رمز گشایی از المان‌های اشراق در آباده

شراق نام المان‌های چراغ پارکی‌ است که جنب اداره ارشاد شهرستان آباده نصب شده‌است که در نگاه اول با مشاهده آن شاید مفهوم خاصی به نظر بیننده نیاید اما وقتی پای صحبت هنرمند طراح آن می‌نشینیم متوجه زیبایی و مفهوم آن خواهیم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - یکی از ویژگی های المان ها در شهر ها  به خصوص شهرستان آباده یک فضای زیبا و یک اتمسفر هنری در سطح شهر ها می‌باشد  ه قسمتهای مختلف شهر را از حالت یک نواختی و تکراری شدن خارج می‌کند و به هر بخش از شهر یک هویت و ویژگی خاص می‌بخشد.

المان ها در کالبد شهر روح زندگی می‌دمند و مهمتر از همه اینها به محیط های شهری مقیاس زیستی و انسانی می بخشد چرا که در فضایی که با هنر عجین شده، انسان راحت تر نفس می‌کشد.

حامد فرخی هنرمند ۳۳ ساله اهل شهرستان آباده، طراح اثر المان‌های چراغ پارکی است.

او بدون هیچ‌گونه آموزشی در ساخت مجسمه به طراحی چنین اثری پرداخته است و مشوق اصلی خود را علاقه و حس آرامشی می‌داند که از کارهای هنری به او دست می‌دهد.

حامد فرخی گفت: در این اثر که متشکل از شش عدد چراغ پارکی است منبع نور گاهی جایگاه معمول یعنی سر چراغ پارکی و گاهی به طور غیرمعمول جای دیگری است.

رمز گشایی از المان‌های اشراق در آباده

هر کدام از مجسمه‌ها دارای معانی خاصی هستند

او گفت: المان اول( از سمت راست تصویر) یک چراغ پارکی ساده و بدون هیچگونه تجسم خلاقانه‌ای است این مجسمه فقط نقطه شروع داستان اشراق و معیاری برای مقایسه و ادراک تفاوت مجسمه های دیگر است. 

این هنرمند آباده ای گفت: المان دوم چراغ پارکی نشسته‌ای را نشان می‌دهد که از دنیای درون خود فارغ است و غرق در دنیای گوشی خود یعنی فضای اجتماعی شده و البته خمیدگی این مجسمه قابل توجه است.

 فرخی با اشاره به ایده خلاقانه منبع نور و تابش در توضیح المان سوم گفت: المان سوم چراغ پارکی در حال مطالعه کتاب بوده و این ایده خلاقانه مجسمه منبع نور و تابش آن  بوده که از کتاب به سمت سر مجسمه می تابد و سر مجسمه آینه‌ای  است که نور تابیده شده از کتاب را بازتاب می‌دهد.

رمز گشایی از المان‌های اشراق در آباده

الهام گیری از آیات قرآنی برای طراحی المان ها

او گفت: المان چهارم از خواندن کتاب فارغ شده و در آغاز مسیر تفکر و غرق شدن در دریای درون خود بوده و به خواندن کتاب درون خود پرداخته و مصداق آیه "اقْرَأْ کِتَابَکَ کَفَىٰ بِنَفْسِکَ" است.

این مجسمه دارای قلبی  که به مصداق آیه لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا هنوز دارای نور ادراک و الهام قلبی نشده است.

 فرخی گفت: المان پنجم نیز چراغی است که بر اثر خواندن کتاب خود به ادراک و شهود قلبی یا همان اشراق نزدیک شده است.

این هنرمند آباده ای گفت: تابش نور در این مجسمه بین سر و قلب در تناوب است زمانی که سر یا همان ذهن این شخص روشن  قلب او خاموش است و زمانی که قلب این مجسمه منور به نور ادراک و الهام قلبی می‌شود ذهن این شخص خاموش می‌شود.

فردی که به اشراق رسیده نور از قبلش می‌تابد

او در توضیح المان آخر که جایگاه علم و حکمت واقعی را نشان می‌دهد گفت: المان ششم نماد فردی است که به اشراق رسیده و قلب او در تابش دائم و سر وی برای همیشه خاموش شده است، او با بدست گرفتن سر و کلاه خود نسبت به آن‌ها اظهار بی نیازی کرده و مبین این نکته است که مسیر اشراق را فقط با قلب میتوان طی کرد و جایگاه علم و حکمت واقعی قلب است نه سر.

رمز گشایی از المان‌های اشراق در آباده

فرخی در ادامه توضیحات المان ششم گفت: حدیث لیس العلم بکثره التعلیم و التعلم انما هو نور یقذفه الله فی قلب من یشا علم به سبب کثرت آموزش نیست بلکه نوری است که خدا در دل هرکه اراده کند قرار می دهد.) در ساخت این المان مورد توجه قرار گرفته است و بیت زیر از حافظ نیز با دیدن این المان‌ها در ذهن تداعی می‌شود.

ای خوشا دولت آن مست که در پای حریف

سر و دستار نداند که کدام اندازد

این هنرمند آباده‌ای در آخر مصاحبه خود افزود: در این مجموعه با تکامل مسیر اشراق از میزان کدورت و سیاهی این مجسمه ها کم شده و به مصداق آیه و یزکیهم و یعلمهم  الکتاب و الحکمه الهام قلبی وحکمت پس از تزکیه و تصفیه از کدورت و تیرگی‌های درون میسر می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

برچسب ها: المان شهری ، اشراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار