اجاره‌خانه از پارسال ۱۳۰ درصد گران شده است

گرانی رهن و اجاره طی حدود دو سال اخیر باعث شده درخواست برای اجاره خانه در مناطق پایین و متوسط شهر بیشتر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بابک مرادی رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه با اشاره به روند افزایشی قیمت اجاره بها که از دو سال قبل استارت خورد، اظهار کرد: سال گذشته افزایش حدود ۱۰۰ درصدی قیمت اجاره خانه را شاهد بودیم که دلیل اصلی آن نیز جهش قیمت مسکن بود.

از ابتدای امسال شیب افزایش قیمت در بازار رهن و اجاره کمتر شد،و  امسال حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت رهن و اجازه را در کرمانشاه شاهد بودیم، اما همین میزان افزایش قیمت نیز برای بسیاری از مردم با این وضعیت معیشتی بالاست و توان پرداخت آن را ندارند.

هم اکنون رقم اجاره برای یک خانه معمولی در نقاط مختلف شهر کرمانشاه به طور میانگین بین یک میلیون و دویست هزار تا دو میلیون تومان است که برای اکثر مردم سنگین است.

 این وضعیت باعث شده اجاره مسکن از توان بسیاری از مردم خارج باشد و از همین رو برخی افراد که چند سال گذشته در مناطق متوسط به بالای شهر سکونت داشتند، اکنون مجبورند با همان مبلغ رهن به سمت مناطق متوسط به سمت پایین بروند.

این روند درخواست رهن و اجاره برای مناطق متوسط و پایین را افزایش داده است.

اگرچه در شهر کرمانشاه میزان افزایش قیمت رهن و اجاره در نقاط مختلف شهر با هم تفاوت چندانی ندارد و در مناطق متوسط و پایین هم به تبعیت از همه قسمت‌های شهر افزایش قیمت داشتیم، اما به هر حال قیمت رهن و اجاره هنوز در برخی نقاط پایین‌تر است و مردم بیشتر سراغ این مناطق می‌روند.

در گذشته قیمت‌ها فقط در مناطقی مانند ۲۲ بهمن یا محدوده خیابان شهید جعفری و فردوسی بالا بود،اما اکنون قیمت‌ها در مناطق متوسط مانند الهیه، کارمندان، مسکن و ... هم بالا رفته و مردم مجبورند مناطق پایین‌تر را انتخاب کنند.

موضوع دیگر پرهیز مردم از گرفتن قرارداد‌های رهن و اجاره و یا خرید و فروش دست‌نویس بوداست و از مردم تقاضا داریم حتما قرارداد‌های پرینت شده، دارای کد رهگیری و هولوگرام‌دار دریافت کنند.

در قرارداد‌های دست نویس امکان تخلف و یا دخل و تصرف و تغییرات وجود دارد،  قرارداد‌های پرینتی وجه قانونی بیشتری داشته و امکان تخلفات آن کمتر است.

 کرمانشاه  از جمله شهر‌های پیشتاز در زمینه قرارداد‌های هولوگرام دار است اگرچه این شیوه قراردادنویسی در بسیاری از شهر‌ها هنوز مرسوم نیست، اما تلاش کردیم با فرهنگ‌سازی این موضوع را در کرمانشاه جا بیندازیم.

نزدیک به سه هزار واحد صنفی مشاور املاک در کرمانشاه، فعایت دارند، ممکن است معدودی از این واحد‌ها نسبت به نوشتن قرارداد دستی اقدام کنند، اما از مردم تقاضا داریم چنین قرارداد‌هایی را دریافت نکنند.

انتهای پیام/ق 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.