نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

صادرات ۹ ماهه مناطق آزاد ۲۰ میلیارد دلار بوده است

حسینی‌کیا گفت که مناطق آزاد کشور از ابتدای امسال ۲۰ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند و واردات آن‌ها تنها یک میلیارد دلار بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا پس از نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس با دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی گفت که کشور برای ثبات سرمایه‌گذاری در این مناطق نیازمند مشوق است و این کمیسیون بسته پیشنهادی را برای افزایش جذب سرمایه‌گذاران مناطق آزاد ارائه خواهد کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در این باره گفته مناطق آزاد نیازمند حکمرانی و مدیریت واحد هستند.

سعید محمد اضافه کرده قوانین جاری در حوزه مناطق آزاد متناقض و پیچیده‌اند که تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

او راهکار حکمرانی واحد مناطق آزاد ایران را اجرای ماده ۶۵ قانون دائمی توسعه کشور دانسته که بر «مدیریت یکپارچه و ایجاد رشد اقتصادی مناسب در این مناطق و تعامل اثرگذار اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی و ارائه الگوی توسعه ملی» تأکید کرده است.

این ماده از قانون دائمی توسعه کشور مدیران سازمان‌های مناطق آزاد را بالاترین مقام این مناطق از طرف دولت می‌داند که به جز مسئولیت‌های نهاد‌های دفاعی و امنیتی، وظایف و اختیارات دستگاه‌های اجرایی دولتی را بر عهده دارند.

محمد همچنین خواستار حفظ معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در مناطق آزاد شده است. او گفته «اعتراض تولیدکنندگان در منطقه آزاد جلفا به قانون مالیات بر ارزش افزوده، به حق است.»

روز شنبه برخی تولیدکنندگان و صاحبان صنعت در منطقه آزاد ارس جلفا مقابل ورودی فاز‌های صنعتی تجمع کردند و به اجرای قانون دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معترض شدند.

تبصره ششم قانون بودجه ۱۴۰۰ از دهم دی ماه امسال مناطق آزاد تجاری-صنعتی را مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، کمیسیون صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار