عمان: اعراب منتظر حل مشکلات منطقه از سوی آمریکا نباشند

وزیر خارجه عمان در مصاحبه‌ای در خصوص احیای برجام، مذاکرات ایران و عربستان و لزوم عدم دخالت آمریکا در منطقه صحبت کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - بدر بن حمد البوسعیدی در مصاحبه با روزنامه «اخبار الیوم» در خصوص توافق هسته‌ای ایران و ۴+۱ گفت: «احیای توافق هسته‌ای یک ضرورت راهبردی برای امنیت منطقه و جهان است و باعث آغاز مرحله جدیدی از همکاری‌های سازنده در منطقه خواهد شد».

به گزارش میدل ایست نیوز، وزیر خارجه عمان همچنین درباره مذاکرات ایران و عربستان که سال گذشته میلادی به میزبانی بغداد برگزار شد گفت که کشورش از دستیابی توافق بین ایران و عربستان حمایت می‌کند؛ چرا که این تفاهم حامی امنیت و ثبات منطقه خواهد بود.

گفته‌های این مقام عمانی پیش از نشست کمیته مشترک عمان و مصر در «مسقط» مطرح شده است.

گفتنی است، دور هشتم مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۴+۱ این روز‌ها در وین در جریان است. روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرده است طرف‌های برجام در برخی جزئیات مهم از جمله نحوه رفع تحریم‌ها، نحوه بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود و نحوه اجرای توافق به پیشرفت‌هایی دست یافته اند.

مذاکرات ایران و عربستان نیز امسال بهار در بغداد انجام شد. این مذاکرات پس از ۵ سال از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور با میانجیگری عراق شکل گرفت. ایران ادامه این مذاکرات را مشروط به «جدیت عربستان» دانسته است. ایران از عربستان خواسته است در امور دیگر کشور‌ها دخالتی نداشته باشد و واقعیت‌های این کشور‌ها را درک کند. از سوی دیگر  وزارت خارجه عربستان ادعا کرده است در مذاکرات پیشرفت معناداری به دست نیامده است.

وزیر خارجه عمان تاکید کرد کشور‌های عربی باید با یکدیگر برای رویارویی با مشکلات به اجماع برسند و گفت: «اعراب باید واقع بین باشند و منتظر حل همه مشکلات منطقه از سوی آمریکا نباشند. واشنگتن و سایر کشور‌های جهان با مشکلات منطقه از منظر منافع خود برخورد می‌کنند و از این رو همکاری اعراب برای حصول نتیجه در سطح بین‌المللی در تعدادی از پرونده‌ها از جمله پرونده فلسطین بسیار مهم است».

«عماد الدین حسین» سردبیر روزنامه «الشروق» نیز پیش‌تر در همین خصوص نوشته بود ;i نوع رفتار آمریکا در خصوص مسائل منطقه اعراب را دچار سردرگمی کرده است. او در مقاله‌ای آمریکا را غیر قابل اعتماد دانسته و گفت تمامی تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر اساس منافع ملی است و این کشور چیزی به نام دوستی و محبت نمی‌شناسد. او اعراب را دچار نوعی سوء برداشت از رفتار آمریکا دانسته و برداشت صدام از اتحاد با آمریکا را مثالی از همین اشتباهات دانسته است.

از سوی دیگر مقامات آمریکایی از جمله آنتونی بلینکن نیز با توجه به کمبود منابع این کشور، مدتی است از ادعا می کنند که قصد خروج از منطقه را دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار