پساب‌ها به کمک مدیریت منابع آب استان قم می آیند

مدیرعامل آبفای قم گفت: با اخذ مجوز‌ها و پیگیری‌های لازم می‌توان بخش زیادی از پساب ها را وارد چرخه مصرف کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم، علی‌جان صادق پور، مدیر عامل آب و فاضلاب استان قم در نشست خبری به مناسبت سی و یکمین سالروز تشکیل شرکت آب و فاضلاب با اشاره به تولید سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب پساب در قم گفت: با اخذ مجوز‌ها و پیگیری‌های لازم می‌توان بخش زیادی از این منابع آب را مجدد وارد چرخه مصرف کرد.

او در ادامه از توافق با شهرداری قم برای استفاده از ۴ و نیم میلیون متر مکعب پساب برای آبیاری فضای سبزشهری خبر داد و گفت: با دریافت مجوز از وزارت نیرو ۱۰ میلیون متر مکعب پساب برای صنعت در شهرک‌های شکوهیه، محمود آباد و الغدیر نیز اختصاص می‌یابد.

صادق پور با تاکید بر این که ۱۵ میلیون متر مکعب پساب نیز باید برای تغذیه آبخوان‌ها اختصاص می‌یابد، گفت: ۶۰ درصد از پساب باید برای حوزه‌های آبخیز تخصیص یابد و ۴۰ درصد نیز برای بخش صنعت و سایر مصارف استفاده شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به این که ۴۰ درصد از جمعیت شهر قم تحت پوشش فاضلاب قرار دارند، گفت: تاکنون ۱۳۱ هزار انشعاب فاضلاب با هزار و ۵۰ کیلومتر شبکه و خط انتقال در شهر قم اجرایی شده است.

به گفته او به دلیل تکمیل شدن ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب قم و محدودیت‌ها امسال تنها ۳ هزار انشعاب فاضلاب در شهر قم واگذار شده است.

صادق پور با اشاره وضعیت مناسب‌تر سرانه مصرف آب در استان قم در مقایسه با میانگین کشوری گفت: سرانه مصرف قم ۱۶۹ لیتر بر ثانیه است، اما این رقم در مقیاس کشوری ۲۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام شده است.

او می گوید : علی‌رغم این میزان مصرف آب، اما نیاز داریم تا برای سازگاری با کم آبی مقدار مصرف روزانه آب به حدود ۱۰۰ لیتر در روز برسد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار