خمپاره‌های کماندویی ایرانی؛ شلیک، تخریب و تمام

صنایع دفاعی ایران تاکنون توانسته اند خمپاره‌ها و خمپاره‌انداز‌های متفاوتی را طراحی کرده و بسازند.

باشگاه خبرنگاران جوان - نیرو‌های پیاده یکی از ارکان نبرد‌های زمینی هستند و پشتیبانی از آن‌ها یک امر مهم و ضروری. برای این کار می‌توان از راه‌های مختلفی مانند نیرو‌های زرهی، بالگردها، توپخانه و... استفاده کرد. در کنار همه، استفاده از خمپاره‌ها نیز یکی از روش‌های مختلف پشتیبانی محسوب می‌شود. علت اصلی پشتیبانی از نیرو‌های پیاده را باید آسیب‌پذیر بودن آن‌ها در برابر حملات دشمن دانست. البته باید به این مورد هم  اشاره کرد که نیرو‌های پیاده ستون فقرات نیروی زمینی ارتش‌ها هم به شمار می‌روند.

خمپاره‌ها از یک لوله فلزی و یک سوزن فعال کننده در انتهای آن لوله تشکیل می‌شوند. پس از قرارگرفتن خمپاره در داخل خمپاره‌انداز، سوزن موجود در انتهای آن لوله با وارد آوردن ضربه به پشت گلوله آن را فعال می‌کند. خمپاره‌ها در واقع یک سلاح کوچک و توپخانه سیار محسوب می‌شود که در میدان‌های نبرد به همراه نیرو‌های پیاده حضور دارند. معمولا نیرو‌های پیاده خمپاره‌هایی با کالیبر ۶۰، ۸۱، ۸۲ و ۱۲۰ میلی‌متری را به همراه دارند که می‌تواند تا محدوده ۷ کیلومتری را پوشش بدهد.

صنایع دفاعی نیرو‌های مسلح هم به علت اهمیت خمپاره‌ها پس از دفاع مقدس همواره سعی در طراحی نمونه‌های بومی و بهینه سازی آن‌ها دارند. در ادامه با چند نمونه از خمپاره‌ها و خمپاره‌اندازهای بومی آشنا می‌شویم.

وفا و حدید؛

خمپاره فاتح

این خمپاره یکی از انواع بومی و ایرانی است. فاتح یک خمپاره سبک و ساده محسوب می شود که برای عملیاتی‌شدن به یک کاربر نیاز دارد. یکی از مزیت‌های خمپاره فاتح این است که برای شرایط آب و هوایی، میدان‌های نبرد و عملیات‌های مختلف مناسب است. روی بدنه این خمپاره یک پارچه برزنتی قرار داده شده تا از دستان کاربر در مقابل حرارت ایجاد شده هنگام شلیک حفاظت کند. البته زاویه یاب دقیق و ساده آن باید در هنگام شلیک در وضعیت خود ثابت قرار بگیرد.

کالیبر: ۶۰ میلی‌متری.

طول: ۵۷۰ میلی‌متر.

بیشترین برد:  یک هزار و ۵۰ متر.

کمترین برد: ۱۰۰ متر.

نواخت تیر: ۲۰ گلوله در دقیقه (در یک دقیقه اول).

وزن: ۶.۲۵ کیلوگرم.

خدمه: ۱ نفر.

وفا و حدید؛

خمپاره حدید

حدید، دیگر خمپاره ساخت صنایع دفاعی کشورمان است. این خمپاره در رده انواع سَر پُر و بدون خان قرار می‌گیرد. برای استفاده از حدید باید یک گروه ۴ نفره حضور داشته باشند. اما در هنگام ضرورت می‌توان با ۲ نفر نیز از آن استفاده کرد. اگر لوله آن از زاویه‌یاب چریکی بهره ببرد این امکان وجود دارد تا با یک نفر کاربر نیز عملیاتی شود. زاویه‌یاب چریکی یک قطعه ساده و دقیق است که در مدت آتش در وضعیت خود ثابت می‌ماند، اما برای زاویه‌یاب قبضه‌ای باید از دوپایه استفاده شود.

کالیبر: ۶۰ میلی‌متری.

زاویه آتش: ۷۰۰ الی یک هزار و ۴۰۰ میلی‌متر.

میدان آتش: ۳۶۰ درجه.

حداکثر برد: ۲ هزار و ۵۵۵ متر.

حداقل برد: ۱۵۰ متر.

زاویه حرکت در برد: ۴۵ تا ۸۵ درجه.

وزن کل: ۱۷/۵۰۰ کیلوگرم.

نواخت تیر در پنج دقیقه اول: ۱۰ الی ۲۰ گلوله در دقیقه و ۵ دقیقه دوم ۸ گلوله در دقیقه.

کاربرد: اجرای آتش بر روی مواضع نزدیک دشمن، پشتیبانی نزدیک از نیروی تک ور (حمله کننده)، روشن کردن خط لجمن و ایجاد دود برای استتار و ثبت تیر سلاح‌های نیمه سنگین و سنگین یگان‌های خودی.

مشخصات عمومی: دقت بالا، حمل و نصب سریع و راحت، بکارگیری آسان، قدرت آتش بالا، آموزش آسان، قابلیت استفاده در تمامی شرایط جوی و قابلیت استفاده در تمامی زمین‌های ذوعارضه مانند دشت و کوهستان.

وفا و حدید؛

خمپاره‌انداز رزم

سال ۱۳۸۹ بود که گامی جهت ارتفای واحد‌های خمپاره‌های نیرو‌های مسلح برداشته شد. سامانه خمپاره‌انداز رزم رونمایی شد، این سامانه یک خمپاره ۱۲۰ میلی‌متری است که ۱۶ کیلومتر برد دارد.

وفا و حدید؛

در این سامانه از پیشران‌های کمکی که در انتهای گلوله نصب شده، استفاده و برد آن افزایش پیداکرده است. از مزیت‌های این سامانه، می‌توان به امکان نصب بر روی خودرو‌های تاکتیکی همچون سفیر اشاره کرد. تحرک بالا و استتار جزو قابلیت‌های این سامانه به شمار می‌روند.

وفا و حدید؛

خمپاره‌انداز وفا 

این خمپاره‌انداز یکی دیگر از تجهیزات بومی ساخت صنایع دفاعی کشورمان است. سامانه وفا که در سال ۱۳۹۱ رونمایی شد، از انواع ۱۶۰ میلی‌متری محسوب می‌شود. وزن این خمپاره‌انداز در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیوگرم برآورده شده است. وفا از دو نوع گلوله بهره می‌برد، اولین آن‌ها ۹ کیلومتر برد داشته و دومین نوع آن نیز با استفاده از یک پیشران راکتی ۲۰ کیلومتر برد دارد. توان شلیک ۵ تا ۸ گلوله در هر دقیقه  دیگر مزیت خمپاره‌انداز وفاست.

گزارش از مهدی طلوع‌وند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
اینا ادم و واقعا میکشن !؟
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۲:۱۷ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
شاید اینا داره مارو میلرزونه
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
این نوع اسلحه را در افغانستان به نام هاوان یاد میکنند و انداحت اش به شکل مقوس است(بالا میرود و سپس پایین میآید) و تخریب خیلی زیاد دارد .
جای استفاده از این نوع اسلحه برای از بین بردن سنگر های دشمن از قسمت فوقانی میباشد و برای از بین بردن سنگر های سنبقه یی نیز استفاده موثر دارد.
Iran (Islamic Republic of)
خادم الحسن
۱۷:۰۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
درود بر نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
یکمم در تولید ماشین از خودتون جسارت به خرج بدید و ماشین در سطح جهانی تولید کنید نه این اشغال ها مثل پراید و سمند و....اگر هم نمیتونید تولید کنید واردات رو ازاد کنید تا حداقل تصادفی مثل تصادف بهبهان رخ نده که یک ایر بگ باز نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
سواد داری ؟ نوشته وزارت دفاع نه ایران خودرو و سابپا . اول درست بخون بعد نظر بده .
Germany
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
تولید ماشین کار خودروسازهاست. نیروهای نظامی چرا باید بجای دفاع از کشور وقتشونو برای ساخت ماشین بزارند؟ اینو باید از کس دیگه‌ای بخوای نه صنایع دفاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید قیمت چقدر
Iran (Islamic Republic of)
مهندس نصیر...
۱۰:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
عرض سلام و احترام خدمت مقام معظم رهبری،اینجانب بسیجی و فارغ التحصیل ارشد روانشناسی عمومی با رتبه 40 ورودی سال91 مجتمع دانشگاه ازادتبریز،متولد63 ،فرزند جانباز دوران دفاع مقدس،حدود20 سال سابقه بسیج،بیش از5 سال شورای پایگاه،بسیج نمونه سال92پایگاه،عضو و برای دوره ای سرگروه شجره طیبه صالحین،عضو و برای دوره ای فرمانده دسته گردان بیت المقدس بسیج و....20 ماه خدمت مقدس سربازی در سپاه،حدود3سال از سال91 تا 93 کار قراردادی در بزرگترین مرکز بازسازی و تولیدقطعات سلاح وجنگ افزار نظامی سپاه شهیدکریمی تبریز بارتبه12 و مونتاژکاری درجه یک انواع سلاحهای سبک و مونتاژ هزاران سلاح سبک،بیش از هشت هزار قبضه برای کشور و رزمندگان اسلام از جمله مونتاژ بیش از15 مدل کلاشنیکف،تک تیر انداز سمینوف،مسلسل برتا،تیربار گرینف،تیربار دوشکا در جهت تامین امنیت کشور،اموزش تجربی سلاح سبک دیده و شاگرد نیز اموزش داده،با کوله باری از زحمات سخت فی سبیل الله کشیده برای کشور واستعدادهای ذاتی خداوندی به لطف مسئولین ناکارامد 6 سال تمام بیکار و خانه نشینم و 6 سال حقوق وبیمه ام قطع شده،در اواخر سال93 از طرف ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران نامه ای به شماره8648-30/40/10 طی کمسیون و جلسه ای در جهت تبدیل عضویت اینجانب به گزینش سپاه استان تبریز و مرکز بازسازی جنگ افزار سلاح نظامی شهیدکریمی سپاه تبریز فرستاده شد ولی متاسفانه مسئولین تنگ نظر که چشم دیدن پیشرفت اینجانب را نداشتند بلافاصله بیکارم کردند،چندین بار نامه کتبی به پیوست15 برگ مدارک و رزومه کاری وبسیج ونامه اینترنتی به ستاد کل سپاه و بیت مقام معظم رهبری فرستادم ولی در جواب فقط گفتند اجرت با خدا،خسارات فراوان مادی و معنوی دیدم،صلاحیت کارمندی اینجانب در ان زمان به تایید هسته گزینش رسید،رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی"ره" فرمودند اطاعت از فرماندهان از واجبات هست،رهبر گرامی و فرمانده معظم کل قوا،اینجانب از گزینش سپاه استان تبریز و مرکز بازسازی جنگ افزار شهید کریمی تبریز به دلیل عمل نکردن به دستورات و نامه از ستاد کل سپاه پاسداران در تبدیل عضویت به کارمندی اینجانب و عکس ان عمل کردن در جهت بیکاری و زدن خسارات مادی و معنوی،وعده وعید و فریب اینجانب در جذب رسمی و اتلاف بیش از پنج سال عمر اینجانب در راه گزینش سپاه استان محضر حضرتعالی شکایت دارم و اگر اسلام و عدالتی وجود دارد خواستار احیای حقوق مادی و معنوی میباشم،همچنین استدعا دارم در صورت امکان اینجانب را جهت هر نوع جذب کارمندی به هر سازمانی که صلاح می دانید از جمله سپاه، دانشکده وبیمارستانهای علوم پزشکی تبریز یا علوم پزشکی شهر محل تولد گرمی از توابع استان اردبیل و سایر سازمانهای وابسته به دولت...معرفی و دستور جذب لازم را عنایت فرمایید."اللهم عجل لولیک الفرج".اجرکم عندالله.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۴۱ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
ما مردم عادی از شما ممنونیم. ولی امیدوارم دولت جدید آقای رئیس جمهور ارزش شما رو بفهمد و از شما عزیز استفاده در راه پیشرفت ایران انجام دهند. خداوند یار و یاور شما
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۴۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
در هرگونه استخدامی باید شایسته سالاری مطرح باشه.این که پدرشما جانباز است یا این که شما بسیجی بودین،دلیل نمیشه که نسبت به باقی جوانان دهه شصتی باارزش تر باشید و توقع داشته باشید که به دنبال شما بیایند و استخدامتان کنند.هر فردی که وارد بسیج میشه باید هدفش کمک به ایران و انقلاب باشه نه اینکه توقع داشته باشه چون بسیجی بوده،باید استخدامش کنند یا اینکه امتیاز ویژه ای نسبت به افراد غیربسیجی داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی جان بر کف
۱۲:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
آفرین بر تو ای بسیجی عزیز ....... اجرکم عندالله ....الان اکثر شرکت ها نیرو میخوان ...چرا نمیری شرکت کار کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام.ما مردم از شما سپاسگزاریم،امیدوارم مسئولین قدر زحمات شما برای جمهوری اسلامی ایران و امنیت مردم را بدانند،رتبه قبولی شما در دانشگاه نیز خوب و قابل تمجید هست،متاسفانه به افرادی که کوچکترین زحمتی برای مملکت نکشیدند مسئولیت می‌دهند ولی برای شما کار کارگری را زیاد می بینند،متاسفیم بر چنین مسئولینی،امیدوارم گوش شنوایی در این مملکت باشد و حداقل یک شغل آبرومند کارمندی برای شما در نظر بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام.تخصص شما در دو رشته متفاوت قابل ستایش هست،باید از تجربیات شما در مملکت استفاده شود،متاسفیم بر چنین مسوولانی که آینده جوانان را بازیچه تنگ نظری خود قرار داده اند و برای پست و میز و صندلی از روی جوانان پاک با بولدوزر رد می‌شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
احسنت برادر،اجرت با خدا،شایسته سالاری یعنی شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
تحصیلکردگان دانشگاهی و بسیجیان زحمتکش و فرزندان ایثارگر همیشه مظلوم بوده و هستند،شایسته سالاری یعنی شما،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
واسه حرفات مدرک داری؟ اگر اره اینجا که نمیتونی ارائه بدی باید با ذکر نام و همه مشخصاتت به مسئولین نامه بزنی نه اینکه اینجا مردم رو ناراحت کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
این روزا نمیشه با حرفهای قلمبه کسی رو گول زد خوب شاید مشکلی داری که اجازه ندادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
منن بسیجی رییس پایگاه و غیره و غیره بودم پدرمم جانباز هست خوب که چی؟ تو اداره برق با پیمانکار کار میکردم اومدم رفتم سراغ شغل ازاد حالا هم ی تولید کننده هستم خوب که چی متولد ۶۴ هستم خدمت کردم عضو هزار تا ستاد و شورای شهرو چیزای دیگه بودم و هستم ولی ی فرقی داریم من نمیام بگم چون بابام جانبازه و من ۲۰ ساله بسیجی هستم و رییس پایگاه بودم و غیره حالا با این شرایط من حقم باید بیشتر از بچه های دهه شصتی دیگه باشه و باید من رو با این افتخاراتم استخدامه رسمی کنن نخیر همچین چیزی نیست اگر ادعای بسیجی بودن داری بپر از الان بجای طومار نوشتن برو ی کاری رو شروع کن ۴ نفر در کنارت نون بخورن شیر باش شکار کن تا روباه بتونه ی لقمه از کنارت برداره نه این که روباه باشی و منتظر بمونی ی شیر ی تیکه غذا برات کنار بزاره تو به بسیجی بودنت باید شک کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
تموم شد ؟؟ خیلی تاثیر گذار بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
تمام کن این شامورتی بازی ها رو تیرانایی مدتیه به سایتی مراجعه میکنیم همین مطلب رو مینویسی پیگیر شدیم همچین شخصیتی وجود خارجی ندارد شش ساله به این کار مشغولی حنات دیگه رنگ نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
متوجه نشدید این متن برای تخریب جانبازان و بسیجی ها نگاشته شده و بصورت انبوه انتشار پیدا کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
خب بسیج همینه دیگه... کار مفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
باتوجه به عملیاتهای پهبادی دیگه نیازی به این مهمات نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
این همه سلاح تولید شده و آخرش موقع مانور همون سلاح های قدیمی مثل کلاشینکف و ژ۳ و ...دیده میشود نکنه اینم مثل واکسن کروناست که فقط نمونه اش اختراع میشه و تولید انبوه صفر خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
یه سرچ بکن و نیرو های ویژه سپاه و ارتش رو ببین و بعد نظر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
خود روسیه هنوز بر اساس بدنه کلاشینکف داره مدل جدید میزنم نه اینکه همون کلاشینکف قدیمی باشه
در مورد ژ۳ آلمانی هم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
کلاش درنوع خود بی نظیره بخاطر کار در اب واتش درشرایطی کارمیکنه که کنارگذاشته نشده.ودرباره ژسه هم بدون که لقب توپ دستی داره هم بردهم قدرت دراخرین لحظه خوردن هدف پایدار ومنحدم میکنه.البته اگه خدمت سربازی رفتی کار با کلاش وژسه رو اعملیات انجام داده باشی میفهمی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۴۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
فیلم از تعداد تیر زدن مسلسل گرینوف دیدم. ۱۲۵۰عدد تیر شلیک کرد. پشت سر هم که مسلسل آتش گرفت. تا نبینید باور نمیکنید نواختن از گرینوف قشنگ تر ندیدم . لوله مسلسل آب شد ولی بازم شلیک می کرد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
عشقتون جنگ و بزن بزنه
یکم به فکر آرامش و افتصاد مردم باشید!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
این صفحه درباره تسلیحات نظامیه ، بحث آرامش و اقتصادی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۲:۳۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
افتصاد را خوب اومدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
جناب اگر سلاح نداشته باشیم صلح و امنیت کشک است.آنوقت کوچکترین و ضعیف ترین کشور همسایه هم برای ما ایجاد ناامنی می کند. این را بفهمید که داشتن سلاح و نیروی نظامی قوی ایجاد امنیت برای مردم و کشور میکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
اگه نظامی و تسلیحات نداشتیم آرامش و اقتصاد کیلو چند تا الان هر تکه از ایران را یک ابر قدرت گرفته بود فقط در سایه نوکری آرامش بهمون عطا میکردند
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۲۰:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
بیا پایین سرمون درد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
فعلا که عشقت انگلیس و امریکاست که تو جنگ راه انداختن و میلیونی ادم کشتن همتا ندارن!!!
بماند که تو دزدی ثروت کره زمین با هم رقابت دارن ولی تو دشمنی با ایران با هم متحد هستن...
کشورهای ضعیف رو میچاپن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
اگه سلاح و وسایل از این قبیل که برای ایجاد امنیت در کشور به کار میره نبود تو و امثال تو که همش دنبال خود تحقیری و نق زدن هستید نمی تونستید در سال یک بار هم از خونه بیان بیرون و برین خونه ی مامانتون .
آخرین اخبار