آمریکا چهار مقام دولتی بلاروس را به ربایش هواپیما متهم کرد

دادستان آمریکا اعلام کرد چهار مقام دولتی بلاروس به ربایش هواپیما برای دستگیری روزنامه نگار مخالف این کشور متهم شده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان-اتهامات اعلام شده توسط دادستان‌های آمریکا علیه برخی مقامات دولتی بلاروس در دست داشتن در ربایش هواپیما در تاریخ ۲۳ می ۲۰۲۱ برای فرود اجباری هواپیمای رایان ایر در مینسک به منظور دستگیری رومن پروتاسویچ، روزنامه نگار مخالف این کشور غوغایی جدید در این زمینه ایجاد کرده است.

به گفته خبرگزاری رویترز، بلاروس پیش از این به دلیل منحرف کردن پرواز هواپیمای رایان ایر و فرود اجباری آن مورد تحریم‌ها گسترده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا از جمله مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر و برخی تحریم‌های اقتصادی دیگر قرار گرفته بود.

دادستان‌های آمریکا می‌گویند در این پرواز که ۱۳۲ مسافر و خدمه داشته است چهار شهروند آمریکایی نیز حاضر بودند. به گفته دادستانی آمریکا، فرود اجباری و انحراف از مسیر این هواپیما به دستور مستقیم لئونید میکالایویچ چورو، رییس اداره هوانوردی دولتی بلاروس و یک مقام امنیتی دولتی صورت گرفته است.

در این کیفرخواست همچنین از اولگ کازیوچیتس و آندری آناتولیویچ به عنوان معاونان چورو که در این هواپیما ربایی نقش داشته اند نام برده شده است.

در پی این حادثه در سال گذشته میلادی، سفرای اتحادیه اروپا طرحی مبنی بر ممنوعیت پرواز هواپیما‌های بلاروس بر فراز خاک کشور‌های اتحادیه اروپا تصویب کرد.

بر اساس گفته‌های سه دیپلمات حاضر در این اتحادیه، سفرای اتحادیه اروپا امروز طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن هواپیما‌های کشور بلاروس حق پرواز بر فراز خاک کشور‌های عضو اتحادیه اروپا یا فرود در فرودگاه‌های این کشور‌ها را ندارند و در مقابل کشور‌های عضو این اتحادیه هم هیچ پروازی به مقصد بلاروس یا پرواز بر فراز خاک این کشور نخواهند داشت.

به‌دنبال افزایش تنش‌های میان اروپا با بلاروس در پی فرود اضطراری این هواپیمای مسافربری و بازداشت یک روزنامه‌نگار مخالف بلاروسی، گروه هفت در بیانیه‌ای خواستار افزایش تحریم‌ها علیه دولت بلاروس شد. همچنین آمریکا، پس از این حادثه، اعمال تحریم‌ها علیه ۹ شرکت دولتی بلاروس را تمدید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار