اسکات مان:

20 هزار از کوماندوهای افغانستان در معرض شکار طالبان قرار دارند

برخی از اعضای کنگره آمریکا که سابقه کار در ارتش این کشور را دارند، گفتند که بیش از 20 هزار کوماندوهای افغانستان در معرض شکار طالبان قرار دارند و باید هرچه سریع‌تر نجات داده شوند.

مایک والتز، اولین عضو نیروهای ویژه ارتش آمریکا با کلاه سبز که به کنگره این کشور راه یافته، گفت پس از خروج آمریکا و سقوط دولت پیشین افغانستان، بیش از 20 هزار کوماندوهای این کشور هر لحظه در معرض خطر شکار توسط طالبان، قرار دارد.

اسکات مان از نیروهای پیشین ارتش آمریکا و کهنه‌سرباز جنگ افغانستان که گروه ضربت پاین‌اپل را برای نجات کسانی که در افغانستان جا گذاشته بودند، تأسیس کرد، گفت: "من فکر می‌کنم افراد بسیاری باید به خاطر مدیریت افغانستان اخراج شوند و نه فقط از این دولت."

گروه ضربت پاین‌اپل حدود هزار افغان را در طول سقوط کابل نجات داد و به متحدان افغان کمک کرد تا با هواپیماهای ترابری نیروی هوایی ایالات متحده و از طرق دیگر فرار کنند. امروز، مان تخمین می‌زند که 6 هزار کوماندوی افغان و خانواده‌هایشان به لطف تلاش‌های خستگی‌ناپذیر کهنه سربازان و از طریق کمک‌های مالی خصوصی از مرگ نجات یافته‌اند.

ماه گذشته قانون‌گذاران کنگره از جمله والتز، نامه‌ای به وزیر دفاع بایدن و دیپلمات ارشد فرستادند و خواستند به کماندوهای افغان ویزای ویژه مهاجرتی(SIV) داده شود که در حال حاضر ندارند.

در این نامه که به همراه گروهی متشکل از 11 قانون‌گذار از دو حزب امضا شده، آمده است: "مشکلات آن‌ها مستحق توجه فوری است زیرا آن‌ها نمی‌توانند با خیال راحت به خانه بازگردند."

در همین حال، مان پیش‌بینی کرد که ارتش آمریکا روزی باید برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش به افغانستان بازگردد اما کار برای موج بعدی آمریکایی‌ها بسیار دشوارتر خواهد بود.

مان گفت: "آنها با 25 هزار کوماندوی بالقوه روبه‌رو خواهند شد که در زمستان از گرسنگی جان داده‌اند. اکنون آن‌ها (طالبان) در حال بررسی اپتیک‌های سلاح‌های ما هستند که رها کرده‌ایم و عینک‌های دید در شب که هنگام خروج سربازانمان به جا گذاشته‌ایم."

دیگر گروه‌های کهنه سرباز با گروه ضربت پاین‌اپل همکاری کرده‌اند تا به تخلیه دیگر افغان‌های آسیب‌پذیر کمک کنند. پیش از این مقام‌های آمریکایی گفته اند که تا حد امکان روند تخلیه از افغانستان را ادامه می‌دهند؛ اما این روند طی دو هفته اخیر به دلیل احتمال خروج افراد وابسته به طالبان، متوقف شده است.

 آمريکا در روند تخلیه از میدان هوایی کابل بیش از 120 هزار تن از افراد در معرض خطر را خارج کرد؛ اما با گذشت بیش از 5 ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، هنوز هزاران نفر از افراد در معرض تهدید طالبان، به شکل مخفیانه در افغانستان زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/ ه

برچسب ها: کماندو ، طالبان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.