افشاگری مقام دانمارکی درباره کمک جاسوسی کپنهاگ به آمریکا، او را روانه زندان کرد

رئیس واحد اطلاعات خارجی دانمارک به دلیل افشای پرونده کمک جاسوسی کپنهاگ به آژانس امنیت ملی آمریکا دوباره به بازداشت رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان- لارس فایندسن، رئیس واحد اطلاعات خارجی دانمارک، به دلیل دست داشتن در یک پرونده مربوط به فاش شدن «تحویل اطلاعات بسیار محرمانه دانمارکی ها به آمریکا» مجددا به بازداشت برگشت.

به گزارش رویترز چهار کارمند فعلی و سابق دو سرویس اطلاعاتی دانمارک در دسامبر سال گذشته میلادی به دلیل افشای اطلاعات بسیار محرمانه بازداشت شدند. در این میان، فایندسن تنها کسی است که همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

روند این پرونده که اطلاعات بسیار کمی در مورد آن منتشر شده است، پشت در‌های بسته انجام می‌شود و رسانه‌های محلی آن‌ را حاوی اطلاعات بسیار حساسی دانسته اند.

به گفته شبکه تلویزیونی DR دانمارک، این پرونده در مورد درز اطلاعات طبقه‌بندی شده به رسانه‌های دانمارکی است. اتهامات و ماهیت دقیق اطلاعات فاش شده هنوز  به طور کامل علنی نشده است.

این شبکه سال ۲۰۲۰ گزارش داد که سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک داده‌های خامی را با آژانس امنیت ملی آمریکا به اشتراک گذاشته است. این بدین معنا است که احتمالا آژانس امنیت ملی آمریکا به داده‌های شخصی شهروندان دانمارکی و اطلاعات خصوصی آن‌ها دسترسی داشته است.

مشخص نیست که بازداشت فعلی فایندسن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت چرا که دفتر دادستانی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

خردادماه امسال در پی افشای نتیجه تحقیقی رسانه‌ای، مشخص شد که سرویس اطلاعاتی دانمارک به آمریکا کمک کرده بود تا از سران اروپایی از جمله آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان جاسوسی کند.

طبق این گزارش، آمریکا تا سال ۲۰۱۴ از شبکه اطلاعاتی دانمارک برای شنود سران کشور‌های آلمان، سوئد، نروژ و فرانسه استفاه می‌کرده است.
فرانس ۲۴ در این خصوص گفته است کمک جاسوسی دانمارک به آژانس امنیت ملی آمریکا امر تازه‌ای نیست و این کشور دست‌کم از سال ۲۰۱۲ در ارائه داده‌های اطلاعاتی به آمریکا نقش داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار