شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ چه زمانی پر می‌شود؟

با پیگیری‌های انجام شده از سوی اعضای شورا، معاونت فنی وعمرانی منطقه ۱۸ و سازمان نوسازی شهر تهران مشخص شد که طرحی برای ساماندهی شن‌چاله‌ها ارائه نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان_وجود شن چاله ها در منطقه ۱۸ به یک معضل محیط زیستی تبدیل شده است.

چاله‌هایی به عمق بیش از ۱۰۰ متر که نتیجه برداشت‌های بی‌رویه و غیر‌قانونی شن از معادن است.

شرکت های بهره بردار به جای اینکه به حق قانونی خود قانع باشند و حداکثر تا عمق ۳۰ متر را برداشت کنند، پای‌شان را فراتر گذاشته‌اند و بیشتر از ۹۰ متر بهره‌برداری کرده‌اند. در نهایت شن‌چاله‌ها یا ابرچاله‌هایی را به وجود آوردند که اینک شاهدش هستیم.

خطر وقتی جدی می‌شود که این شن چاله‌ها در مجاورت رودخانه کن قرار دارد؛ همان رودخانه‌ای که در تیر سال ۱۳۹۴ طغیان کرد و ۸ کشته برجای گذاشت. یعنی بهره‌برداران و مالکان این معادن به جای اینکه تا ۵۰ متر فاصله را با حریم رودخانه حفظ کنند، بیشتر از حد مجاز به حریم رودخانه نزدیک شده‌اند.

اینجاست که وقتی زلزله رخ دهد، آب‌های رودخانه به درون این شن‌چاله‌ها سرازیر می‌شود و با لبریز شدن آب درون این ابرچاله‌ها، سیل به منطقه سرازیر می‌شود و در وهله اول شهرک‌ها و مناطق مسکونی اطراف را درگیر می‌کند.

ساکنان شهرک الماس می‌گویند که وقتی به این مالکان اعتراض می‌کنیم که فعالیت غیر‌مجازتان بلای جان اهالی شده، به اطراف این معادن اشاره می‌کنند که در ۴۰ سال پیش شهرک مسکونی وجود نداشته و اکنون ساخت‌و‌ساز در این اطراف انجام شده است.

فعالیت این معادن به قبل از سال ۱۳۴۷ برمی‌گردد که تاکنون برداشت آن بالغ بر ۵۰ میلیون مترمکعب با ارزش ریالی یک هزار میلیارد تومان بوده است.

طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، کلیه صنایع مزاحمی که در محدوده شهر تهران قرار دارند می‌بایست تعطیل و به خارج از شهر منتقل شوند. این درحالی است که به گفته وطنی، دبیر شورایاری محله خلیج‌فارس شمالی از مهر سال ۹۵ این سه شرکت تعطیل شد.

اما یکی از این شرکت‌ها به نام فربت با طرح شکایت در دادسرا مدعی شد که فقط بتن تولید می‌کند و هنوز مشغول فعالیت است. این درحالی است که همین بتن هم برای منطقه آلودگی به همراه دارد.

از طرفی، شهرداری منطقه معتقد است که طبق ضوابط و مقررات سازمانی خود از هرگونه استحصال شن و ماسه با توجه به حکم قضایی جلوگیری کرده و بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری را به کلیه معادن ابلاغ کرده است.

باید در نظر گرفت که طبق مشاهدات میدانی اهالی محل، شرکت فربت ساعاتی از شبانه‌روز به صورت غیر‌قانونی به بهره‌برداری از این معادن مشغول است؛ این درحالی است که استحصال و گود‌برداری از معادن غیر‌قانونی اعلام شده است.

این شرکت باید تعطیل شود

به گفته دبیر شورایاری محله خلیج‌فارس شمالی، در پی اعتراض اهالی محل مبنی‌بر تعطیلی شرکت فربت، شهردار منطقه وعده داده است که این شرکت تعطیل خواهد شد؛ چراکه مردم از حضور این شرکت ناراضی هستند.

زمانی که طرح تاکا مطرح شد اهالی محل خوشحال بودند که هم وضعیت محله‌شان سر و سامان می‌یابد و هم از دردسر شن‌چاله‌ها خلاص می‌شوند، ولی با انحلال این طرح دوباره معضلات این شن‌چاله‌ها بر سرشان خراب شد.

هدف طرح تفصیلی تاکا (توسعه اراضی کن ایرانیان) که در سال ۹۴ در کمیسیون ماده ۵ مطرح شد، این بود که سه شرکت به نام‌های فربت، شن ما و بهین ساز خلیج مرکزی، تبدیل به یک شرکت شوند و در محدوده‌های تعیین شده، مجتمع اداری، تجاری و گردشگری احداث کنند و شن‌چاله‌های این منطقه هم مکان گردشگری شود.

ولی این طرح با شکست مواجه شد و به گفته فرشادیان، معاون فنی وعمرانی منطقه ۱۸ این شرکت‌ها نتوانستند با هم تجمیع شوند؛ بنابراین باید طرح تفصیلی منطقه ۱۸ مورد بازنگری قرار گیرد.

معاون فنی وعمرانی منطقه ۱۸ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شهردار منطقه، معاونت شهرسازی شهرداری تهران در حال پیگیری ارائه طرح برای این معضل هستند.

از طرفی، با پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشخص شد که هنوز طرح جامعی برای این شن‌چاله‌ها از سوی مدیریت منطقه، سازمان نوسازی شهر تهران درنظر گرفته نشده است.

علاوه‌بر شن‌چاله‌ها، رودخانه کن هم از موضوعات اصلی این منطقه است؛ چراکه این رودخانه در مجاورت شن‌چاله‌ها قرار دارد و به گفته معاونت فنی وعمرانی منطقه ۱۸، پایدارسازی دیواره رودخانه از موضوعاتی است که هرساله دنبال می‌شود.

مالکان طرح جامعی برای پایدارسازی ارائه نکردند

به مالکان این رودخانه اخطار داده می‌شود تا طرحی را برای ایمن‌سازی رودخانه مطرح کنند. درصورتی که این طرح را سازمان مشاوره فنی وعمرانی شهرداری تهران تایید کند، در حریم رودخانه اجرا می‌شود که به گفته فرشادیان تاکنون طرح جامعی ابلاغ نشده است.

اما ممکن است طرح جامع و بلند مدتی از سوی این مالکان ارائه نشود و برای عده‌ای سوال پیش بیاید که شهرداری چه اقدامی را انجام می‌دهد که فرشادیان معتقد است توان شهرداری رفع خطر در این محدوده نیست، بلکه باید با ورود قوه‌قضائیه این کار را دنبال کرد.

از طرفی اعضای پنجم و ششم شورای شهر مدام در صحن شورا به وجود این شن‌چاله‌ها و رفع خطر از سوی شهرداری تذکر دادند؛ این درحالی است که هنوز تخصیص اعتبار برای رفع خطرشن چاله‌ها داده نشده است. به گفته معاونت فنی منطقه این طرح جزو همان طرح‌هایی است که باید مالکان نسبت به آن اقدام کنند و وظیفه شهرداری نیست.

شن‌چاله‌ها، گود ناایمن است

پیش از این، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: شن‌چاله‌ها جزو موضوعات مورد توجه ماست؛ چراکه این شن‌چاله‌ها گود ناایمن است و با وقوع زلزله‌ای شدید ممکن است محله دچار آسیب جدی شود.

در طرحی که آماده شده، شهرداری تهران این آمادگی را دارد که با مجموعه‌ای که استحصال شن را به عهده دارد، مشارکت داشته باشد تا این منطقه از این وضعیت خارج شود.

به گفته پیرهادی این طرح نیاز به بررسی کارشناسانه دارد و هنوز قطعی نشده است؛ اما می‌توان با ایمن‌سازی‌هایی این ناحیه را به منطقه گردشگری تبدیل کرد؛ بنابراین اهالی ناحیه ۵ منطقه ۱۸ تهران بر این باورند که باید طرحی در این ناحیه ایجاد شود؛ چراکه این فضا که تهدیدی برای منطقه است می‌تواند به فرصت تبدیل شود و به گفته دبیر شورایاری محله خلیج‌فارس شمالی، مردم از این طرح‌ها استقبال می‌کنند.


بیشتر بخوانید
لزوم تعیین تکلیف ٥٠٠ پلاک ثبتی در منطقه ١٨ تهران


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار