با وسوسه آقا و خانم بازیگر دودی‌شو!

انتشار تصویری از بازیگر سرشناس و همسرش در حال سیگار کشیدن در پیج شخصی‌شان، عادی‌سازی یک ناهنجاری و آسیب‌ زاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،در میان انبوه سلبریتی‌ها و افراد مشهور در حوزه‌های مختلف مانند ورزشکاران، خواننده‌ها، مدل‌ها و ...، بازیگران از آن دسته افرادی هستند که توجه جوانان و نوجوانان زیادی را به خود جلب کرده‌اند. به تازگی تصویری که یکی از بازیگران سینما از سیگار کشیدن خود و همسرش  در اینستاگرام منتشر کرده با واکنش منفی برخی کاربران فضای‌مجازی مواجه شده و البته از منظر روان‌شناختی هم به شدت آسیب‌زاست. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.


بیشتر بخوانید


اثرات رفتار اشتباه سلبریتی‌ها آسیب‌زاتر است

«نوید محمدزاده» نزدیک به ۸ میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد که احتمالا بیشترشان نوجوانان و جوانان هستند. باید توجه داشت که استعمال سیگار توسط شخصیت‌های معروف به مراتب آسیب‌زاتر از دیگران است. بعضی از آن‌ها با عادی‌سازی برخی نابهنجاری‌ها زمینه را برای آسیب به ویژه در قشر کودکان و نوجوانان فراهم می‌کنند. یکی از مهم‌ترین معایب استعمال سیگار توسط آن‌ها و انتشار تصاویری از آن، رفع قبح و عادی‌سازی استعمال سیگار در بطن جامعه است به ویژه وقتی این سیگار کشیدن توسط بازیگران محبوب و به اصطلاح سوپراستار باشد، اثرات منفی آن مضاعف می‌شود. در این بین، اگر «محمدزاده» بعد‌ها مدعی شود که در این عکس فقط ژست سیگار کشیدن را گرفته، باز هم رفتارش تاثیر منفی خواهد داشت.

تلاش نوجوانان‌و‌جوانان برای شبیه‌شدن به سوپراستارها

کودکان و نوجوانان با توجه به دوره سنی که در آن قرار دارند به شدت تحت تاثیر افراد مهم زندگی خود هستند و از رفتارها و پوشش این افراد تقلید می‌کنند. به تدریج از دوره کودکی تا نوجوانی شخصیت‌های مهم از والدین به دیگر افراد از جمله شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی گسترش می یابد.

به ویژه اگر این شخصیت سینمایی از محبوبیت بالایی برخوردار باشد الگوپذیری در رفتار و سایر مسائل مضاعف می‌شود به طوری که نوجوان با ارزشمند دانستن ویژگی‌های آن‌ها سعی می‌کند که هرچه بیشتر خودش را به آن نزدیک‌تر کند. در این بین، به نظر می‌رسد کودکان و نوجوانان در دسترس‌ترین و راحت‌ترین رفتار برای تقلید کردن و الگوپذیری را در سیگار کشیدن می‌بینند تا اگر در دنیای واقعی خودشان نمی‌توانند با شخصیت محبوب‌شان همزادپنداری کنند حداقل در سیگار کشیدن شبیه آن‌ها باشند.

والدین سیگاری هم نباید جلوی چشم فرزندشان سیگار بکشند

همان‌طور که بارها در همین صفحه روزنامه اشاره شده است یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از اعتیاد به ویژه در بین کودکان و نوجوانان زدودن الگوهای نادرست و ایجاد الگوهای رفتاری بهنجار و جامعه‌پسند است به طوری که حتی به والدین سیگاری پیشنهاد می شود که در صورت ترک نکردن حداقل از استعمال سیگار در حضور فرزندان جدا خودداری کنند چرا که فرزندان با الگوبرداری از رفتارهای آنان زمینه اعتیاد را در خود ایجاد می‌کنند و به نظر می‌رسد که نقش هنرمندان و بازیگران محبوب در سنین نوجوانی دست کمی از نقش والدین در دوران کودکی ندارد.

انتشار این تصاویر، مصداق بارز محرک پیشایند است
در علم روان‌شناسی اعتقاد بر این است که به منظور پیشگیری از آسیب، شناسایی محرک‌های پیشایند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هرنوع محرکی که زمینه‌ساز آسیب باشد، تحت عنوان محرک پیشایند شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد نظارت‌ها در این زمینه باید افزایش یابد چراکه انتشار چنین تصاویری، مصداق بارز محرک پیشایند است که می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد.

اشتباه  خانم بازیگر بزرگ‌تر بود؟
همه می‌دانیم که استعمال سیگار خطر بروز بیماری‌های ریوی و قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد، بهداشت دهان و دندان را دچار مشکل می‌کند و حتی در بروز اختلالات روان شناختی همچون افسردگی و اضطراب نقش دارد، اما نکته‌مهم تفاوت در عوارض مصرف سیگار در زنان و مردان است. در این تصویر، فرشته حسینی هم مشغول سیگار کشیدن است. شواهد پژوهشی مختلف نشان می‌دهد که میزان تحمل زنان در مقابل سیگار کمتر از مردان است. به عبارتی خطر بروز بیماری‌های ریوی و قلبی‌عروقی بین زنان سیگاری نسبت به مردان سیگاری بیشتر است. اختلالات افسردگی و اضطرابی هم در زنان سیگاری نسبت به مردان سیگاری به میزان قابل توجهی سیر افزایشی را نشان می‌دهد. همه این عوامل نشان می‌دهد که افزایش استعمال سیگار را به ویژه در زنان باید جدی گرفت و برای رفع آن چاره اندیشی کرد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۳ دی ۱۴۰۰
بهتر بود معرفی میکردید اسمشون رو ..تا بهتر شناخته شوند
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۸:۲۳ ۱۳ دی ۱۴۰۰
بعضی از سلبریتی ها اشخاصی هستند که بدون لحظه ای تفکر و تامل عمل میکنند و متوجه تاثیر و عواقب اقدامات و صحبت های خود بر روی جوانان و نو جوانان و کل جامعه نیستند ، در این شرایط پدر و مادرها باید بیشتر با فرزندان خود دوست و رفیق باشند تا تاثیر بیشتری بر فرزندان خود داشته و از اثرات مخرب رفتار اینگونه سلبریتی ها بکاهند.