سالانه چقدر محصول کشاورزی ایرانی به دنیا صادر می شود؟

افزایش صادرات باعث افزایش رونق کشاورزی در کشور شده است و  بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۹۹ فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد ۳.۵ درصدی داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان - گوجه فرنگی یکی از عمده‌ترین محصولات صادراتی کشور ما طی ۸ ماه ابتدای امسال  محصول کشاورزی بود. صادرات گوجه فرنگی  در ۸ ماه ابتدای امسال بیش از ۲۵۹ میلیون دلار ارز آوری برای کشور به همراه داشته است که با در نظر گرفتن نرخ ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان برای ارز نیما ۶ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان برای کشور ارزآوری کرده است.


بیشتر بخوانید


همچنین در سال ۹۹ حدود دو میلیارد تومان صادرات خشکبار در کشور صورت گرفته است. تمام کشور‌های دنیا از جمله چین، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، عراق، پاکستان، آلمان، روسیه، قزاقستان، ویتنام و افغانستان خریدار خشکبار ایران به خصوص پسته هستند.

صادرات ۷۷۶ هزارتن خشکبار به سراسر دنیا 

 مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت گفت: پارسال ۷۷۶ هزار تن خشکبار ایران به ارزش ۲ میلیارد و ۳۶ میلیون دلار به کشور‌های هدف صادر شد که نسبت به سال ۹۸ از نظر ارزشی ۴۲ درصد و از نظر وزن ۵۴ درصد افزایش داشته است. از این میزان، صادرات پسته  در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۰۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار بوده و ۶۷ درصد از کل صادرات این گروه را در برداشته است. مجموع این صادرات ۸۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد در‌آمد برای کشورمان به همراه داشته است.

طبق گفته محمد قربانی پنج قلم عمده صادراتی به لحاظ ارزشی شامل پسته به ارزش ۶۵۴ میلیون دلار، گوجه فرنگی تازه یا سرد کرده به ارزش ۲۵۹ میلیون دلار، هندوانه به ارزش ۱۸۱ میلیون دلار، خرما به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار و سیب تازه به ارزش ۱۳۱ میلیون دلار بوده است. در مجموع از ابتدای امسال تا پایان آبان، ۵ میلیون و ۴۳۱ هزار تن محصولات کشاورزی و غذا از کشور صادر شده است.

افزایش صادرات باعث افزایش رونق کشاورزی در کشور شده است و  بر اساس آمار‌های ارائه شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۹۹ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد ۳.۵ درصدی داشته است.

 رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: به طور میانگین حدود ۵ میلیون تن از انواع محصولات کشاورزی ما به کشور‌های مختلف صادر می‌شود اما با برنامه ریزی درست توان رسیدن به عدد ۱۵ میلیون تن در ماه را داریم.

به گفته علائی مقدم افزایش صادرات کشور می‌تواند به توسعه صنعت کشاورزی و افزایش اشتغال در این حوزه منجر شود. 

در ماه های گذشته اخبار مختلفی از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه ای و کیوی ها در رسانه ها منتشر شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۵۰ ۲۰ دی ۱۴۰۰
حامی پاشیدن آب به محصول نیستیم.
France
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۰ دی ۱۴۰۰
بی کفایتی جمهوری اسلامی و عدم نظارت مسئولین ذیربط ایران را تبدیل به نفت خام فروش کرده است !
Iran (Islamic Republic of)
عباس بوعذار
۱۰:۵۲ ۲۰ دی ۱۴۰۰
همین!!! اخبار مختلفی از مشکلات صادرات منتشر شده است؟؟؟؟؟؟
یعنی شما بعنوان یه خبرگزاری اینجوری تمام خبر هاتون رو سانسور میکنید؟؟
یعنی وظیفه شما نیست بگید که چه مشکلاتی؟ سایر محصولات کشاورزی چطور؟ سالهاست محصول کشاورزی آلوده به مردم میدن هیچ مسولیت هم پیگیر کیفیت اونها نیست.
همیشه باید از خارج بشنویم یه بلایی داره سرمون میاد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۰ دی ۱۴۰۰
تاسال قبل اکثرکشاورزان متحمل ضرروزیان میشدند امیداست وزیرکشاورزی این دولت تدابیرخوبی برای فروش محصولات کشاورزی بیندیشند که کشاورزان ضررنکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۰ دی ۱۴۰۰
صادرات محصول کشاورزی یعنی صادرات اب متاسفم
Germany
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۰ دی ۱۴۰۰
مدرک حوزه هایی که مدیران کشاورزی هستند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۰ دی ۱۴۰۰
با این وضع آب و هوا دیگه فکر نکنم کشاورزی داشته باشیم که بخایم صادرات کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۰ دی ۱۴۰۰
به برکت نظام عسلامی قطره بارون نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۰ دی ۱۴۰۰
چقدر برگشت میخوره هم بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۰ دی ۱۴۰۰
سالانه به طور مثال 10 کیلو صادر می شود 5 کیلوی آن به خاطر بی کیفیتی بر می گردد سالی 2 کیلیو به دلیل زیادی کود شیمیایی بر می گردد 2 کیلیو آنقدر در مرز می ماند که خراب می شود فقط یک کیلیوی آن را شهروندان مرزی می خورند که جزء صادرات محسوب می شود علی برکت اله
Iran (Islamic Republic of)
h
۰۶:۴۷ ۲۰ دی ۱۴۰۰
تادلتون بخوادزیاد اونم بهترینشون ولی ما بایداینجااشغالشوبخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۶ ۲۰ دی ۱۴۰۰
صادرات یعنی موفقیت کشاورز وقتی کشاورز هیچ سودی از صادرات نصیبش نشه یعنی مساوی بادوزدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۲۰ دی ۱۴۰۰
پس چرا خوراکی دام کم است
آخرین اخبار