سند طرح‌های توسعه نفت، گاز و پتروشیمی چه ویژگی دارد؟

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به تشریح جزییات "سند طرح‌های توسعه نفت، گاز و پتروشیمی" استان کرمانشاه پرداخته است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه - بهزاد باباخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: پیگیری برای تصویب سند طرح‌های توسعه نفت، گاز و پتروشیمی استان کرمانشاه از حدود دو سال قبل استارت خورد و مسئولین ارشد استان با جدیت پیگیر اجرای آن بودند و این طرح بهار امسال از سوی وزارت نفت به استان ابلاغ شد تا آماده اجرا شود.

در این طرح ۱۵ پروژه دیده شده که چهار طرح آن بالادستی و مابقی طرح‌ها میانی و صنایع پایین دستی است.

مجموع سرمایه گذاری طرح‌های این سند حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان (۲.۲ میلیارد دلار +۲۶۰ میلیون یورو) و حداقل اشتغالزایی آن در استان حدود پنج هزار نفر است.

طرح‌های بالادستی شامل دو بخش توسعه میادین نفت و گاز استان و اکتشافات حوزه نفت و گاز با هدف یافتن میادین جدید است تا بتوان از ظرفیت ذخایر خدادادی غرب استان بیشترین بهره را برای تامین خوراک صنایع پایین دستی ببریم.

این چهار طرح توسط دولت انجام خواهد شد.

یکی از این طرح‌ها توسعه میادین نفتی نفت‌شهر است که هدف از آن افزایش تولید دو هزار تن بشکه نفت خام در روز است و توسط شرکت ملی نفت ایران اجرا خواهد شد.

حجم سرمایه‌گذاری این طرح ۳۰ میلیون دلار و درآمد سالانه حاصل از آن ۳۶ میلیون دلار است، این طرح هرچه زودتر به بهره‌برداری می رسد.

دومین طرح بالادستی شامل توسعه میادین سومار، سامان و دلاوران است این طرح با هدف تولید ۱۰ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت خام در روز در نفت شهر اجرا خواهد شد.

این طرح توسط شرکت ملی نفت ایران اجرایی می‌شود، سرمایه‌گذاری این طرح ۱۱۵ میلیون دلار و درآمد حاصل از آن ۱۸۹ میلیون دلار در سال است.

بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته این طرح تا سال ۱۴۰۲ مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.

توسعه میادین گازی غرب استان (باباقیر و بیستون) از دیگر طرح‌های مادر است که در گیلانغرب انجام خواهد شد و هدف از این طرح تولید هشت میلیون مترمکعب در روز گاز غنی و دو هزار بشکه در روز میعانات گازی است.

اجرای این طرح بر عهده شرکت ملی نفت ایران است این طرح با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیون دلاری اجرا و تولیدات آن به پالایشگاه پایین دستی ارسال خواهد شد.

زمان پیش بینی شده برای اتمام این طرح سال ۱۴۰۳ است.

چهارمین طرح مادر طرح‌های اکتشافی سایر میادین نفت و گاز با هدف یافت میادین جدید نفت و گاز در استان کرمانشاه است.

عملیات بخشی از این طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز در استان آغاز شده است .

منبع ایسنا

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.