قانون درباره ساخت دوربین مخفی چه می‌گوید؟

۱۷ نفر از سازندگان دوربین‌های مخفی ترسناک و آزار دهنده توسط پلیس بازداشت شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان ـ اگر متولد دهه شصت باشید حتما جمعه‌ها در شبکه پنج دوربین مخفی‌های جذاب امیرحسین قرایی را دیده‌اید. هر کدام از دوربین مخفی‌های امیرحسین قرایی یک درس زندگی و آداب معاشرت بود. او با سناریو‌های جذابی که طراحی می‌کرد، شهروندان را در موقعیتی که بیشتر مربوط به حقوق شهروندی بود قرار می‌داد و بعد از گفتن کات و جمله معروف «شما مقابل دوربین مخفی هستید» از شهروندان یا به خاطر کار درستشان تشکر می‌کرد یا آن‌ها را بازخواست می‌کرد که چرا برای احقاق حقوق خود سکوت کرده‌اند.


بیشتربخوانید


شاید همین کار او بود که باعث می‌شد بیشتر خانواده‌ها در ساعت پخش آن برنامه مقابل تلویزیون جمع شوند. حالا اگر کلمه دوربین مخفی ایرانی را در گوگل یا اینستاگرام جست وجو کنید با برخی ویدئو‌های بسیار وحشتناک روبرو خواهید شد که نه تنها آموزنده نیست بلکه بعضا بدآموزی هم دارد و باعث آزار و وحشت دیگران هم می‌شود. همین آزار دهنده بودن باعث شد که پلیس ۱۷ نفر از سازندگان دوربین‌های مخفی را که برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کرد بازداشت کند. امروز با هم ضمن مرور برخی از این دوربین مخفی‌های ترسناک و آزار دهنده، می‌خواهیم بدانیم که ساز و کار قانون در برابر ساختن چنین دوربین مخفی‌هایی چیست؟ آیا افراد بدون اجازه قانونی می‌توانند به نصب دوربین و ضبط تصاویر دیگران بپردازند؟

سربریدن مصنوعی

یک روز صبح سوار خودروی مسافربر شخصی می‌شوید تا به مقصد برسید. بعد از چند دقیقه راننده با زنی که کنارش نشسته و ‏گویا همسرش است، دچار درگیری لفظی می‌شود. خودرو را نگه‌می‌دارد و همسرش را تهدید می‌کند که اگر به حرف‌زدن ادامه ‏دهد، سر او را خواهد برید. شما برای آرام‌کردن راننده وارد بحث می‌شوید و پس از گذشت چند ثانیه راننده چاقوی بزرگی را ‏از داشبورد بیرون می‌آورد، سر زن را پایین می‌برد و بعد از چند دقیقه ماکت سر بریده شده خونی را بالا می‌آورد. شما که ‏با دیدن این صحنه شوکه شده‌اید، ابتدا سعی می‌کنید از خودرو فرار کنید و وقتی به دلیل هیجان زیاد نمی‌توانید این کار را ‏انجام دهید، از حال می‌روید. بعد از چند دقیقه که به هوش می‌آیید، راننده و زنی که سرش تا همین چند دقیقه پیش بریده شده بود، ‏هر دو صحیح و سالم جلوی شما ایستاده‌اند و با خنده‌ای بر لب می‌گویند: «شما مقابل دوربین مخفی بودید. این صفحه اینستاگرام ‏من است. اجازه داریم ویدئوی شما را در این صفحه منتشر کنیم؟» ‏ این داستانی کاملا واقعی و شرح یکی از ویدئو‌های دوربین مخفی در صفحه اینستاگرام شخصی است که خودش را کمدین ‏معرفی‌می‌کند و حدود یک‌میلیون دنبال‌کننده دارد.

دوربین مخفی جن زدگی

یکی از دوربین مخفی‌هایی که در زمان منتشر شدنش هم با انتقاد‌های زیادی همراه بود مربوط به دوربین مخفی خشنی بود که به بیهوش شدن یک نفر منجر شد. یکی از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام در یکی از دوربین مخفی‌هایش خودش در نقش مسافرکشی که جن به سراغش می‌آید قرار گرفته و یکی از همکارانش هم در صندلی عقب با چهره گریم شده نشسته است و با این کار مسافرانی را که سوار کرده‌اند می‌ترسانند و همه این اتفاقات توسط دوربینی که در جعبه دستمال کاغذی روی داشبورد تعبیه شده ضبط می‌شود. متاسفانه در این دوربین مخفی که هیچ مجوزی هم ندارد مسافری که از همه جا بی خبر است از ترس بیهوش می‌شود و این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

پرت کردن کیک خامه‌ای توی صورت مردم

جدا از دوربین مخفی‌های ترسناک دیگری که ممکن است باعث مشکلات و حتی واکنش‌های خطرناک از سوی مردم شود دوربین مخفی دیگری در چند وقت اخیر در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد که در آن فردی در پله برقی‌های پل‌های عابر پیاده با زدن کیک خامه‌ای به صورت مردم به دنبال جذب فالوئر بود که در کنار آزار و اذیت مردم ممکن بود به درگیری منجر شود که فرجام آن نامشخص است. یا یکی دیگر از سازندگان دوربین‌های مخفی که توسط پلیس بازداشت شده، می‌گوید: «پشت مردم راه می‌افتادم و صدا‌های عجیب و غریب یا ترسناک درمی‌آوردم تا آن‌ها بترسند. انتشار این فیلم‌ها باعث شد دنبال‌کننده‌های زیادی به پیجم سرازیر شوند. تا حالا ۶۰فیلم مشابه گرفتم و حدود ۵۰۰ هزار فالوئر دارم.» یا در مواردی فردی با زدن پس گردنی یا ضربه و فرار از واکنش مردم به این اقدام عجیب فیلم برداری می‌کند.

واکنش‌ها به این دستگیری

بعد از انتشار خبر بازداشت ۱۷ نفر به دلیل ضبط دوربین مخفی غیرمجاز که گرداننده ۱۲ صفحه اینستاگرامی بودند. بسیاری از کاربران به تحسین از نیروی انتظامی پرداختند و از آن‌ها برای دستگیری سازندگان ویدئو‌های دوربین مخفی تشکر می‌کنند. برخی نیز می‌گویند اگر با چنین افرادی رو به رو شوند برخورد فیزیکی با آن‌ها خواهند داشت. تعدادی نیز بیان می‌کنند این عمل از دزدی بدتر است و تنها شخصی به این کار روی می‌آورد که حریمی در زندگی‌اش برای حفظ آن باقی نگذاشته است. بعضی از کاربران هم، اما معتقدند با‌اندکی اغماض می‌توان جنبه جذاب و خنده دار بودن این کلیپ‌ها را دید. عده‌ای هم بر این باورند که جوانان زیادی به دلیل وضع نابسامان اقتصادی به سمت راه‌های نامتعارف کشیده شدند و به جای سرزنش باید به فکر ایجاد کار و فرصت‌های شغلی برای آن‌ها باشیم.

دوربین مخفی

قانون چه می‌گوید؟

۱. در هر مکانی که دوربینی نصب می‌شود باید اعلامیه‌ای مبنی بر این که «این مکان به دوبین مداربسته مجهز است» گذاشته شود. ۲. مطابق اصل ۲۵ قانون اساسی «هرگونه استراق ‏سمع و تجسس در زندگی دیگران خلاف قانون است مگر به حکم قانون افراد اجازه این کار را داشته باشند» ۳. مطابق ماده ‏‏۴١ منشور حقوق شهروندی: «کنترل‌های صوتی و تصویری خلاف قانون در محیط‌های کار، ‏اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و سایر محیط‌های ارائه خدمت به عموم، ممنوع است.» باید برای ساخت ویدئو‌های دوربین مخفی با مراجعه به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی مجوز‌های لازم گرفته شود که اگر این کار انجام نشود یک کار غیر قانونی است و مجازات هم دارد.

آیا می‌شود از سازندگان دوربین مخفی شکایت کرد؟

به گفته سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا، اشخاص با گرفتن مجوز برای ساخت دوربین مخفی باید در انتها از سوژه در قالب یک قرارداد کتبی اجازه پخش تصاویر را بگیرند و اگر این کار را نکنند و تصاویر آن فرد را در فضای مجازی انتشار دهند فرد متضرر می‌تواند افرادی را که بدون اجازه او تصاویرش ‏را منتشر کرده‌اند، تحت تعقیب قضایی قرار دهد. همین که فرد اجازه پخش تصاویرش را نداد و قراردادی را امضا نکرد، اما بعد در فضای مجازی با تصاویر شطرنجی شده خود مواجه شد باز هم می‌تواند شکایت خود را از مسببان این کار در مراجع قضایی مطرح کند. اگر هم در هنگام ضبط این گونه دوربین مخفی‌ها فرد دچار آسیب جسمی یا روحی شود می‌تواند شکایت کیفری را با عنوان ایجاد مزاحمت در مراجع قضایی مطرح و همین طور جبران خسارت روحی و جسمی را که به او وارد شده است مطالبه کند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اهورا
۰۰:۲۹ ۰۱ تير ۱۴۰۱
از نظر من دوربین مخفی خوبه تا موقعی که کسی بابت این کار اسیب نبینه.اینجوری هم سازنده دوربین مخفی رضایت داره و هم فردی که روبه روی دوربین ایستاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
آقایون YJC یه پیشنهاد ، میشه لطفا برای نظراتی که در پاسخ به یه نظر دیگه ثبت میشه ( لایک و دیسلایک ) بذارید ، اینطوری هم عادلانه تره هم بخش نظرات جذاب تر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
آگه این جوری باشه افراد خوابگاه مونم دستگیر کنید. شبا با آبپاش میوفتادن دنبال هم کار و زندگیمونو مختل کرده بودن.
فقط حیف که وقت و حوصله شو ندارم دیگه برم تو صف نون وایی شکایت کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
بله میتواند شکایت کند. میزارنش تو صف نون وایی. حالا بدو بدو تا پشیمونت کنند از شکایت کردن. پولاتم به عنوان تامین خواسته یا تامین دلیل یا تامین خسارت احتمالی میگیرند و دیگه هم بهت نمیدن. فقط بدو بدو تا از شکایتت پشیمان شی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
به نظر من این ها رو بگیرید اعدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
شاخ های مجازی رو دستگیر کنین. فرهنگ جامعه رو نابود کرده اند و پول به جیب میزنند
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۶:۴۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
این کار عین مسخره کردن یکی هست که تو فرهنگ ما درست نیست، هرچه بر خود میپسندی برای دیگرانم بپسند.
اگه ما مردم با یه کار بد و کلیپ بد یه شخص اونو ترک کنیم اون طرف دنبال کار بعدی نمیره، ما هستیم که فرهنگ میسازیم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
چقدر خوب قانون برای شکایت از کسانی مردم را می خنداندن دوربین مخفی میسازند داریم
Iran (Islamic Republic of)
فرح ازملایر
۱۰:۱۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
باید با سازندگان دوربین مخفی خشن ونامتعارف برخورد قانونی شود تاباعث ناراحتی دیگران نشوند
Iran (Islamic Republic of)
یلدا
۰۸:۴۷ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
خب دقیقا عین همین دوربین مخفی هم کشورهای خارجی دارن چرا ما ایرانی ها جنبه شوخی نداریم ک این بدبخت ها الان باید دستگیر بشن.. بخدا وقتی میگن ما جهان سومی هستیم از همه نظر اینجوریم..
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۰۹:۳۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
چرا چرت و پرت میگی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
چرت و پرت نگو بابا دوست داری یکی با خواهر و مادرت این کار رو بکنه اونام بیفتن بمیرن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
به این میگن ادم خودباخته که خارجی ها هر غلطی خوردن این ها هم باید بخورن اگر نخوره کسی میشه جهان سوم
Iran (Islamic Republic of)
جوات
۰۵:۵۹ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
هر کار که صداوسیما میکنه خوبه.بقیه همه خراب و بد و بی خود هستن!
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۰۹:۵۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
صدا و سیما یک موسسه و پخش برنامه عظیم هستش
چندین ناظر هم داره که حتی ثانیه به ثانیه پخش برنامه ها رو مورد بررسی قرار میدن
کارمندان صدا و سیما با کوچک ترین اشتباه ممکنه کلا از کار اخراج بشن
اما اکثر افرادی که تنها فعالیت دارند هیچ نظارتی بر اعمالشون نیست. و نهایت کارشون به دادگاه و شکایت میرسه آخرش هم زندان یا اعدام.
آدم عقل داره باید عاقبت کار خودش رو حدس بزنه
نه اینکه همه غلط ها رو انجام داد بعد به غلط کردن بیفته
در کل راه اشتباه رو برگرد تا دیر نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
قدرت طهماسبی
۱۹:۳۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
یک کار مسخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
پیگیردوربین هایی که افرادخارج از منزل خود جهت امنیت کارمی کنند باشید کسی دوربین مداربسته می خواهد نصب کند آن را درداخل منزل بگذارد
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۵:۰۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
با قانون که نمیشه شوخی کرد // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
من که به شخصه اگه یکی باهام از این شوخیا کنه بیهوش میشم .معنی نداره این کارا .مردم هزارجور فکر و استرس دارند اونوقت صحنه ی قتل هم براش اجرا کنن.خیلی کار بیخودیه .نکنید این کارا رو .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
دورببن مخفی = بازی با اعصاب و روان مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
بیمزه ترین کار تاریخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
فرض کنید یکی تویه این دوربین مخفی ها سکته کرد یا یکی اون روز مصاحبه کاری داشت اون موقع میتونین برای طرف جبران کنین؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسام الدین
۱۰:۲۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
خیلی جذاب بودن اکثر این دوربین مخفی ها.. منتها حسادت امان ما ایرانی هارو گرفته .. وقتی میبینیم یک نفر داره پیشرفت میکنه، همه جوره سعی میکنیم اونو نابودش کنیم.. کمااینکه اونی که خامه میزد به صورت مردم، خودش در نهایت مبلغی رو به مردم میداد که جبران کرده باشه. مردم هم باید کمی جنبه خودشون رو بالا ببرن.. قوانین و جامعه ی ما به شدت افسرده محوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
بچه بیا پایین
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۳۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
اگه خدایی نکرده آسیب روحی و روانی به کسی بخوره تو جوابگویی؟ همچنین باید مجوز داشته باشن که ندارن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
حسادت چیه؟ به قول این آقا بچه بیا برو درستو بخون. دوربین مخفی ... مسخره
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۱:۵۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
چ ربطی ب حسادت داره؟؟اتفاقا برعکس ی چیزی خارجی ها دیدیم ولی بلد نیستیم انجام بدیم.اگ یکی تو این دوربین مخفی ها از ترس سکته کنه کی جواب میده؟؟یا دچار حمله عصبی بشه چی.شما خودت حاضری وقتی داری میری سر ی قرار کاری مهم یکی با کیک بزنه تو صورتت؟؟بهتره ببینید خارجی ها ک این کارو میکنن با چ مواردی شوخی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
اگه همچین برنامه ایی رو روی من پیاده میکردند گردن یارو رو میشکستم! تا امثال تو بفهمند جنبه داشتن یعنی چی
شما هم بدو برو زود بخواب فردا مدرست دیر نشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۰۵ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
بچه بیا پایین ...نگو بیا پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
ببند بابا دهنو همین مونده تو برا ما منتقد بشی بیا پایین بابا بیا پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
باید بساط دوربین مخفی کلا جمع بشه
مسخره کردن مردم اصلا معنی نداره
خنده هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
برانکو ایوانکوویچ
۱۰:۲۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
شکور رو دیگه چرا گرفتین؟
آخرین اخبار