باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - شهر میمند از توابع شهرستان فیروزآباد است که حدود ۶۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد و به شهر گل و گلاب شهره و قطب گلابگیری فارس است.
برخی اهالی میمند معتقدند که مدیران آستان مقدس شاهچراغ(ع) مدعی مالکیت شهر میمند و شش دانگ برخی دهستان ها و روستاها هستند و به طرق مختلف سعی در ابطال اسناد مالکیت مردم را دارند.
برخی اهالی نیز با جمع آوری توماری اعتراض خود را در سطح ملی و حتی به دفتر مسئولان عالی نظام ارسال کردهاند.
اعضای شوراهای روستا و دهیاریهای آنان در بخش میمند فیروزآباد نیز مراتب اعتراض خود را در چندین نوبت به مقامات مسئول شهرستان اعلام کرده اند.
از طرفی دیگر نیز متولیان آستان مقدس احمد ابن موسی(ع) معتقدند که وقف شهر میمند اسناد تاریخی دارد که محکمه پسند است و رای دادگاه به این موضوع صادر شده و نمیتوان از حدود شرعی و قانونی این سنت حسنه، تخطی کرد. این آستان همچنین نامهنگاریهای اخیر به ادارات را برای جلوگیری از شکلگیری فساد مالی و تضییع حقوق مردم عنوان کردند.
عباس شریفی سخنگوی شورای شهرستان فیروزآباد گفت: متولیان آستان حضرت شاهچراغ(ع) طی دهه گذشته با نامه نگاریهای مختلف به ادارات، مانع از خدمات رسانی آنها به مردم میمند شده اند.
او می گوید: دیر زمانی است که متولیان شاهچراغ(ع) با استناد به برخی کُتبِ نه چندان معتبر از جمله فارسنامه ناصری، زمزمه موقوفه بودن میمند را سر دادهاند و میگویند که شش دانگ میمند از سوی خانمی به نام تاشی خاتون حدود ۷۰۰ سال پیش، وقف بر آستان احمدی (شاهچراغ) شده است.
شریفی گفت: این ادعای آنان در هیچ زمانی مورد پذیرش اهالی میمند قرار نگرفته چرا که مالکیت تاشی خاتون و تنظیم وقف نامه و تصرف موقوف علیه در هیچ زمانی به اثبات نرسیده است.
به گفته سخنگوی شورای شهرستان فیروزآباد صرف نظر از این ادعای غیرِ مستند، متولیان حضرت شاهچراغ (ع) حدود ۲۷۰ سال پیش،برخی از بزرگان میمند با میل و رضای خود، تعدادِ انگشت شماری از باغ ها و قَنواتِ میمند را به احترام شاهچراغ، وقف بر آستان احمدی کردهاند و از آن تاریخ به بعد علاوه بر جمع آوری سهمیه آن آستان مقدس از عایدات املاک خود، در فصول معینی از سال نیز خادمی آن حرم مطهر را عهده دار بودند.
او گفت: در سال ۱۳۱۸ متولی وقتِ شاهچراغ (ع) به میمند آمد و در یک سخنرانی اعلام کرد که شش دانگ میمند وقف آستان شاهچراغ (ع) است.
شریفی گفت: اظهارات این فرد در آن زمان موجب خشم مردم شد و از سال ۱۳۱۸ به بعد اختلاف مردم با متولیان آن آستان شکل گرفت.
سخنگوی شورای شهرستان فیروزآباد می گوید: متولی وقفِ آن زمان، به نام محمد حسین شریفی پس از مدت کوتاهی مبادرت به درخواستِ ثبت املاک میمند به وسعتِ خَـطُ الرأسِ کوه های شمالی تا جنوبی و شرقی تا غربی، بدون هیچ گونه مدرک و دلیلی کرد.
او گفت: در آن زمان نیز هر یک از اهالی آگاه میمند که نسبت به این درخواستِ ثبت اعتراض کردند که موضوع در دادگاه وقت مطرح و رای به نفع مردم میمند صادر شد.
شریفی گفت: حال پس از گذشتِ بالغ بر ۸۰ سال، مردمِ میمند قادر به گرفتن سندِ املاک خود نیستند چون مهلت اعتراض آنها نسبت به ثبت درخواست سال ۱۳۱۸ سپری شده و در مقابل، متولیان فعلی نیز قادر به اخذ سند نبوده و نیستند.
به گفته سخنگوی شورای شهرستان فیروزآباد متولیان آستان طی سالهای گذشته به صورت پنهانی مبادرت به نقشه برداری و تحدید حدود از املاک مردم به نام موقوفه کردهاند، گفت: لازمهٔ صدور سند، تحدید حدود و لازمه تحدید حدود، تصرف است که نداشته و ندارند و این ماجرا به صورت لاینحل تا چند سال پیش باقی مانده بود.
عضو شورای بخش میمند گفت: متولیان، نخست با نامه نگاری های مختلف به ادارات، مانع خدمات رسانی آن ها به مردم شده و دوم این که بر خلاف مقررات با همکاری ادارهٔ ثبت اسناد و منابع طبیعی، به صــورت پنهانی مبادرت به نقشه برداری و تحدید حدود از املاک مردم به نام موقوفه کرده و موفق به اخذِ سند ذر حدود یک هزار هکتار از اراضی میمند شدهاند.
شریفی گفت: بر اثر این فشارهای مضاعف مردم در سیزدهم شهریور ماه ۱۴۰۰ دست به تجمعِ آرام و اعتراضآمیزی زدند که به دنبال این اعتراض به حق مردم، مسئولان محلی قول مساعد برای رفع مشکلات مردم را دادهاند.
محمود رضا مسعودی قاضی بازنشسته دادگستری استان فارس نیز گفت: علت تشدید اختلافات ناشی از موضوع موقوفه میمند فیروزآباد فارس که به علت عملکرد متولیان موقوفه موجبات نارضایتی شدید اهالی شهیدپرور این خطه از میهن اسلامی را در بر داشته و مردمعتقدند که متولیان هم دستورات شارع مقدس و هم قانون را زیر پا گذاشته اند.
به گفته او به موجب ماده۵۶ قانون مدنی وقف با ایجاب و قبول واقع میشود و به موجب ماده ۵۷ همان قانون واقف باید مالک مالی باشد که وقت میکند و ماده ۵۹ نیز اذعان می دارد اگر واقف عین موقوفه را به تصرف وقف ندهد وقف محقق نمیشود.
مسعودی می گوید: به این ترتیب لازمه تحقق وقف تحقق ارکان ثلاثه مذکور عبارتند از مالکیت واقف، جاری شدن صیغه وقف و تصرف عین موقوفه.
قاضی بازنشسته دادگستری استان فارس گفت: قانون مدنی در خصوص موضوع وقف را منطبق با دستورات شارع مقدس دانست و گفت: متولیان آستان طی دهههای گذشته بدون داشتن هیچ گونه دلیل قانونی در خصوص موارد فوق ادعای وقف بودن املاک میمند را داشتهاند.
او گفت: این متولیان به صرف یک درخواست ثبتی غیرقانونی در سال ۱۳۱۸ بدون ارایه کمترین دلیل در آن زمان و بدون داشتن هیچگونه تصرف بر خلاف ماده ۷۳ آیین نامه اجرایی قانون ثبت با هماهنگی با اداره ثبت اسناد مبادرت تحدید حدود و سپس اخذ سند رسمی کرده بودند.
همچنین غلامعلی ظهرابی بخشدار میمند گفت: مردم میمند نسبت به ادعای متولیان شاهچراغ مبنی بر اوقافی بودن میمند معترض هستند.
او گفت: طی سالیان گذشته به طرق مختلف نسبت به این مسئله اعتراض کردند که اوج این اعتراضات به شهریور ماه امسال بر می گردد که بزرگترین تجمع اعتراضی نسبت به این مسئله جلوی بخشداری میمند برگزار شذ و مردم میمند در این اعتراض خشم خود را با در دست داشتن پلاکارد و شعار نشان دادند.
ظهرابی گفت: در این تجمع مسئولان بخشداری با حضور در میان مردم با دعوت به آرامش و تمکین قانون به عنوان فصل الخطاب وعده پیگیری موضوع را داد و اعتراض کنندگان پس از صحبت های شنیده شده از سوی بخشداری میمند به سمت دفتر شاهچراغ که در فاصله ۲۰۰ متری بخشداری قرار گرفته راهپیمایی و دفتر شاهچراغ در میمند را پلمب کردند.
محمدمهدی فروردین نماینده مردم فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ۹۰ درصد شهر میمند موقوفه به حساب می آید، رئیس جمهور نسبت به موضوع موقوفه بودن میمند دستور داده که این مسئله را برای همیشه تعیین تکلیف کنند.
او در جلسه علنی چهارشنبه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی گفت: میمند در استان فارس قدمتی طولانی دارد که همزمان با اهواز صاحب شهرداری شد اما امروز مردمانش حق استفاده از خاک و منابع این دیار کهن را ندارند.
فروردین با دعوت از رئیس جمهور برای حضور در میمند گفت: مردم میمند در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دفاع از حرم و جبهه سلامت دین خود را به انقلاب ثابت کردند.
حجت الاسلام سیدمجتبی سعادت معاون موقوفات و نذورات آستان مقدس شاهچراغ (ع) با اشاره به اینکه موقوفه میمند سابقهای متعلق به حدود ۷۰۰ سال پیش دارد،گفت: بخش میمند توسط بانویی بنام تاشی خاتون در حدود ۷ قرن پیش وقف آستان مقدس شاهچراغ (ع) شد.
او گفت: براساس اسناد قدیمی در منطقه میمند عدهای از مردم قائل به وقف بودند و عدهای دیگر نیز به این موضوع معتقد نبودند که در دوران شاه اسماعیل صفوی فردی به نام میرزا حبیب الله شریفی، بخشی را که مردم ادعای مالکیت داشتند از آنها خریداری و مجددا وقف به حرم مطهر شاهچراغ(ع) کرد که اگر شائبهای هم در این زمینه وجود دارد برطرف شود.
سعادت گفت: در حال حاضر اسنادی متعلق به حدود ۵۰۰ سال پیش در این آستان مقدس وجود دارد و همچنین اجاره نامههایی نیز متعلق به دوران مختلف ازجمله ۲۵۰ سال قبل تاکنون موجود است که وقفیت این منطقه را ثابت می کند.
معاون موقوفات و نذورات آستان مقدس شاهچراغ (ع) با بیان اینکه دغدغه و حساسیت زیادی در زمینه وقف بودن میمند وجود دارد که بر همین اساس بررسیهای زیادی در این خصوص انجام شده است،گفت: اسناد موجود ازجمله اظهارنامه ثبتی،اجاره نامهها، استفتاء صورت گرفته از مراجع تقلید و شهادت شهود در دادگاه دادگستری هفتم قبل انقلاب که جملگی بر وقفیت میمند شهادت دادهاند دلالت بر وقف بودن میمند دارد.
او گفت: بخشی از کار و حل این چالش در گذشته انجام شده و در حال حاضر نیز این کار در حال دنبال شدن است.
سعادت گفت: برای اقناع مردم منطقه تاکنون اقداماتی ازجمله برگزاری جلسات مشترک با اعضای شورای تامین شهرستان فیروزآباد، امام جمعه موقت این شهر انجام شده که این افراد و معتمدین شهرستان از نزدیک اسناد و مدارک را مشاهده کردند و در جلسات کارشناسی فقهی و حقوقی بارها این مسئله مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همگی نسبت بر وقف بودن میمند براساس اسناد و مدارک مستدل آگاه شدهاند.
معاون موقوفات و نذورات آستان مقدس شاهچراغ (ع) گفت: حجت الاسلام استوار میمندی رئیس حوزه های علمیه فارس پس از شرکت در جلسهای ۴ ساعته در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در خطبههای نماز جمعه چند هفته پیش شهر میمند نیز این موضوع را اعلام کرد.
او گفت: برخی اشخاص که منافعی در این شهر دارند و دائم مردم را تحریک می کنند که البته راه به جایی نخواهند برد زیرا اسناد وقف بودن میمند محکم است و دادگاه جمهوری اسلامی ایران نیز رای بر وقف بودن پلاکهایی از بخش میمند داده است.
میمندی گفت: دو پیشنهاد به مردم میمند داده شده مبنی بر اینکه حاضریم یک نمایشگاه از اسناد موجود در شهر میمند برپا شود تا مردم از نزدیک این سندها را مشاهده کنند و هم اکنون نیز اعلام می شود که هر یک از اهالی میمند که متقاضی است به واحد موقوفات آستان مقدس شاهچراغ(ع) مراجعه و این اسناد را مشاهده و بررسی کند.
او می گوید: به نظر بهترین محل برای رسیدگی دعاوی حقوقی دادگستری و دستگاه قضا است و اهالی و مردم باید به جای تجمع و اغتشاش به دادگاه مراجعه کنند و اسناد ملکی بودن را اگر دارند ارائه دهند که این آستان مقدس نیز اسناد موقوفه میمند را ارایه خواهد کرد و همانند گذشته قطعا به موضوع رسیدگی می شود.
معاون موقوفات و نذورات آستان مقدس شاهچراغ (ع) گفت: با اشاره به اینکه شکایت از این موضوع یکبار در دادگاه انجام شده ،گفت: در سال ۹۵ با شکایت یکی از اهالی میمند پرونده ای در این باره گشوده شد و پس از بررسی های فراوان ۶ ماهه رای مبنی بر وقفیت صادر شده است.
معاون موقوفات و نذورات آستان مقدس شاهچراغ (ع) به ارسال نامهای به ادارات شهرستان فیروزآباد مبنی بر اینکه به هیچ عنوان بدون استعلام از آستان مقدس شاهچراغ (ع) به مردم میمند پاسخ استعلام داده نشود اشاره کرد .
این اقدام به این دلیل انجام شد که احساس می شد شبکه فساد مالی در این منطقه در حال شکل گیری است که از مردم میمند هزینههای ناحق اخذ میکنند.
او گفت: براساس گزارشاتی برخی افراد سودجو بعضا برای یک استعلام ساده آب،برق،شهرداری و ... از مردم مبالغ گزافی را دریافت میکردند که ناحق بود.
سعادت می گوید: از طرفی دیگر نیز به رئیس کل دادگستری فیروزآباد و شورای تامین این شهرستان اعلام شد که آستان مقدس شاهچراغ (ع) پاسخ استعلامات مردم را به صورت رایگان می دهد و در حال حاضر هر یک از اهالی شهر میمند برای دریافت پاسخ استعلامات بانکی، آب ،برق ،گاز و شهرداری به دفتر این آستان مراجعه کند تا پاسخ به صورت رایگان به آنان داده شود.
معاون موقوفات و نذورات آستان مقدس شاهچراغ (ع) گفت: اسناد قراردادهای موقوفه میمند حکایت از اخذ اجاره بهای حدود ۱۰۰ هزار تومان به ازای سه سال دارد که هزینه چندانی نیست و جای هیچگونه نگرانی برای مردم وجود ندارد.
او گفت: ترساندن مردم از فریضه الهی وقف به هیچ وجه جایز نیست و باید آگاه سازی و اقناعسازی مردم براساس واقعیت موجود انجام شود.
سعادت گفت: موقوفه میمند اظهارنامه ثبتی دارد که قابل ابطال نبوده و به هیچ وجه شکی در وقف بودن میمند نیست.
معاون موقوفات و نذورات آستان مقدس شاهچراغ (ع) گفت: وقف میمند در سال ۱۳۱۸ آگهی روزنامه شده و بر این اساس اسناد صادر شده است و قطعا همگان اطلاع دارند که اظهارنامه ثبتی همان سند است و فقط حدود آن معین نیست.