رومانی: در درگیری روسیه و اوکراین مداخله نخواهیم کرد

وزیر خارجه رومانی اعلام کرد کشورش در صورت درگیری بین روسیه و اوکراین، در این درگیری مداخله نظامی نخواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - بوگدان آئورسکو گفت: ناتو نیز در صورت درگیری میان دو کشور مداخله نظامی نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه رومانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دیجی ۲۴ گفت: رومانی آماده است در سطح دیپلماتیک به کی‌یف کمک کند، اما اگر درگیری مسلحانه آغاز شود، رومانی از تحریم‌ها علیه روسیه، هم علیه افراد و هم علیه بخش‌های خاصی از اقتصاد مثل انرژی یا سیستم مالی حمایت می‌کند.

ناتو روز دوشنبه اعلام کرد که حضور خود را در شرق اروپا در پی اوضاع اوکراین تقویت می‌کند و آنان را در وضعیت آماده باش قرار می‌دهد. اعضای ناتو در حال بحث در خصوص استقرار نیرو‌های جدید در یگان‌های ۱۰۰۰ نفری در رومانی، بلغارستان، مجارستان و اسلواکی هستند.

از حدود ۶ سال پیش و با الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه، روابط این کشور با اوکراین رو به وخامت گذاشت. اکنون علی‌رغم ادعای مکرر غرب مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین، مسکو بار‌ها اعلام کرده است که چنین قصدی ندارد و این اتحاد ناتوست که با تحریکات خود بر تنش‌ها در منطقه می‌افزاید.

در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱، وزارت خارجه روسیه پیشنهادهایی در مورد تضمین‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو ارائه داد. این ضمانت نامه‌ها ناتو را ملزم می‌کند که گسترش خود به سمت شرق را متوقف کند، این تضمین‌های امنیتی، محدودیت‌هایی را برای استقرار نیروها، هواپیما‌ها و کشتی‌های جنگی و سامانه‌های موشکی اعمال و از پیشروی ناتو و آمریکا به طرف شرق و نزدیک مرز‌های روسیه ممانعت می‌کند.

اما پس از چند نشست میان مسکو و غرب، به گفته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسأله پیشنهاد‌های روسیه، پاسخ مثبتی از سوی آمریکا داده نشده است.

با این حال دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از مذاکرات با روسیه در غالب نشست نرماندی استقبال کرد و دربیانیه‌ای تمایل اوکراین به ادامه مذاکرات در برلین برای ۲ هفته آینده و با حضور آلمان، فرانسه و روسیه را ابراز کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار