سرطان روده بزرگ، دومین سرطان شایع بین زنان در استان همدان

مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع بین زنان و چهارمین سرطان شایع بین مردان در این استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان-دکتر شراره نیک سیر گفت: آخرین غربالگری صورت گرفته موید شناسایی ۲۳۶ مورد جدید ابتلا به سرطان روده بزرگ در استان همدان است که از این تعداد ۱۱۳ نفر مرد و ۱۲۳ نفر زن هستند.

ابتلا به سرطان روده بزرگ رو به افزایش است و ۸۲ درصد مبتلایان به سرطان روده بزرگ در استان همدان بالای ۵۰ سال سن دارند و این بدان معناست که ابتلا به سرطان روده بزرگ با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ هم اکنون در شهرستان فامنین اجرا می‌شود که در این جهت همه افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله فراخوان شده و بعد از ارزیابی اولیه تست «فیت برلی» آن‌ها انجام می‌شود و اگر افراد دارای سوابق فردی، خانوادگی، علایم خطر و یا تست «فیت» مثبت باشند به بخش تخصصی ارجاع می‌شوند.

غربالگری طرحی برای جستجوی سرطان در افراد بدون علامت است و از زمانی که اولین سلول‌های غیرطبیعی شروع به رشد به صورت پولیپ می‌کنند ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.

نیک سیر در ادامه گفت: تعداد زیادی از بیماران در مراحل اولیه سرطان بدون علامت هستند بنابراین با غربالگری می‌توان سرطان‌های روده بزرگ را در مراحل اولیه که بیماری قابل درمان است پیدا کرد همچنین در برخی از افراد با برداشتن پولیپ‌ها حین «کولونوسکوپی» قبل از اینکه بدخیمی پیدا کنند می‌توان از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد.

مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: تست فیت جستجوی خون مخفی در مدفوع به روش «ایمونوشیمی» است که تحت تاثیر رژیم غذایی قرار نمی‌گیرد و این آزمایش در مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

نیک سیر گفت: تست فیت بین سنین ۵۰ تا ۶۹ سالگی هر ۲ سال یک بار انجام شده و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، بیمار برای انجام کولونوسکوپی ارجاع می‌شود.

مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان علل بیماری و عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در گام نخست را بالا رفتن سن عنوان کرد.


بعد از ۵۰ سالگی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد افزایش می‌یابد.

او گفت: سابقه فامیلی از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری است و در صورت ابتلا یک نفر از بستگان درجه یک و یا ۲ نفر از بستگان درجه ۲، احتمال ابتلا ۲ تا سه برابر افزایش می‌یابد.

او همچنین گفت: در صورت ابتلا یک نفر از بستگان درجه یک که قبل از سن ۵۰ سالگی مبتلا شده باشد شانس ابتلای فرد تا چهار برابر افزایش می‌یابد.

مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: پولیپ غددی به ویژه اگر بزرگ یا متعدد باشند در بروز این بیماری موثر هستند همچنین پنج تا ۱۰ درصد افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند نقایص ژنتیک دارند که منجر به بروز سرطان در سنین پایین‌تر می‌شود بنابراین یافتن خانواده‌های دارای نقایص ژنتیک در سنین پایین‌تر برای شروع زودتر اقدامات غربالگری و پیشگیری اهمیت بالایی دارد.

نیک سیر سابقه ابتلا به بیماری التهابی مزمن روده، بی تحرکی و کم تحرکی، افزایش وزن و چاقی، ابتلا به دیابت نوع ۲، استعمال دخانیات و نوشیدن الکل و رژیم غذایی نامناسب به ویژه مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس را از دیگر علل بروز سرطان روده بزرگ دانست.
منبع ایرنا
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.