علوی در تذکر پیش از دستور مطرح کرد؛

آتش سوزی در بنا‌های تاریخی ثبت شده

عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی وظایفی را در قبال حفظ ایمنی در ساختمان‌های دارای ارزش تاریخی بر عهده دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان سیداحمد علوی عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی شورا در تذکر پیش از دستور خود گفت: حوادث چند وقت اخیر نشان می‌دهد که نگرانی نسبت به در خطر بودن بنا‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی شهر تهران بی مورد نیست. متاسفانه تعدادی از این بنا‌های ارزشمند تبدیل به انبار کالا و یا مکانی غیرمجاز برای برخی مشاغل شده اند که همین موضوع خطر بروز حوادث مختلف از جمله انفجار و آتش سوزی را افزایش می‌دهد.

وی گفت: در سال‌های اخیر متأسفانه شاهد آتش سوزی در بنا‌های تاریخی ثبت شده و حتی غیر ثبتی تهران بوده ایم. شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی وظایفی را در قبال حفظ ایمنی در ساختمان‌های دارای ارزش تاریخی – فرهنگی بر عهده دارند.

علوی گفت: مشخص است که برای مدیریت و رفع این دست مخاطرات، انتقال مشاغل غیر مجاز و نامرتبط با بنا‌های تاریخی باید در دستور کار قرار گیرد و مشکل تعریف کاربری مناسب برای بنا‌های تاریخی نیز مرتفع شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: از آتش نشانی می‌خواهم در گزارشی به شورای شهر در مورد اقدامات و پیگیری‌های انجام شده در خصوص حفظ ایمنی بنا‌های دارای ارزش و جلوگیری از فعالیت‌های غیرمجاز در این بنگا‌ها توضیح دهد. همچنین لازم است مشخص شود که در مدت ۲ سال گذشته چه تمهیداتی برای جلوگیری از تکرار این حوادث و حفظ بنا‌های تاریخی به طور اخص فضا‌های پرخطر اندیشیده شده است؟

به گفته عضو شورای شهر تهران برای خروج مشاغل پر خطر از بافت‌ها و بنا‌های تاریخی و با رعایت منافع مردم طرح و برنامه‌ای از سوی شهرداری تهران ارائه شود تا دیگر شاهد تلفات جانی و مخاطرات در بنا‌های تاریخی و حریم میراثی بافت‌های تاریخی شهر تهران نباشیم.

دو سال پیش هم بخشی از میدان تاریخی حسن آباد در آتش سوخت که هنوز مرمت نشده است.

چند روز پیش داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی درباره آتش سوزی بناهای تاریخی گفته بود: متاسفانه برای ایمنی این بنا‌ها الزامات قانونی وجود ندارد و برخی از دستگاه‌ها کوتاهی کردند.

همچنین در سال ۹۳ دولت مصوبه‌ای داشت که وزارت کشور را مکلف به تدوین جامع یکپارچه ایمنی و اتش نشانی می‌کرد، اما این قانون رفت و برگشت‌هایی داشت.

همچنین معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم گفته بود که طی بررسی‌های که صورت گرفته، دلیل اصلی آتش سوزی بنا‌های تاریخی، فرسودگی سیستم‌های برق رسانی است و باید در راستای بهسازی سیستم‌های الکترونیکی بنا‌های بنا‌های تاریخی اقداماتی اساسی انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار