نواده امیرکبیر در مراسم جدش شرکت کرد

صدوهفتادمین سالگرد شهادت امیرکبیر با حضور نواده اش در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد

باشگاه خبرنگاران جوان، اراک - بزرگداشت مقام امیرکبیر در صدوهفتادمین سالگرد شهادتش در فرهنگسرای آیینه اراک با حضور نواده اش برگزار شد.

در این مراسم که هزاوه ای‌ها و اراکی‌ها از جمله اراکی‌های اصیل حضور داشتند بر مقام بلند امیرکبیر به خصوص در کسوت صدارت و انجام اقدامات موثر اصلاحی در کشور تاکید شد.

در این مراسم دکتر نادر نظام مافی از نسل ششم امیرکبیر و از نوادگان دختری وی حضور داشت و بر درخواست خود مبنی بر سامان دهی قبر امیرکبیر در کربلا که در مهجوری به سر می‌برد تاکید کرد.

در این مراسم علاوه بر برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ورزشی و ارائه مقاله در مورد اقدامات امیرکبیر از کتاب "هزاوه خاستگاه امیران " نوشته ایرج احمدی رونمایی شد.

میرزا محمد تقی خان فراهانی ملقب به " امیرکبیر" زاده و بزرگ شده هزاوه از توابع شهرستان اراک کنونی مرد بزرگی است که در دوران کوتاه صدارتش (۱۲۶۴─ ۱۲۶۸ ق) تحولاتی زیر بنایی و عمیق را برای کشور بزرگ ایران رقم زد.


هزاوه چهار وزیر نیک نام پادشاهان را در طول تاریخ تقدیم کشور کرده است که می‌توان از میرزا حسین وفا، وزیر دوران زندیه، میرزا عیسی، قائم مقام وزیر فتحعلی شاه قاجار، میرزا ابوالقاسم قائم مقام وزیر محمد شاه قاجار و در نهایت اصلاح گر بزرگ تاریخ ایران یعنی میرزا تقی خان امیرکبیر نام برد.

به این دلیل امتداد اسامی این بزرگان نام فراهان آمده است که هزاوه از توابع شهرستان اراک و در منطقه فراهان واقع شده است.

خانه‌ی پدری یا همان زادگاه و محل رشد و نمو میرزا محمدتقی خان فراهانی ملقب به "امیرکبیر" در محله‌ی پایین روستای هزاوه یا به گفته‌ی ناصر الدین شاه محله میرزا تقی خان، در نزدیکی یال قاضی (یکی از ۷ محله‌ی هزاوه) قرار دارد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.