غذا دادن به حیوانات توسط مردم برای حیات وحش مضر است

نحوه غذا دهی به پرندگان و حیوانات وحشی در تالاب از جانب گردشگران و دوستداران طبیعت باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سنندج - ابراهیم همت بلند رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان گفت: ریختن نان خشک و برخی پسماند‌های غذایی و گندم برای پرندگان در برخی نقاط بویژه تالاب بین المللی زریوار توسط گردشگران و مردم به یک رسم تبدیل شده است که برای پرندگان زیان آور است.

همت بلند گفت: این امر متأسفانه علاوه بر امکان انتقال بیماری‌ها به سیستم گوارشی و تنفسی از طریق غذای دستی آلوده باعث بروز مشکل در رژیم غذایی پرندگان می‌گردد.

او می گوید: برخی افراد سودجو همچنین می‌توانند از این ترفند برای شکار پرندگان وحشی استفاده نمایند؛ لذا از عموم مردم درخواست می‌شود از هر نوع غذا دهی به پرندگان و زیستمندان تالاب خودداری نمایند.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان گفت: دانه ریختن برای پرندگان در زمستان یا فصول دیگر بر عکس آنچه عموم مردم می‌اندیشند نه تنها به سود پرندگان نیست بلکه به زیان آنها نیز هست.

به گفته او: در واقع غذا دادن بطور مستمر به پرندگان وحشی موجب خلل در نظام طبیعت و اکوسیستمی این گونه از حیوانات خواهد شد و باعث می‌شود که این پرندگان به شرایط جدید یعنی آماده بودن غذا و کم تحرکی عادت کنند و حتی در ادامه زندگی در بسیاری از موارد به دلیل قرار گرفتن در شرایط سخت به مشکل برخورند و یا بمیرند.

انتهای پیام/م

برچسب ها: حیات وحش ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.