آمادگی مسکو برای میانجی گری میان ارمنستان و ترکیه

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد آمادگی دارد برای عادی سازی روابط، میان ارمنستان و ترکیه میانجی گری کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آر تی، وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد مسکو آمادگی دارد تا میان ارمنستان و ترکیه به منظور عادی سازی روابط میانجی گری کند؛ همچنان که از آنکارا و ایروان خواست تا از هرگونه پیش شرط دست بکشند.

«آندریه رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری نووستی گفت: شکی نیست عادی سازی روابط میان ارمنستان و ترکیه سبب بهبود جو روابط در منطقه می‌شود و از همین روی، ما از اینکه هرکدام از طرف‌های آنکارا و یا ایروان در خصوص برپایی روابط دو جانبه تصمیم گیری کنند، استقبال می‌کنیم. مسکو از اقدام هر دو طرف برای تعیین فرستاده ویژه در زمینه موضوع عادی سازی روابط استقبال می‌کند.

رودنکو همچنین افزود: مسکو آماده میانجی گری میان ارمنستان و ترکیه به تمامی اشکال آن است. روسیه از هر دو کشور می‌خواهد تا از پیش شرط دست بردارند و بر مواضع قابل قبول از سوی دو طرف متمرکز شوند.

گفتنی است ترکیه و ارمنستان روابط دیپلماتیک ندارند. این در حالی است که گفت و گوی سیاسی نیز میان دو طرف وجود ندارد و مرز‌های دو کشور نیز از سال ۱۹۹۳ با اقدام ترکیه بسته شده است.

علت تنش‌های میان دو طرف، به شماری از علل از جمله حمایت ترکیه از آذربایجان در درگیری قره باغ، علاوه بر حمایت آنکارا از پشتیبانی نظامی مستقیم باکو در دور اخیر درگیری‌ها در اکتبر و نوامبر ۲۰۲۰ باز می‌گردد.

همچنین علل دیگری نیز وجود دارد که مانع بهبود روابط دو کشور شده است که از جمله آن می‌توان به پافشاری آنکارا در رد کشتار ارمنی‌ها در دولت عثمانی و نیز واکنش شدید ترکیه به مسأله به رسمیت شناختن نسل کشی ارمنی‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار