مشکلات حوزه تولید و تجارت استان کدام است؟

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمانشاه به تشریح چند و چون مشکلات حوزه تولید و تجارت استان پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت : امروز کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که بخشی از آن ناشی از مسائل بین‌المللی و تحریم‌ها و بخشی ناشی از خودتحریمی‌های داخلی است.

او  با بیان اینکه باید چالش‌هایی که دولت با آن مواجه است را بپذیریم و تا جایی‌که امکان دارد برای حل این مشکلات همراهی کنیم، گفت : خوشبختانه دولت سیزدهم با بخش خصوصی همراه است و قصد تسهیل‌گری دارد و ما نیز باید در این راه در کنار دولت باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران مسائل ارزی را یکی از مهمترین چالش‌های دولت برشمرد که بواسطه آن فشار مضاعفی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به تجارت و صادرکنندگان وارد شده است.

کاشفی افزود: در شرایطی که زمانی افزایش آمار صادرات و تعدد صادرکنندگان نقطه مثبت بود و با دادن لوح و مدال از صادرکنندگان تجلیل می‌شود، اما امروز بسیاری از صادرکنندگان بواسطه مسائل ناشی از رفع تعهدات ارزی دچار گرفتار شده و بدهکارند.

او از محدودیت‌هایی که پیش روی واردات کشور وجود دارد هم یاد کرد و ادامه داد: اکنون سیاست کلی به سمت محدودیت واردات است و این محدودیت از طریق وضع تعرفه‌های سنگین برای برخی کالا‌ها صورت می‌گیرد و واردات برخی کالا‌های دیگر هم کاملا ممنوع است.

رئیس اتاق کرمانشاه سپس به مهمترین چالش‌های پیش روی استان کرمانشاه اشاره داشت و افزود: اگرچه واردات در تمام کشور با محدودیت روبه رو است، اما استان تجاری مانند کرمانشاه را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است.

کاشفی گفت: در شرایطی که زمانی رشیدترین واردکنندگان چای و برنج در کرمانشاه بودند اکنون بسیاری از آن‌ها از این عرصه فاصله گرفته اند.

او واردات در کنار صادرات را برای پایداری تجارت خارجی ضروری دانست و افزود: در کرمانشاه زمینه‌های متعددی وجود دارد که می‌توان برای واردات کالا در آن‌ها تمرکز کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی انجام شد تا منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب به پایلوت واردات خودرو تبدیل شود، ادامه داد: حتی رویه‌های واردات خودرو همین حالا نیز در گمرک فعال است.

کاشفی گفت: اکنون که با ممنوعیت واردات خودرو مواجهیم می‌توان از این ظرفیت برای واردات خودرو‌های سنگین و ماشین آلات مورد نیاز صنایع و معادن استفاده کرد.

او با بیان اینکه ناوگان و ماشین آلات سنگینی که اکنون در اختیار داریم دیگر پاسخگوی لجستیک حمل و نقل استان نیست، خواستار تسهیل گری برای واردات ماشین آلات سنگین شد.

ظرفیت دیگری که در حوزه واردات در کرمانشاه وجود دارد و کاشفی به آن اشاره کرد واردات گوشی تلفن همراه بود.

او با بیان اینکه در گذشته این واردات به صورت کولبری صورت می‌گرفت، افزود: واردات اکنون قانونی شده و امکان ساماندهی آن وجود دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران عمده وارداتی که اکنون صورت می‌گیرد را مربوط به شهرستان‌هایی مانند جوانرود دانست و گفت: این شهرستان می‌تواند به قطب واردات موبایل کشور تبدیل شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.