پیشنهاد مکزیک برای اعطای پناهندگی به جولیان آسانژ

رئیس جمهور مکزیک اعلام کرد به بنیانگذار ویکی لیکس که در انگلیس زندانی است، پیشنهاد پناهندگی داده است.

 باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از النشره، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک اعلام کرد: بار دیگر به جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس که در انگلیس زندانی است، پیشنهاد پناهندگی می‌دهیم و این بیانگر همبستگی ما با او خواهد بود تا به او اجازه دهیم در کشوری که تصمیم می‌گیرد در آن زندگی کند، از جمله مکزیک پناهندگی دریافت کند.

این در حالی است که لندن با دادخواست آمریکا برای استرداد آسانژ موافقت کرده و هم اکنون در حال آماده شدن برای استرداد او به ایالات متحده به اتهام جاسوسی است.

وکلای جولیان آسانژ نیز به دیوان عالی انگلیس اعلام کردند طرح سازمان سیا برای کشتن و یا ربودن آسانژ استرالیایی نشان می‌دهد تعهد دولت آمریکا برای استرداد ایمن بنیانگذار ویکی لیکس قابل اطمینان نیست.

رئیس جمهور مکزیک سال گذشته نیز پیشنهاد پناهندگی سیاسی به این کشور به آسانژ داده بود که به علت آزاد نشدن او از سوی لندن اعطای این پناهندگی صورت نگرفت.

جولیان آسانژ در صورتی که آمریکا به او دست یابد، ممکن است برای انتشار بیش از ۷۰۰ هزار سند محرمانه درباره فعالیت‌های نظامی و دیپلماتیک آمریکا به ویژه در عراق و افغانستان، به ۱۷۵ سال حبس محکوم شود. آسانژ این اسناد را از سال ۲۰۱۰ به این طرف منتشر کرده است.

جولیان آسانژ در آوریل ۲۰۱۹ و پس از هفت سال پناهندگی درسفارت اکوادور در لندن، پایتخت انگلیس بازداشت و روانه زندان شد.

مکزیک پیشتر نیز پناهندگی سیاسی اعطا کرده بود. اوو مورالس، رئیس جمهور سابق بولیوی در نوامبر ۲۰۱۹ بعد از استعفا به دنبال انتخاب جنجالی به ریاست جمهوری برای چهارمین دوره، به طور موقت از پناهندگی سیاسی در مکزیک بهره‌مند شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار