قاضی دادگاه «صدام» نامزد ریاست جمهوری عراق می‌شود

یکی از قضاتی که در دادگاه دیکتاتور سابق عراق حضور داشت از قصد خود برای نامزد شدن در منصب ریاست‌ جمهوری این کشور خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - «رزکار امین» یکی از قضاتی که در دادگاه محاکمه و بررسی جرائم «صدام حسین» دیکتاتور سابق و معدوم عراق حضور داشته و در محکومیت او نقش داشته است در مصاحبه با رسانه‌های اقلیم کردستان اعلام کرد که قصد دارد برای منصب ریاست‌ جمهوری عراق نامزد شود.

بر اساس گزارش «ناس نیوز» رزکار امین در سال ۱۹۵۷ در سلیمانیه عراق به دنیا آمده و در محاکمه صدام دخیل بوده است. بر اساس قانون اساسی عراق رئیس پارلمان باید از عرب‌های اهل سنت، رئیس‌ جمهور از کرد‌ها و نخست‌ وزیر باید از عرب‌های شیعه مذهب باشد.

اولین دستور کار پارلمان پس از تعیین رئیس و معاونانش فراهم کردن زمینه تعیین نامزد برای پست ریاست جمهوری است. برای تعیین رئیس جمهور موافقت دو سوم نمایندگان یعنی ۲۱۰ رای لازم است. پس از تعیین رئیس جمهور، او ظرف ۱۵ روز نامزد فراکسیون اکثریت را مکلف به تشکیل دولت خواهد کرد و اکثریت مورد نیاز برای دادن رای اعتماد و تایید کابینه جدید، اکثریت مطلق تعداد نمایندگان حاضر در جلسه است.

رئیس‌ جمهور فعلی عراق «برهم احمد صالح» است. صالح نیز سیاستمدار کُرد عراقی متولد سال ۱۹۶۰ در شهر سلیمانیه است که دو بار از سوی رژیم بعثی سابق به‌ اتهام وابستگی به جنبش رهایی‌بخش کردی دستگیر شد و ۴۳ روز در بازداشتگاه‌های امنیتی صدام در معرض شکنجه قرار داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار