طرف آمریکا به شدت تقویت می‌شد. حاجیعلی رزم‌آرا و حسین اعلاء نخست وزیران بعدی بودند.

بی‌ارادگی محمدرضا پهلوی در عزل و نصب درباریان در برابر انگلیس و آمریکا
محمد مصدق، نخست وزیر ایران در زمان حکومت پهلوی

مصدق بنا به مصالحی نخست وزیر شد

پس از این‌ها به دکتر محمد مصدق می‌رسیم. در این که مصدق از جوانی فراماسون بود و با انگلیسی‌ها ارتباط داشت، تردید ندارم. به نظر من مصدق بنا به مصالح خاصی از طرف آمریکایی‌ها کاندیدا شد که نفت را ملی کند. او قاجار بود و نسبت به محمدرضا و خانواده پهلوی کینه خاصی داشت و همین امر سبب شد که با محمدرضا درگیر شود؛ ولی زمانی که نقشش به پایان رسید و وجودش بی‌ثمر و حتی مضر تشخیص داده شد و این امکان مطرح کردید که توده‌ای‌ها قدرت را به دست بگیرند، مصدق برکنار شد و خانه‌نشین شد. مصدق دسته خاص و از پیش ساخته نداشت؛ عده‌ای پیرامون او جمع شدند و او را بلند کردند و سپس به زمین زدند.

بی‌ارادگی محمدرضا پهلوی در عزل و نصب درباریان در برابر انگلیس و آمریکا
ارشید زاهدی در کنار محمدرضا شاه

نقشی که آمریکایی‌ها برای زاهدی قائل بودند

پس از مصدق نوبت به زاهدی می‌رسد. زاهدی انگلیسی بود و در کودتای ۲۸ مرداد کاندید [نامزد]مشترک انگلیس و آمریکا شد؛ با این تفاوت که انگلیسی‌ها برای او نقش محدود قائل بودند و حفظ سلطنت و محمدرضا را صلاح می‌دانستند؛ ولی آمریکایی‌ها به این مسأله توجه نداشتند و مدتی به ایجاد یک دیکتاتوری نظامی (از آن نوع که در سراسر جهان مرتباً راه می‌انداختند به خصوص در جنوب شرقی آسیا و در آمریکای لاتین) در ایران تمایل داشتند. زاهدی با اتکا به آمریکایی‌ها مدت کوتاهی سعی کرد در مقابل محمدرضا مستقل باشد؛ ولی با وساطت علم و نقش فعال او و پدرزنش (ابراهیم قوام) در دستگاه انگلیس و قانع‌کردن آمریکایی‌ها، زاهدی برکنار شد و بقیه عمر با پول بادآورده در سوئیس به عیاشی پرداخت.

اردشیر پسر فضل‌الله که مانند پدر، بسیار عیاش و خانم‌باز بود، مدتی وزیر خارجه و سپس سفیر ایران در انگلیس و بعداً سفیر در آمریکا شد. او تا انقلاب در آمریکا سفیر بود و برای خود بساطی راه انداخته بود. اردشیر در میان مقامات انگلیسی و آمریکایی دوستان زیادی پیدا کرد و با بالاترین مقامات رفت و آمد داشت؛ ولی در سیاست موفقیتی کسب نکرد. او تلاش فراوان کرد و پول‌های کلانی خرج کرد تا شاید بتواند جای اسدالله عَلَم را بگیرد، ولی نتوانست.

در دوره دوم، نقش فائقه پررنگ شد و تعیین مقامات با آمریکایی‌ها بود

پس از ۲۸ مرداد ۳۲ نقش فائقه در سیاست ایران و تعیین مقامات با آمریکایی‌ها بود؛ هرچند به تجربه غنی و وسیع انگلیسی‌ها اهمیت زیاد می‌دادند. منوچهر اقبال بسیار جاه‌طلب بود. او کارش را از شرکت نفت شروع کرد و به وزارت رسید و سپس با حمایت اشرف نخست وزیر شد. او نیز از انگلیسی‌ها بود که به آمریکا وصل شد؛ ولی بیش از هر چیز رضایت محمدرضا را می‌خواست و دسته خاصی به جز چند نفر نداشت. اقبال از جوانی وارد گود سیاست شد و شاید از همان سال ۱۳۲۱ یا ۱۳۲۲ که محمدرضا مرا برای ملاقات با او می‌فرستاد و وزیر بهداری شد. اقبال در زمان نخست وزیری دچار خبطی شد که از موضوعش بی‌اطلاع ماندم. در نتیجه برکنار شد و به فرانسه رفت و در آنجا با وضعیت مالی زندگی می‌کرد. بالاخره با وساطت رفقایش در همان فرانسه شغلی به او داده شد تا هم سرگرم باشد و هم پول کافی به او برسد.

بی‌ارادگی محمدرضا پهلوی در عزل و نصب درباریان در برابر انگلیس و آمریکا
جعفر شریف‌امامی

فردی که محمدرضا امید داشت مانع انقلاب شود

جعفر شریف‌امامی که همیشه مشاغل مهمی، چون نخست وزیری (٢ بار) و ریاست مجلس سنا، مدیرعامل بنیاد پهلوی و رئیس سازمان مهندسین ایران و ده‌ها و ده‌ها مشاغل جنبی دیگر داشت، رئیس فراماسونری ایران بود، اعتبار و اقتدار خود را در دستگاه انگلیسی‌ها تا انقلاب حفظ کردند و فردی باهوش و پرحافظه و مسلط بر اعصاب و کار‌های مملکتی بود. شریف‌امامی در دوره‌ای به صدارت رسید که نقش او هم مورد تمایل انگلیس و هم آمریکا بود و با هر دو روابط حسنه داشت.

محمدرضا بعداً در زمان انقلاب شریف‌امامی را به نخست وزیری رساند با این امید که شاید بتواند کاری از پیش برد. او هرچه در چنته داشت برای جلوگیری از سقوط محمدرضا به کار گرفت، ولی نتیجه صفر بود. احمد علی شیبانی به من گفت که شریف امامی موقع خروج از ایران ۱۷ میلیون دلار به حساب خود در خارج ریخته بود.

پس از شریف امامی، علی امینی نخست وزیر شد. خانواده امینی معروف و گسترده هستند که در زمان قاجار با انگلیسی‌ها زد و بند داشتند؛ ولی بعد‌ها برخی از اعضای این خانواده از گود سیاست برکنار شدند و علی امینی باقی ماند که پیشرفت کرد. در اینکه علی امینی توسط انگلیسی‌ها به آمریکایی‌ها وصل شد، تردیدی نیست.

علی امینی در کابینه فضل الله زاهدی وزیر دارایی شد. قرارداد معروف «امینی- پیج» را با کنسرسیوم چند ملیتی بست و به شرکت نفت انگلیس هم غرامت کامل پرداخت. بدین ترتیب طرحی که آمریکایی‌ها برای حل معضل نفت ایران و سهیم شدن در آن داشتند، به نتیجه مطلوب رسید و انگلیسی‌ها نیز از تحولات ۱۲ ساله ایران (١٣٣٢ـ١٣٢٠) راضی و قانع شدند؛ هم جلوی نفوذ کمونیسم در ایران گرفته شد و هم با رضایت طرفین، نفت ایران بین آن‌ها تقسیم شد. امینی مهره مجری توافق این دو سیاست بود. او بعداً سفیر ایران در آمریکا شد و پس از نخست وزیری کناره گرفت و فقط جلساتی که مخالف محمدرضا هم نبود در منزلش تشکیل می‌داد. امینی در زمان انقلاب همیشه نزد محمدرضا بود و تقریباً مشاور او شده بود، اما شغلی را نپذیرفت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۷:۵۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
گفته های شما در حال قضاوت گذشته وایندگان است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
تأثیر گذار بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
ایران هر چه شد از ضعف شخصیتی محمد رضا پهلوی شد .
Canada
ناشناس
۰۸:۲۳ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
واقعیت ها را بگویید تا کانال سعودی و لندنی و لوسانجلیسی
شیطان رجیم کودتاچی مزدور و نوکر انگلیس را
بعنوان فرشته. نجات دهنده بشریت جا نزنند
چونکه این کانالها خوب اموزش دیده اند که
جن را فرشته و فرشته را جن بخورد ملتی که اهل تحقیق و تفحص نیستند .بخورانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
لعنت به ظلم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۰۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
مشکل کشورما این است که بخشی از مردم نه دینشان را درست میشناسند نه تاریخ را بلد هستند و نه سیاست را خوب درک میکنند اگر هزار تا کتاب هم در مورد جنایت های این رژیم پهلوی بنویسند باز هم کمه
باید بدونیم که غربی ها از زمان قاجاریه تا الان چه بلایی سر کشور ما آوردند تا کسی به دنبال دوست شدن با آنها نباشه
وقتی ندونیم چه اتفاقاتی آن زمان افتاده دشمن آنچه را که میخواهد تبلیغ می‌کند چند روز پیش داشتم از شبکه یک جنایت غربی ها را می‌دیدم که در بازی فوتبال ایران آمریکا فیلمی درست کرده بودند که مردمان ایران را تحقیر کنند خب اگر کسی این واقعیت را بدونه حتی لحظه ای کشور و دین و رهبرش را فدای این جماعت دروغ گو نمیکنه
باید تا میشه واقعیت های تاریخ را برای مردم بیان کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
خدا را شکر الان در ناز و نعمت و ارزانی و سالی چند با مسافرت بسرمیبریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ عملکرد همه حکومت ها را بخوبی نشان داده و خواهد داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
ان شاء الله تا سال 2023 رژیم صهیونیستی دیگر وجود نخواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
نوازنده
۲۲:۵۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ابو حسام
۰۹:۲۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
ای برادر دلت خوش صهیونیس هم ریشه کن شد، بهتر ازاونا هستن جبران میکنن ، شمافعلا چشم بزار تا۱۰ بشمر.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
ان شاء الله
نابودی رژیم جعلی سرطانی صهیونیسم نزدیکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
پهلوی ۴۲ ساله رفته آقا ولش کنید مملکت از دست رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
44 سال
دوم اینکه 8 سال ایران تو جنگ بود و تا حدودی با خاک یکسان شده بود
جمهوری اسلامی ایران از صفر شروع کرد در طی 30 سال الان به پیشرفت الان رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
قربونت گل گفتی. هرکی ندونه الان ایران گل و بلبله
Sweden
مجتبی
۱۸:۴۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران گفت: مردم نگرانی برای تامین نان نداشته باشند، سهمیه آرد نانوایی‌های شهرستان طبق روال معمول توزیع می‌شود و با خبازی‌های متخلف برخورد قانونی جدی صورت می‌گیرد.
عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر و سرباز در مجلس در خصوص وضعیت مناطق محروم در سیستان و بلوچستان مدعی شده بود: در ایرانشهر مردم بایستی پارتی داشته باشند تا بتوانند نان از نانوایی خریداری کند؛ قیمت یک عدد نان به ۱۰ هزار تومان رسیده است و صف‌های طولانی را در نانوایی‌ها شاهد هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
آخه نیست که سال ۹۶ مردم رای کنسرتی داده بودن و الان هم به جای بدهکاری طلبکارن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۴۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
ما اصلا خوشمون نمیاد در مورد رژیم طاغوت پهلوی حرف بزنیم ولی وقتی یه عده ای از منافقان آن موقع در کشور مخفی شده آند و هر دفعه به بهانه ای آشوب در کشور درست میکنند و بخشی از مردم را که سواد و آگاهی از دین و سیاست ندارند را فریب می‌دهند مجبور هستیم که در مورد آن زمان حرف بزنیم این شامل شیاطین آمریکایی و اسراییلی هم میشه که هر روز یه دروغ تازه در مورد انقلاب میگند . پس وظیفه داریم در مورد شاه ملعون حرف بزنیم تا دروغگویان هر چیزی که دلشان خواست به مردم نگویند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
الان به جایی رسیدیم که داریم سبد معیشتی توزیع میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
اخ جووون

صدای ناله میاد! ... صدای ناله ی غرب گدایان به گوش میرسه...

صداش مثل..موزیکه :)

قطعا شنیدن صدای درد یک منافق..تسکین دهنده روحه... :))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
خوبی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۳:۵۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
عزیز خوبی ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
ول کنید بسه دیگه خوب یا بد تموم شده .شما خوب باشید به فکر جمعیت
و آینده کشور باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
در کارنامه سیاه این خاندان کثیف جز خیانت به فرهنگ و اقتصاد و علم و تکنولوژی این کشور عزیز و غارت اموال مردم و فساد و عیاشی هیچ چیز به چشم نمی خورد . لعنت خدا بر رضا قزاق و محمد رضای ملعون و در به در .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
لعنت به کسی که پشت دین و اسلام و امام و پیغمبر خودش را قائم کرده و هر غلطی میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
لعنت بر پهلوی خائن و هوادارانش
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۴۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
ولعنت خدا بر کسانیکه به اسم اسلام همون راه را ادامه میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
درود بر امام عزیزمان که ریشه این خاندان کثیف پهلوی را از کشور عزیزمان کند ، زنده باد جمهوری اسلامی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
باشه تو خوبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
این بود اقتدار؟!
نوکر بدبخت انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۳۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
به نام خدا
امریکا برای اینکه پالانی رو کامل تحت اختیار داشته باشه 4 تا استخون به 10 برابر قیمت (اف 5) مینداخت جلوی رضا خائن پالانی
تا با ساکت موندن درباریان و قانع شدن پالانی ایران رو چپاول کنه و تمام منابع رو غارت کنه
که موفق هم شدند
اما مردم بهشون اجازه ندادند

جنگنده ها هم به علت نداشتن قطعات با کیفیت
90 درصدش در جنگ ایران و عراق از بین رفت
فقط 4 تا موشکش خوب کار کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
فقط درصد رو یکم زیاد گفتید
70 درصد ناوگان هوایی ایران از بین رفت
نه 90 درصد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
سلام. قصدم دفاع از رژیم سابق نیست. معتقدم مشکلات زیادی داشت. اما برادر عزیز خریدهایی که شاه انجام داد حالا با هر قصد و نیتی جز باکیفیتترین تجهیزات آن روز بوده و توی جنگ بسیار بدرد خوردند. به گفته امام علی مراقب باشیم خشم و نفرت از کسی ما را از جاده انصاف خارج نکند. موفق باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
ای شاه ملعون نوکر آمریکا کشور فروش مرگ برتو و خاندان دزد اختلاص گرت
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۴:۵۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
محمد رضا پالانی
انگلیس با تحریم و قحطی 10 میلیون ایرانی رو در سال 1298 کشت
و پدرت رو با نهایت خفت و ذلت به بدترین منطقه آب و هوایی تبعید کرد و باعث سکته و مرگ پدرت شد
بعد تو میری دست اون عجوزه احمق رو میبوسی؟
واقعا باعث خجالت و بی آبرویی ایران بودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
ای کاش فقط قحطی سال 1298 بود.
در سال 1317 تا حوالی 1323 قحطی در ایران ایجاد شد که تعداد کثیری از مردم ایران مردند. این گوشه از تاریخ پنهان ماند.
این قحطی پس از آوردن 150 هزار اسیر لهستانی به ایران رخ داد که پس از این اتفاق تیفوس در ایران گسترش یافت و مردم بسرعت می مردند.
این رخ دادها در اسناد معتبر تاریخی وجود دارد. مراجعه کنید به تاریخ معاصر ایران نوشته حسین مکی
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۴:۳۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
خداروشکر
از شر خائن پالانی ملعون نجس آلوده خلاص شدیم

در 22 بهمن مشتی دیگر به دهان آمریکا خواهیم کوبید
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
برو بابا خدا امواتتو نیامرزه
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۸:۳۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
خداوند حکیم است میدونه که چه کسانی لیاقت بخشش دارند

با نفرین کافرانی همچو تو هم هیچ حقیقتی تغییر پیدا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
ما خوبیم
آخرین اخبار