مسئولان کشور در به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام مصمم هستند

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه گفت: مسئولان کشورمان در به نتیجه رسیدن مذاکرات مصمم هستند، اما در حال حاضر مواضع ایران و آمریکا حداکثری است.

قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مذاکرات وین گفت: ایران با حسن نیت و جدیت مذاکرات را در وین دنبال می‌کند. طرف‌های مقابل تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ۱۰ امتیاز بگیرند ایران زیر بار آن نخواهد رفت، به نظر می‌رسد همه برای رسیدن به یک توافق امیدوارند، اما باید دید مذاکرات دور هشتم نویدبخش چه روز‌هایی است.

دور هفتم مذاکرات پس از وقفه‌ای چندماهه در دولت جدید از ۸ آذر آغاز شده و بعد از حدودا ۲۰ روز به پایان رسید.

به گفته محبعلی، مسئولان در به نتیجه رسیدن مذاکرات مصمم هستند. اکنون که چند دور از مذاکرات سپری می‌شود به نظر می‌رسد که طرفین انتظارات فراتری دارند و باید دید در دور جدید مذاکرات، وضعیت به چه شکلی پیش خواهد رفت. به هر حال بعید است که آمریکایی‌ها اجازه دهند دیگری به جای آن‌ها تصمیم بگیرد و خودشان مستقیم توافق نکنند. مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و همین که شروع شده و طرف‌ها در حال گفت‌وگو هستند، خود امر مثبتی است، ولی احتمال دارد در ادامه طرف آمریکایی خواستار مذاکره مستقیم شود و به این ترتیب همانطور که در دوران ریاست جمهوری اوباما این اتفاق افتاد، امکان توافق فراهم شود.

هشتمین دور از گفت‌وگو‌های رفع تحریم عصر امروز (به وقت وین) با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. در این نشست روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت و درباره نحوه ادامه گفت‌وگو‌ها نیز بحث و تبادل نظر شد. تمامی هیئت‌ها در این نشست به پیشرفت حاصل شده در دور پیشین گفت‌وگو‌ها اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی کردند. همچنین عنوان شد که اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است.

در پایان نشست مقرر شد که مذاکرات و کار بر روی متن از روز سه‌شنبه  هفتم دی ماه در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یابد.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه معتقد است در حال حاضر مواضع ایران و آمریکا حداکثری است و نباید انتظار داشته باشیم خواسته‌های دو طرف به صورت کامل برآورده شود و خیلی هم بعید است چنین اتفاقی بیفتد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز در جمع خبرنگاران گفت که در مذاکرات وین سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم و باید به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
رهبر هم این مطلب را فرمودند که برداشتن تحریمها در دست غربیهاست و لذا به رسیدن یا نرسیدن برجام نیز در اختیار آنهاست کاری که ما میتوانیم انجام دهیم خنثی کردن تحریمها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۱ ۰۹ دی ۱۴۰۰
بر عکس شما اونا کوچکترین تمایلی برا توافق ندارن
آخرین اخبار