باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد

ریزک تاجداری که صنعت بزرگ گردشگری را بر هم زد

پس از شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری که در حال شکوفایی بود و همگان منتظر رونق و بهره‌وری از آن بودیم، به شدت متضرر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - گردشگری در ایران از ظرفیت بالایی برای رشد برخوردار است، از مهمترین مراکز گردشگری در ایران می‌توان مناطق تاریخی و فرهنگی، اماکن مقدس و مذهبی و جاذبه‌های دیدنی در شهر‌های مختلف را نام برد.


بیشتر بخوانید


صنعت گردشگری در ایران عبارت است از مجموعه‌ای از ارائه کنندگان خدمات که از جمله مهمترین آن‌ها خدمات مسافرتی و تورگردانی، عاملان حمل و نقل مانند ریلی، جاده ای، هوایی، دریایی، متصدیان جاذبه‌های گردشگری، محصولات صنایع دستی و سوغاتی ها، پوشاک و وسایل چرمی، مهمانسراها، هتل‌ها و رستوران‌ها و دیگر مواردی که مورد علاقه گردشگران است.

بنایی تاریخی در روستا‌ی سرآقاسید

معمولا گردشگران به دلیل علاقه مندی به فرهنگ، طبیعت، یا آب و هوای مقصد مورد نظر یا وجود جاذبه‌های گردشگری تاریخی، آن محل را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

هر چند که جای جای کشور ایران می‌تواند به عنوان بهترین مقاصد گردشگری برای مسافران به شمار آید.

ظرفیت‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری در بخش گردشگری دارای ظرفیت‌ها و مزیت‌های مختلفی است که به دلیل وجود بافت طبیعی، تاریخی، عشایری و اجتماعی می‌توان این ظرفیت را به عنوان دلایل پذیرش گردشگر در همه فصول سال تلقی کرد.

روستا‌های هدف گردشگری مانند سرآقاسید و یاسه‌چای با بُعد معماری و فرهنگی، امکان توسعه ژئوپارک و ژئوتوریسم، وجود ذخیره‌گاه‌های جهانی زیست‌کره تنگ صیاد و سبزکوه، مناطق حفاظت شده، برخورداری از سه هزار کیلومتر رودخانه، وجود آب و هوای چهار فصل و امکان جذب گردشگر در طول سال، از ظرفیت‌های گردشگری این استان است.

وجود پایگاه قایق‌رانی و رفتینگ، وجود مرتفع‌ترین سایت بانجی جامپینگ به ارتفاع ۷۵ متر در دوپلان، وجود ۸۰۰ جاذبه گردشگری از دیگر ظرفیت‌های گردشگری این استان است.

جاذبه‌های گردشگری تاریخی

وجود بنا‌های تاریخی و فرهنگی مانند قلعه‌ها و موزه‌ها بستری مهم و اساسی برای جذب گردشگران و مطالعات تاریخ معماری ایران است.

فعالیت موزه‌های دولتی، خصوصی و مشارکتی به منظور معرفی تاریخ استان و جذب گردشگر، وجود تپه‌های تاریخی پیش از اسلام با هدف مطالعات باستان‌شناسی و جذب توریست و امکان استفاده از ظرفیت بنا‌ها و تپه‌های تاریخی در توسعه گردشگری جزو مزیت‌های بعدی چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری به‌شمار می‌رود.

اثرات گردشگری

پولساز است، شاید بتوان گفت این مورد از مثبت‌ترین اثرات گردشگری است که خود باعث پدید آمدن اثرات دیگر نیز می‌شود.

پولسازی یک عامل انگیزشی بسیار قوی برای تمامی مقاصد گردشگری است، جامعه میزبان را خوشحال می‌کند و سطح رفاه و درآمد را در بین ساکنان جامعه محلی بالا می‌برد.

وقتی که تعداد زیادی گردشگر وارد یک منطقه، شهر، روستا، … می‌شوند، پول بیشتری وارد چرخه اقتصادی آن نقطه می‌شود. در نتیجه، مردم جامعه میزبان و مقامات محلی آنجا قادرند پول وارد شده را در جا‌هایی که لازم است خرج یا سرمایه گذاری کنند.

صنعت گردشگری

در برخی مقاصد گردشگری، هتل‌های بیشتری می‌سازند، در برخی جا‌های دیگر، در زیرساخت ها، سلامت و بهداشت عمومی و آموزش سرمایه گذاری می‌کنند و بازدهی مالی را بالا می‌برند و در کل اقتصاد محل آن نقطه تقویت می‌شود.

یکی دیگر از اثرات مثبت گردشگری آن است که مردم در جامعه میزبان صاحبان مشاغلی می‌شوند که مرتبط با مسافران ورودی به آن مقصد گردشگری هستند.

این امر نه تنها اقتصاد محلی را تقویت می‌کند، بلکه سرزندگی مردم را نیز تقویت می‌کند.

اما در مدت اخیر و پس از شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری که در حال شکوفایی بود و همگان منتظر رونق و بهره‌وری از آن بودیم، به شدت متضرر شد. به گونه‌ای که در حال حاضر حتی وضعیت سفر‌های داخلی هم تعریفی ندارد و به درستی انجام نمی‌شود.

خسارت هفت هزار و ۵۸۰ میلیارد ریالی کرونا به صنعت گردشگری

مهرداد جوادی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون هفت هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال خسارت به تاسیسات و صنعت گردشگری این استان وارد شده است.

این میزان خسارت به مجموعه هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مسافرخانه ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مهمان‌پذیرها، سفره‌خانه‌های سنتی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، سرمایه‌های گردشگری، راهنمایان گردشگری، مجتمع‌های پذیرایی و بین‌راهی و موسسات و مراکز آموزشی گردشگری استان وارد شده است.

در این مدت همچنین ۵۲۱ نفر در صنعت گردشگری استان به دلیل شیوع ویروس کرونا و فعال نبودن کسب و کار‌های گردشگری، کار خود را از دست داده‌اند.

صنعت گردشگری

از مجموع خسارت‌های وارد شده به تأسیسات و صنعت گردشگری استان در دوران شیوع ویروس کرونا پنج هزار و ۱۳۶ میلیارد ریال مربوط به مراکز اقامتی، ۴۵۸ میلیارد ریال مختص مراکز پذیرایی تفریحی بین‌راهی، یک‌هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال مرتبط با دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری، ۷۶ میلیارد ریال در حوزه راهنمایان گردشگری و ۲۰ میلیارد ریال در بخش مؤسسات آموزشی گردشگری است.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای جبران بخشی از خسارت‌های وارد شده به تاسیسات و صنعت گردشگری به علت شیوع ویروس کرونا شرایطی مانند ارائه کمک‌های تسهیلاتی و برخی از بخشش‌ها، معافیت‌ها و استمهال دیون، تنفس ۶ ماهه برای پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایان از سوی مراکز تأمین اجتماعی، معرفی به بانک‌های عامل به‌منظور پرداخت وام‌های بلندمدت و تخصیص منابع مالی مختلف را انجام داده است.

لغو پرداخت اقساط وام‌های گردشگری تا پایان امسال

فرجام سمیعی معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس بندحمایت از تاسیسات و فعالان گردشگری، بازپرداخت تمامی تسهیلات بانکی گرفته شده از سوی تاسیسات و فعالان گردشگری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تا پایان سال ۱۴۰۰ لغو و به انتهای دوره تقسیط منتقل می‌شود تا پس از آخرین قسط وصول شود.

تسهیلات پرداختی از صندوق کارآفرینی امید مشمول این بند می‌شود.

پرداخت وام

این ابلاغ هشتم آبان‌ماه به بانک‌ها اعلام شده و به‌دلیل این که اداره‌کل مطالعات و مقررات بانک مرکزی آن را ابلاغ کرده است، مشکلی در اجرای آن وجود ندارد.

بانک‌ها باید بخشنامه بانک مرکزی را بپذیرند و فعالان گردشگری اگر با مشکل روبه‌رو شدند می‌توانند به اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری مراجعه کنند تا بخشنامه لغو پرداخت اقساط به همراه نامه تایید برای ارائه به بانک را دریافت کنند.

پتانسیل چهارمحال و بختیاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری مطلوب است

مهرداد جوادی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان پتانسیل مطلوب و قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دارد.

به‌همین منظور سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان می‌تواند به افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی کمک کند.

تقویت و حمایت از دفاتر خدمات گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی باعث افزایش جذب مسافران داخلی و خارجی و رونق حوزه گردشگری این استان می‌شود.

صنعت گردشگری

توجه به حوزه گردشگری سلامت، کوهنوردی، صخره‌نوردی، ورزش‌های هیجانی مانند رفتینگ، زیپ‌لاین و بانجی‌جامپینگ از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وجود جاذبه‌های گردشگری بکر و دست‌نخورده در چهارمحال و بختیاری علت معرفی این استان به‌عنوان یکی از مقصد‌های گردشگری بام ایران است و نقاط مختلف استان به زودی در حوزه گردشگری با تحول و رونق چشمگیر مواجه خواهد شد.

صدور ۱۳ مجوز سرمایه‌گذاری جدید تاسیسات گردشگری

مرتضی محمدیان دهکردی کارشناس سرمایه‌گذاری و طرح‌های معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال ۱۳ مجوز سرمایه‌گذاری جدید در حوزه تاسیسات گردشگری این استان صادر شد.

این تعداد مجوز شامل پنج اقامتگاه بوم‌گردی، چهار اردوگاه گردشگری، دو هتل و هتل‌آپارتمان، یک سفره‌خانه سنتی و یک اقامتگاه سنتی است.

این طرح‌ها در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، سامان، اردل، کوهرنگ و فارسان اجرایی و با راه‌اندازی آن‌ها زمینه اشتغال مستقیم ۱۶۸ نفر فراهم می‌شود.

اقامتگاه بوم‌گردی

حجم سرمایه‌گذاری طرح‌های جدید تاسیسات گردشگری در چهارمحال و بختیاری ۵۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

۲۸۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی برای اجرای این طرح‌ها تصویب شده است.

با بهره‌برداری از طرح‌های جدید تاسیسات گردشگری در چهارمحال و بختیاری، ۱۱ هزار و ۴۸۱ متر مربع به زیربنا‌های توریستی و گردشگری استان افزوده می‌شود.

به دلیل اهمیت جایگاه صنعت گردشگری در توسعه، بسیاری از کشور‌ها در پی رونق هر چه بیشتر این صنعت هستند.

این صنعت در حقیقت یکی از مهمترین قطب‌های توسعه و درآمدزایی محسوب می‌شود که به ایجاد اشتغال و خوداتکایی کمک می‌کند و با ارتقای جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی، تاثیر شگرفی بر رشد و پیشرفت کشور‌ها می‌گذارد.

به همین دلیل هم بسیاری از کشور‌ها از جاذبه‌های این صنعت در راستای برون رفت از معضل‌ها و چالش‌های موجود در جامعه خود و ایجاد فرصت‌های شغلی بهره می‌برند.

‌نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که شیوع و گسترش ویروس کرونا اثرات نامطلوبی بر صنعت گردشگری کشور باقی گذاشته است؛ اما آنچه مسلم است این است که این بار هم از بحران عبور خواهیم کرد. قطعا با مرور زمان این موضوعات هم مرتفع شده و صنعت گردشگری ایران بار دیگر جان خواهد گرفت.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.