رئیس‌جمهور قزاقستان نخست وزیر جدید را معرفی کرد

در پی تظاهرات در قزاقستان و برکناری نخست وزیر برای آرام کردن اوضاع، رئیس‌جمهور این کشور «علی‌خان اسماعیل اف» را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان -  قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان که خشونت‌های کشور خود  را تلاشی برای کودتا خوانده بود، در سخنرانی خود در پارلمان که به طور زنده از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، «علی‌خان اسماعیل اف» را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد.

به گزارش رویترز،علی‌خان اسماعیل اف، ۴۹ ساله، در دولت قبلی که توقایف هفته پیش در بحبوحه ناآرامی‌های خشونت آمیز در کشور منحل کرد، معاون اول نخست وزیر بود. پارلمان قزاقستان به او برای نخست وزیری رای اعتماد داد.

وزارت کشور قزاقستان امروز (سه شنبه) اعلام کرد که نیرو‌های امنیتی در قزاقستان تا کنون نه هزار و ۹۰۰ نفر را در ارتباط با ناآرامی‌های هفته گذشته بازداشت کرده اند.

 رئیس‌جمهور قزاقستان با اشاره به اینکه نیرو‌های حافظ صلح که هفته گذشته برای بازگرداندن نظم وارد کشور شده بودند، گفت: ماموریت آن‌ها با موفقیت به پایان رسیده و حضور نظامی این نیرو‌ها بیش از ده روز طول نخواهد کشید. نیرو‌های سازمان پیمان امنیت جمعی دو روز دیگر عقب‌نشینی خواهند کرد.

توقایف پیش‌تر تا ۱۹ ژانویه وضعیت اضطراری اعلام کرده بود و در پی افزایش شدید خشونت‌ها از نیرو‌های حافظ صلح پیمان امنیت جمعی (CSTO) برای کمک به کنترل اوضاع دعوت کرد. این نیرو‌ها از ساختمان‌های دولتی در برابر حملات خشونت‌آمیز محافظت می‌کردند.

گفتنی است سازمان پیمان امنیت جمعی یک نهاد همکاری نظامی است که اکثر اعضای آن را کشور‌های عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق تشکیل می‌دهند. روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان از اعضای این ائتلاف هستند.

 مقامات قزاقستان گفته اند که در ناآرامی‌های هفته گذشته، ۱۶۴ نفر از جمله سه کودک جان خود را از دست داده اند. طبق اعلام وزارت بهداشت این کشور، ۱۰۳ نفر از کشته شدگان در آلماتی، بزرگ‌ترین شهر و مرکز خشونت‌های قزاقستان بوده اند. وزارت کشور قزاقستان نیز اعلام کرده که در ناآرامی‌های اخیر ۱۷ افسر امنیتی قزاقستان کشته و بیش از هزار و ۳۰۰ نفر زخمی شدند. 

اعتراضات اولیه قزاقستان یکشنبه گذشته در پی افزایش قیمت سوخت به طور مسالمت‌آمیزی آغاز شد. آما رفته رفته برخی معترضان دست به اعمال خشونت زدند و ساختمان‌های دولتی در چندین شهر بزرگ مورد حمله قرار گرفت. رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرده است خشونت‌ها به خاطر عوامل خارجی بوده و تروریست‌های خارجی در بحران فعلی این کشور نقش دارند.

تاکنون روسای جمهور چین و روسیه از خشونت‌ها در این کشور انتقاد و آن را نوعی انقلاب رنگی عنوان کرده اند. در همین خصوص سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با «وانگ یی» همتای چینی خود مکالمه تلفنی داشته و بر لزوم حمایت از قانون اساسی تاکید کرده اند.

گفته می‌شود قزاقستان بدترین نوع خشونت‌ها را در تاریخ ۳۰ ساله خود تجربه کرده، اما هم اکنون وضعیت تا حد زیادی به حالت عادی بازگشته و سیستم حمل‌ونقل عمومی نیز کار خود را از سر گرفته است. اینترنت قزاقستان که از روز چهارشنبه قطع شده بود نیز از روز گذشته مجددا متصل و برای کاربران قابل استفاده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۱ دی ۱۴۰۰
نوکررر روس
آخرین اخبار