آغاز نخستین همایش ملی بختیاری‌شناسی در شهرکرد

نخستین همایش ملی بختیاری‌شناسی در دانشگاه شهرکرد آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مراسم نخستین همایش ملی بختیاری‌شناسی با رویکرد جامعه، فرهنگ و طبیعت امروز چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ و با حضور جمعی از مسئولان دانشگاهی، محققان و پژوهشگران در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

یاسر پیرعلی سرپرست دانشگاه شهرکرد گفت: بختیاری‌ها در شکل‌گیری مشروطه و همچنین در دوران دفاع مقدس در تیپ قمر بنی‌هاشم (ع) نقش‌آفرین بودند، اما تاکنون در حوزه مستندسازی نقش آنان اقدامی انجام نشده است.

او با اشاره به وفاداری بختیاری‌ها به نظام جمهوری اسلامی و مرام و فتوت و سلحشوری مثال‌زدنی آنان اضافه کرد: در فضای کنونی که عصر ارتباطات و دنیای مجازی فشار بسیاری را بر فرهنگ و اندیشه‌های جوامع وارد می‌کند، تقویت نقاط فرهنگی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا تأثیر آن بر جوانان و نوجوانان به نوعی کنترل شود.


بیشتر بخوانید


غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری در پیامی برای این همایش گفت: بختیاری‌ها جز بهترین و با وفاترین اقوام ایرانی هستند که در طول تاریخ با دیگر اقوام با همبستگی و وحدت زندگی کرده و هم‌زیستی نموده‌اند، بختیاری‌ها به صداقت، صفا و شجاعت و غیرت شناخته می‌شوند و مردمان این قوم قبل از دیگر طایفه‌های ایرانی و از ابتدا به مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و تشیع گرایش پیدا کردند و تنها قومی است که همه آن‌ها شیعه هستند.

او افزود: سرزمین بختیاری در طول تاریخ همواره پناهگاهی برای نوادگان اهل‌بیت و امامزادگان بوده و زیارتگاه‌های موجود در این سرزمین گواه اعتقاد بالای آن‌ها نسبت به سادات است.

حیدری با بیان اینکه بختیاری‌ها در سرنوشت ایران و جریان انقلاب مشروطیت نقش زیادی داشتند، اضافه کرد: بختیاری‌ها به رهبری سردار اسعد بختیاری همراه ملت مبارز ایران و با حمایت روحانیت در اصفهان و چهارمحال و بختیاری از مشروطیت دفاع کردند و برای مبارزه با استبداد محمدعلی شاه به تهران رفتند و در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی تهران را فتح و حکومت استبداد را سرنگون کردند.

او ادامه داد: یکی دیگر از افتخارات بختیاری‌ها مبارزات سردار بی‌بی مریم است که در انقلاب مشروطیت و بعد از آن توانست با انگلیسی‌ها و روس‌ها مبارزه کند و حتی در جریان جنگ جهانی اول، آزادی‌خواهان ایران را پناه داد.

استاندار چهارمحال و بختیاری از برگزارکنندگان این همایش به دلیل معرفی و شناسایی ایل بختیاری به جامعه علمی کشور قدردانی کرد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار