محیط بانان چهارمحال و بختیاری 16 دستگاه موتور سیکلت فراجاده ای دریافت کردند

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: محیط بانان استان 16 دستگاه موتورسیکلت فراجاده ای برای استفاده در مأموریت‌های خود دریافت کردند.

اشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد -  شهرام احمدی گفت: محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست استان 16 دستگاه موتورسیکلت فراجاده ای(آفرود) برای استفاده در مأموریت‌های خود دریافت کردند.

این موتورسیکلت ها بر اساس قرارداد سازمان حفاظت محیط زیست با شرکت تولیدی نیرومحرکه ایران‌خودرو برای تامین تجهیزات مورد نیاز محیط بانان رونمایی و توزیع شده است.

با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و تنوع زیستی استان و حساسیت شغل محیط بانی، همچنین باتوجه به صعب العبور بودن اکثر مناطق تحت مدیریت در استان، 15 دستگاه موتورسیکلت فراجاده ای (آفرود) 250 سی سی، به ناوگان موتوری حفاظت محیط زیست استان افزوده شد.

به‌روزرسانی، تقویت و بازسازی ناوگان موتوری، انجام گشت و کنترل و پایش مداوم در مناطق و مبارزه جدی با متخلفان درحوزه محیط زیست از اهداف تهیه این موتور سیکلت ها است.


بیشتر بخوانید


این موتورسیکلت ها از نظر کمی و کیفی، مورد تایید کارشناسان انتظامی و سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

هم‌اکنون کمتر از ۱۰۰ نفر محیط‌بان در استان در حوزه مناطق حفاظت‌شده فعالیت دارند در صورتی که نیاز استان بیش از ۲ برابر این تعداد است.

مناطق زیرپوشش هر محیط‌بان در استان ۲/۵ تا سه هزار هکتار است در حالی که این میزان باید در مناطق کوهستانی یک هزار هکتار باشد و براساس استاندارد جهانی باید در هر هزار هکتار یک محیط‌بان فعال باشد اما در ایران در هر ۱۲ هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد.

به گفته احمدی، 24 دستگاه موتورسیکلت دیگر هم در مرحله دوم تحویل چهارمحال و بختیاری می شود؛ سامانه پایش آنلاین تصویری پاسگاه های محیط بانی استان چهارمحال و بختیاری نیز تا پایان دیماه راه اندازی می شود.

در استان چهارمحال و بختیاری، پنج منطقه حفاظت‌شده شامل منطفه حفاظت‌شده شیدا، هلن، سبزکوه، منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد، پارک ملی، یک اثر طبیعی لاله واژگون و یک پناهگاه حیات وحش و ۲ منطقه شکار ممنوع وجود دارد.

مناطق زیرپوشش هر محیط‌بان در استان ۲/۵ تا سه هزار هکتار است در حالی که این میزان باید در مناطق کوهستانی یک هزار هکتار باشد و براساس استاندارد جهانی باید در هر هزار هکتار یک محیط‌بان فعال باشد اما در ایران در هر ۱۲ هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد.

چهارمحال و بختیاری به دلیل قرار داشتن در منطقه زاگرس میانی یا زاگرس مرطوب از تنوع گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که هم‌اینک ۱۲.۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست قرار دارد.

با احتساب ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ صیاد و سبزکوه، نیمی از مساحت استان چهارمحال و بختیاری جزو مناطق حفاظت‌شده و ثبت ملی و جهانی است.

منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدا آفرید، اثر طبیعی ملی لاله واژگون از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری است.

انتهای پیام/ ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار