در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

آیا درخواست ازدواج از سوی دختر کار درستی است؟

موضوعی به نام درخواست ازدواج از سوی دختر وجود دارد که فرهنگ ایرانی آن را نمی‌پذیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خواستگاری به عنوان مقدمه زندگی مشترک و مهمترین بخش زندگی هر فردی از گذشته دارای یک سری کلیشه‌ها و بایدها و نبایدهایی بوده که تا امروز بدون فکر کردن به دلیل وجود این رسوم، صرفا به آنها عمل شده است.

خواستگاری سنتی در قدیم به این معنا بوده که دختر و پسری که یکدیگر را تا پیش از این ندیده بودند به سبب معرفی اقوام و یا همسایه‌ها با یکدیگر آشنا می‌شدند و ازدواج در قالب سنتی نیز اینگونه بوده که خواستگاری از سوی خانواده پسر صورت می‌گیرد و ازدواج اتفاق می‌افتد. اما با گذر زمان روند ازدواج نیز تغییر پیدا کرده و دیگر دارای کلیشه‌های قدیمی نیست و شاهد پیشنهاد شروع ارتباط جدی و یا ازدواج از سوی دخترها هستیم. 

اگر حق انتخاب را برای دختر همانند پسر در نظر بگیریم می توانیم بپذیریم که دختران نیز می توانند در فضایی سالم و مناسب ابتدا انتخاب کنند تا اینکه منتظر بمانند تا انتخاب شوند و نگرش‌های قبلی که در گذشته در رابطه با ازدواج وجود داشت با پذیرش این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد.

اما برای تغییر در فرهنگ یک جامعه که در راستای اصول اخلاقی و دینی آن کشور باشد نیاز به وجود بسترسازی، آموزش و فعالیت شبانه‌روزی است تا این تغییرات در بهبود فرهنگ و افزایش بهره‌وری آن کشور موثر باشد.             

حسین ابراهیمی مقدم متخصص روان شناسی و استاد دانشگاه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص پیشنهاد ازدواج از سوی دختران اظهار کرد: از دیرباز یک سری رسم و رسوم ها در جامعه و فرهنگ ایرانیان در ارتباط با ازدواج  بوده است و  یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی هر فردی محسوب می شود، معمولا با توجه به اینکه مردها در جامعه ی کشاورزی و دامپروری به عنوان بازوی کاری محسوب می شدند به همین دلیل از خانه خارج می شدند، اما خانم ها به دلیل خانه داری میزان حضور آنها در خانه بیشتر بود و نسبت به مردها کمتر از خانه خارج می شدند لذا اینکه از خانه خارج شوند و به نوعی انتخابی داشته باشند بیشتر برای مردها اتفاق می افتاد.

از سوی دیگر مردها در مقام شکارچی قرار داشتند و به طبع باید در کمین حیوانات می نشستند و شکارشان را در دام می انداختند. همچنین بحث ازدواج و انتخاب همسر هم برای این دسته از مردها به تعبیری جنبه شکار داشت اما نه به معنای واقعی این کلمه بلکه معنای شکار یک عشق و یا زندگی وآینده را می توانست داشته باشد.

به همین دلیل ما عمدتا شاهد این موضوع بوده ایم که مردها برای به دست آوردن همسر خود خواستگاری می کردند، در حال حاضر عملا این بافت ها تغییر پیدا کرده است و ما شاهد این مسئله هستیم که خانم ها نیز در بعضی از موارد از محیط بیرون از خانه حاضرمی شوند فعالیت می کنند و طبیعی است که مثل گذشته صرفا در خانه نباشند که توسط دوست، آشنا و فامیل مورد رصد قرار بگیرند.

حتی شاید این احساس را داشته باشند که اگر بخواهند خیلی دست روی دست بگذارند شاید سن مناسب ازدواجشان بگذرد و موقعیت مناسب خودرا برای ازدواج را به دلایل مختلف در محیط بیرون خانه از دست بدهند به همین دلیل این حرکت و علامت دادن ها و بعدا جلوتر رفتن و پیشنهاد دادن ها آرام آرام در جامعه ی ما از سمت خانم ها هم شکل پیدا کرد.

البته با توجه به اینکه این ساختار از قبل اسلام هم وجود داشته و دین اسلام نیز منعی برای آن نداشته است ما شاهد خواستگاری حضرت خدیجه  از پیامبر اسلام(ص) هستیم به نظر می رسد که از منظر دین مشکل خاصی با این قضیه وجود نداشته باشد اما از نظر فرهنگی هنوز فرهنگ ایرانی در اغلب نقاط کشور خیلی با این مسئله کنار نیامده است و حتی شاید ما مواردی را داشته باشیم که دختر تا آخر عمر خود یک عشق پنهانی را در قلب خود نگهدارد و بیان نکند و یا حتی اگر عنوان شود احتمالا از سمت پسر پذیرفته نشود یا خانواده ی پسر این رفتار دخترا را به عنوان یک رفتار سبک سرانه و به نوعی غیر مودبانه تلقی کنند.

در بعضی از موارد ما شاهد این بوده ایم که این مسئله به عنوان یک امتیاز منفی برای دختر تلقی شده ، تحت این عنوان که دختر بسیار پررو، متوقع و از خود راضی است که البته می تواند هیچ یک از این موارد صحت و واقعیت نداشته باشد و آن دختر صرفا خواسته ی آن آرزو را اصطلاحا به خانه ی همسرش ببرد و علاقه ی خود مطرح کرده باشد. 

 البته آمار دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است و ما نمی دانیم میزان درصد این ازدواج ها چه قدر است اما اگر بررسی صورت گیرد می بینیم تقریبا در همه ی ازدواج ها، به غیر از ازدواج های کاملا سنتی و در مواردی که پسرها پیشنهادی را به دخترها داده اند این دخترها بودند که شرایطی را فراهم کردند تا پسر مورد علاقه ی خود به آنها پیشنهاد دهد اما اینکه دختری مستقیم جلو برود و اصطلاحا خواستگاری را مطرح کند تعدادش کمتر است و هنوز جامعه آن را نپذیرفته است.

همچنین در موارد معدودی که در کلینیک ها به صورت مورد های نوعی و نمونه ای وجود داشته است بررسی کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که هیچ تفاوت معناداری از نظر موفقیت و پایداری این نوع ازدواج ها با ازدواج هایی که پسر پیشنهاد دهنده بوده وجود ندارد چون معمولا دختر هم زمانی پیشنهاد خود را مطرح می کند که احساس کند آن پسر از درجه ای از پختگی برخوردار است و یا این احساس را دارد که این فرد به درجه ای از تفکر و تعقل رسیده است که حالا می تواند انتخاب خوبی داشته باشد و البته معمولا ما شاهد این هستیم که خانم ها سیاست های بهتری را در این شرایط مواقع نسبت به آقایان به خرج می دهند.

در این شرایط پیشنهاد و یا درخواست ازدواج به گونه ای مطرح می شود که طرف مقابل این احساس را داشته باشد که حق دارد تا انتخاب کند و طبیعتا وقتی این انتخاب صورت بگیرد احتمال اینکه بخواهد مشکلی به وجود بیاید خیلی کمتر خواهد بود. زوجینی که دچار مشکل می شوند حتی اگر از طریق سنتی و یا از طریق پیشنهاد پسر هم باشد به همان میزان دچار مشکل خواهند شد لذا در صورتی که شرایط و حدود و ثقور کاملا مشخص شود، بعید است مشکلات این نوع ازدواج بیشتر از مشکلات دیگر ازدواج های عادی باشد.

دسته ای از افراد می گویند این نوع پیشنهاد، یک فرهنگ وارداتی و غربی است و اشکال دارد، معتقدم مسئله ای که کارکرد مناسبی داشته باشد و بتواند تاثیر گذار باشد و دردی از دردهای جامعه را درمان کند،  همچنین منافاتی با اخلاق و قانون و مسائل فرهنگ ما نداشته باشد حتی اگر وارداتی و غربی باشد اشکالی به آن وارد نیست، برای مثال فرهنگ رانندگی کشور جای کار و آموزش دارد  که اگر ما بتوانیم از بعضی کشورهای دیگر همانند کشورهای غربی فرهنگ رانندگی را وارد کشور خود کنیم میزان تصادف کاهش و آرامش شهروندی افزایش پیدا کرد.

اگر برای بهبود شرایط  از تجارب سایر کشورها در حال استفاده هستیم، بیان آن هیچ مشکلی نخواهد داشت زیرا هنگامی که یک تجربه و یا راه حل می تواند تاثیرات مثبتی در جامعه داشته باشد و باعث ایجاد مشکل ریشه ای را در سطح فرهنگ و جامعه ی ما نمی شود یا منافاتی با آمیزه های دینی ما ندارد به نظر من استفاده از  واژه فرهنگ غربی و وارداتی مناسب نیست و بهتر است به جای سنگ اندازی برای بستر سازی مناسب تلاش کنیم، پیامدهای مثبتی که می تواند این نوع ازدواج ها داشته باشد این است که ابتدا تشکیل خانواده صورت می گیرد و همچنین اینکه دختر همانند پسر می تواندخواسته ی خود را مطرح کند. 

موارد بسیاری وجود دارد که فرد ازدواج کرده و صاحب فرزند و نوه است اما  متاسفانه گوشه ی ذهن خود مرد دیگری را دوست دارد و مدام منتظر فرصت و توجه از سمت او بوده است لذا می بینیم که این قضیه منجر به این می شود که فرد حداقل این حس را دارد که شانس خود را امتحان کرده و برای رسیدن به خواسته اش تلاش کرده است حتی اگر جواب منفی را از سوی پسر دریافت کرده است و کمتر خودش را سرزنش و ملامت خواهد کرد.

البته پیشنهاد ازدواج از سوی دختر تبعات منفی هم می تواند داشته باشد آن هم اینکه در بعضی از فرهنگ ها نگاه چندان مثبتی به دختر نخواهد شد و بعضی از پسرها هم نگاهشان این است که دختر چطور به خود اجازه می دهد تا  حس خود را بیان کند و در نظر او دختر پررو و بی ادبی ممکن است به نظر بیاید، در بعضی موارد خانواده ها مخالفت می کنند و این مخالفت منجر به تنش و مشکلات درون خانواده خواهد شد به همین خاطر است که باید این موضوع با یک آمادگی خوبی این جلو برود و  خانم شناخت کافی نسبت به خود و خانواده اش داشته باشد در غیر این صورت می تواند تبعات منفی داشته باشد.

از جمله تبعات منفی که احتمال دارد به وجود بیاید این است که دختر جواب منفی بشنود، وقتی در ازدواج معتقد هستیم پسر این حق را دارد موردی را که با شرایطش سازگار است آن را انتخاب کند در مورد دختر همان حق محفوظ است و هر دو می توانند در صورت داشتن معیار و شرایط سازگار جواب مثبت را به طرف مقابل بدهند.

مسلما رسانه ها می توانند با نشان دادن جنبه های مثبت یا منفی چنین پدیده ای در اشاعه و پیشگیری این مسئله موثر باشند، بر همین اساس بهتر است یک تیم کارشناسی قوی با حضور  روان شناسان تشکیل شود و تمام جوانب این قضیه مورد بررسی قرار بگیرد و اگر این مسئله به عنوان کارکرد مثبت محسوب می شود رسانه ها می توانند شروع به بستر سازی مناسب از طریق فیلم ها، فضای آموزشی یا بحث و سخنرانی و...کنند.

با توجه به اینکه دخترها نسبت به پسرها از حساسیت های متفاوت و بیشتری برخوردارند اگر واقع بین نباشند دچار آسیب های جدی پس از شنیدن جواب منفی خواهند شد، معمولا در این شرایط ابتدا نگاهشان به سمت ظاهر خود خواهد رفت و این احساس که به اندازه ی کافی پذیرفته نشده اند و یا دوست داشتنی نیستند به آنها دست خواهد داد که به سرخوردگی و حال بد آنها منجر خواهد شد.

در صورت انتخاب صحیح از هر دو طرف توصیه ی ما این است که ببینیم آیا آمارها، آمارهای مثبتی است و افزایش میزان ازدواج را با خود در پی داشته یا خیر؟ همچنین در صورت انتخاب صحیح و آگاهانه از سوی دختر و پسر منجر به این مسئله خواهد شد که میزان درگیری ها و مشکلات افراد کمتر و احساس روانی مثبتی داشته باشند ، در این صورت بایستی که حتما بستر سازی مناسب در جامعه برای این موضوع صورت بگیرد، همچنین انتظار می رود شرایط و تسهیلات اقتصادی برای این مسئله درنظر گرفته شود تا افراد  بیشتری به ازدواج های صحیح و سالم تشویق شوند.


بیشتر بخوانید:  


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تینا
۱۱:۵۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
سلام من تینا از پسری که هنوزم عاشقشم و با دیدن اولین مرتبه اون هوش ار سر هر دختری میره و منم رفت پیشنهاد ازدواج دادم بهش اما قبول نکرد من پزشکم و اون شغل آزاد اما واسم مهم نیست فقط عاشقشمافتخار میکنم که بهش پیشنهاد دادم و هنوزم دوس دارم ادامه بدم تا اوکی بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۵ آبان ۱۴۰۱
با عرض سلام می خواستم بگویم اگر دختر انتخاب کند که چه کسی به خواستگاری اش بیاید از آمدن خواسگاران غیر موجه جلوگیری می کند .مثلا یک فردی با موقعیت عالی با فرد دیگری با موقعیت نه چندان مطلوب در کنار یک دختر هستند .اگر دخترهیچ اقدامی نکند ومنتظر بنشید که آیا کی آن فرد مطلوب به خواستگاریش بیاید ممکن است آن فرد اصلا نیاید ویا فرد نا مطلوب به خواستگاری بیاید .طبق فرهنگ قدیمی دختر محبور میشه که با آن فرد نامطلوب ازدواج کند وفرد مطلوب رااز دست بدهد .که ممکن است این ازدواج موفق نباشد .در صورتی که اگر دختر این حق رااز طرف جامعه داشته باشد که خودش انتخاب کند که چه کسی به خواستگاریش برود ومنتظر انتخاب شدن که پنجاه پنجاه است نماند از ازدواج نامطلوب جلوگیری می شود .خیلی از ازدواج های نامطلوب که به طلاق منجر شده به همین دلیل است .البته منظور این نیست که دختر گل وشیرینی دست بکیرد وبه خواستگاری برود .بلکه منظور این است که بستری فراهم شود قبل از خوانده شدن خودش خواستگارش راانتخاب کند وآن فرد انتخاب شده به خواستگاربش بیاید .
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۲۱ ۰۹ دی ۱۴۰۰
اگریک بیمارمبتلابه صرع باشیدچه پسروچه دختردنبال این قضیه نمیرویدچون بیمارتون رامیکوبن توسرتون وهیچ چیزی بدترازاین نیست خصوصاکه فردمبتلابه صرع به سادگی شاغل نمیشه وبهزیستی وکمیته امدادازش حمایت نخواهدنمود.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۱۰ ۰۹ دی ۱۴۰۰
نکنه ثروتمندان بیشترازفقرادختردارن؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
دوره آخرالزمان شده دخترا برن خواستگاری پسرا !!! این دیگه چه سمی هستش ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
کیهان
۲۰:۱۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
شاید تو جامعه ای که ما زندگی میکنیم این اتفاق وجهه خوبی نداشته باشه البته به نظر من هم که یک خانم هستم کاردرستی نباشه چراکه برخی احساس ها زودگذرهستن درواقع موقتی هستن واگر یک خانوم این کاررو انجام بده تو آینده نه چندان دوری مایه حرف و حدیث هایی میشه اونم ازطرف مردی که خودتون پیشنهاد بهش دادید درواقع اگر هراشتباهی انجام بدید مسولش خودتون هستید وشمشماهستید
United States of America
Mohsen
۱۷:۳۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
زرتی عقدمیکنن بعدزرتی میرن مستقل میشن وزرتی جشن تولدوزرتی غیره اول کاربه مشکل میخوریدهمین که عقدکردیدبایدزیریک سقف باشیدپول داریدبسم الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
لطفا نظرم رو تایید کنید.
دختر خانمهای محترم که به تازگی به سن هجده سالگی رسیده اید و حتی تا سی سال هستید.ما پسرها و مردها خودمان را خوب می شناسیم.لطفا دقت کنید:
پسرها و مردها ابتدا به ظاهر نگاه می کنند و اگر پسندیدند می روند سراغ سایر موارد و خیلی از پسرها و مردها متاسفانه تنوع طلب هستند و به یک چهره هم راضی نیستند و هر دم در پی هوسی هستند و هرچه قدر هم خودشان را خوب نشان دهند با شما نمسبتی ندارند و باید حدود قانونی و شرعی را رعایت کنید.در اروپا و امریکا برای زنانی که بدون شوهر هم بچه دار می شوند هم امکانات فراهم است ولی ایا این درست است؟!مسلما نه و ایا در ایران این امکانات زشت وجود دارد؟!مسلما نه.
و هیچ مردی و پسری به دختر و زنی که خصوصا قیافه ی خوبی داشته باشد برای انسان دوستی کمک نمی کند خصوصا اگر توجه کنید فقط به دخترها و رنها زیبا کمک می کنند.
و اگر مردی رو دیدی که ظاهر خوبی داره و کلاس کاری درخوری داره به این معنی نیست که از شما خوشش می یاد یا داره خودش را به شما نمایش می ده فقط داره اصول اولیه کار رو اجرا می کنه که اراسته و مرتب بودن و درست رفتار کردن است.
و حتی مردها کچل و چاق هم دنبال زن زشت نیستند مطمین باشید.
و برادرها و پدرهایتان بهتر جنس مرد را می شناسند ولی متاسفانه غیرت هم در جامعه ی امروزی ایران کم شده و بعضی پدرها دخترانشان را خودشان به نمایش می گذارند تا ببینند طعمه ی بهتری می توانند پیدا کنند یا نه که بسیار زننده است.
و خوب دقت کنید اگر پسر یا مردی از دختر یا زنی که به او ابراز علاقه کرده به صورت متقابل خوشش بیاید او هم طرح اشنایی را می ریزد و اگر اینکار را نکرد و در پی گسترش مداوم ان نبود دل نبندید که هوسی زودگذر می شوید و تا قبل از خواندن خبطه عقد هم اجازه لمس کردنتان را به طرف مقابل ندهید و من دوستان به ظاهر تحصیل کرده و حتی دکتر و استاد دانشگاه خودم دخترها رو براساس قیافه شان طبقه بندی می کنند و ...پس به فکر اینکه یک شاهزاده سوار بر اسب سفید پیدا شود نباشید.و هر کس باید هم کفو خودش را از نظر قیافه و تحصیلات و جایگاه اجتماعی پیدا کند پس خیال بافی نکنید چون اقایان ته خیال بافی شان می افتند توی جوی اب و می میرند و همه از شرشان راحت می شوند ولی خانمها تازه اول بدبختی خانواده هایشان است.
و خوب دقت کنید اینجا ایران است ایران و نه اروپا نه امریکا نه چین نه ژاپن نه...پس فیلم و سریالها را کنار بگذارید.
همه از مرد و پسر و زن و دختر دنبال بهترین بهترینها هستند ولی ایا خودشان هم بهترین بهترین ها هستند؟!مردهای کج و کوله و کور و کچل هم دنبال زنان زیبا و خوش اندام هستند.
لطفا با این مقالات خودتان را به دردسر نیاندازید چون بعدا نویسنده مقاله و منتشرکنندگان ان نمی ایند جواب گوی شما باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
شما نمیخواد بجای پسر ها نظر بدی
اول خودتو بشناس ، بعد ادعای شناخت همرو داشته باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
من با خواستگاری مستقیم نه ولی با این که خانواده دختر به یه واسطه بگه و اون بره به خانواده پسر پیشنهاد بده موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
اونوقت توقع داریم اما زمان ظهور کنه .
تا زمانی که تفکر جامعه روی این باشه که فقط باید پسر از دختر خواستگاری کنه ، امام زمان نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
هر جا اصل و سنت ها ی خودمان را کنار گذاشتیم از بزرگ وکوچک آسیب جبران ناپذیر دیدن یاد کن جمله ی فرهنگ برهنگی یا برهنگی فرهنگی را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
من خیلی حالم بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
از چه لحاظ ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
منم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
از همه لحاظ حالم بده داستانمو گفتم دیگه حوصله ندارم بگم
فقط لطفا برام دعا کنید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
دخترا اگه میخوان ازدواج کنن خودشون باید شروع کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
وااای باز شما پیداتون شد ؟! شما خسته نشدی اینقدر کامنتهای چرت و پرت میذارید ؟! من موندم چطور باشگاه خبرنگاران همش رو هم پخش میکنه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چرت و پرت تویی و کامنتات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
باز تو آدم مریض اومدی توهین کردی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
باز تو نادان اومدی توهین کنی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
دخترا اگه شوهر میخوان خودشون باید اقدام کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
یکی بیاد ازم خواستگاری کنه زن میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
زن میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
به خدا قسم اگه یه دختری پیدا بشه که فقط به شدت با محبت و با احساس و مهربون و خوش اخلاق باشه با ادب و با شخصیت باشه بهم احترام بذاره حرف زشت نزنه اگه ازم خواستگاری کنه جونمو براش میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
ماشین یا خونه یا چیز دیگه ای نمی خوای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
به یک عدد دختر با محبت با احساس مهربان خوش اخلاق جهت ازدواج و آرامش به شدت نیازمندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
من خونه با وسایل کامل دارم جهیزیه نمیخوام شغلمم رانندگی
اگر دختر با محبت با احساس مهربون خوش اخلاق هست و منو قبول داره همینجا اعلام کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بله کار خیلی درستی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بله کار بسیار درستی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
این هم به نفع پسرهاست و هم دختران!
هم دختران می توانند سنگین و متین حرف دلشان را بزنند و هم پسران با گزینه هایی روبرو می شوند که شاید به آن فکر نکرده باشند.
طبق بیان صریح قرآن، حضرت شعیب(ع) از حضرت موسی(ع) برای دخترش خواستگاری کرد. البته الان مخالفان میگویند: هیچ جوانی حضرت موسی(ع) نیست، بنابراین این کار محصوص همان هاست!
با همین حرفها تمسک به سیره پیامبران را ممنوع میکنند!
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۲۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
کجا نوشته حضرت شعیب برا دخترش از حضرت موسی خواستگاری کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بله درست میگویند . حضرت شعیب وقتی غیرت و مردانگی و تعهد حضرت موسی را دید ، پیشنهاد ازدواج با دخترانش را به حضرت موسی اعلام داشت
Iran (Islamic Republic of)
موافق
۰۱:۴۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
اگر یک دختر موقع خواستگاری از یک پسر، اجازه دوستی و سوء استفاده ندهد، وقار و شخصیتش را حفظ کند، اشکال شرعی و قانونی ندارد؟ پس چرا باید بد باشد و خودسانسوری کند؟! او دل ندارد؟! نباید حق انتخاب داشته باشد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
این که همش میان پیوی از من جزوه میخوان خواستگاریه؟آخه من خودم دیدم خودشون جزوه مینوشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
نه خودشیفته. اونا میگن شاید تو یه نکته بیشتر نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
شک نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
من که به عنوان یه پسر راضیم
مهریه مون رو هم اگه بدن خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
فقط تو ایران فرهنگش جا نیفتاده و مردم صدتا حرف پشت سرت درمیارن...
ضمنا" مشکل ازدواج بیکاری و گرانی هست نه خواستگاری از طرف دختر یا پسر...
دهه شصتیا خوب میفهمن چی میگم...کسی که تو خرج خودش مونده چطور یکیو بیاره تو زندگیش تا خرجی اونم بده...
...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
از یک جهت خوب نیست
به طرف میگی نه
نارحت میشه
و تو هم ، عذاب وجدان شدید میگیری
واقعاً میگم ، امیدوارم اگر هم دختری ازتون خواستگاری کرد
ازش خوشتون بیاد
وگرنه ، خیلی اعصاب آدم خورد میشه
چون دل طرف می‌شکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
همین مونده بود دخترا از پسرا خواستگاری کنن !!!
با عرض پوزش مزخرف ترین کاره چرا بر خلاف قانون طبیعت عمل می کنید و اجازه نمی دید هر چیزی جای خودش باشه ؟! خداوند حتی به حضرت آدم یاد داد که چطور از حضرت حوا خواستگاری کنه ... از لحاظ منطقی و روانی و روحیات زن و مرد هم بخواهیم در نظر بگیریم درستش همینه که مرد به خواستگاری زن بره زن مظهر ناز است و مرد مظهر نیاز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
شما اونجا بودی که خواستگاری آدم رو دیدی؟ بعدم کی گفته خواستگاری پسر از دختر قانون طبیعته؟ اینارو از کجاتون درمیارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
ناشناس ۹:۳۳ شما برید مطالعه کنید به جای اینکه حرف بی ربط بپرونید بله این قانون طبیعته چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است ؟! زن مظهر ناز و مرد مظهر نیاز ... همیشه مرد به دنبال زن هستش و خریدار ناز زن ...
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۲:۲۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
1- شما خودت مظهر نیازی ما فقط به خدا نیازمندیم
2- ایندفعه که ادم و حوا (ع) رو دیدی سلام ما رو هم به ایشان برسان
3_شما درست و غلط بودن چیزی رو نباید تعیین کنی
4_دخترا هم دل دارن. و حق دارن نظر کسیکه عاشقش شدن رو بدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
شما خیلی رو قانون طبیعی بودن تاکید دارید . برهان شما چیه؟
برهان من اینه
هر عملی را عکس العملی است F12= -F21
پس عشق و علاقه دو طرفه است . همه ما هم به خدا و بعد به همدیگه نیازمندیم و هر چیزی متقابل هستش
نه اینکه با استدلال پوچ شما بگیم که مرد نیازمنده و زن مظهر ناز بودن؟
قانون شما چیه؟
لطفا با دلیل حرف بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
کدام معلوم الحالی گفته که زن مظهر ناز است و مرد مظهر نیاز ؟ مگر میادین میوه تره بار است ؟! جمع کنید این گزافه گویی ها و لیچار بافی ها را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
به عنوان یک پسر.
خواستگاری علنی نه
اما ، اینکه طرف بخواد علاقه مند باشه و در خواست ازدواج کنه ، برام پیش اومده
و اینکه
یک عمر زندگی الکی نیست . باید ببینی واقعا با طرف میتونی بسازی یا نه ،همین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دلم برای دختر و پسران مملکت میسوزه که یه عده اختلاس گر شدن مسول و دختر پسر برای رسیدن به هم اینقدر زجر می کشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اگر پسر پولدار باشه کاملا" کار درست و عاقلانه ای است.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۷:۱۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
و بالعکس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
برعکس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من کلاس کامپیوتر میرم یه دختر هست خیلی به دلم نشسته چطوری ازش خواستگاری کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
اگه پول داری برو جلو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
شمارشو بردار بده مادرت زنگ بزنه قرار خواستگاری بزاره ان شا الله مبارکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
یک مدت صبرکن ونبینش عشقش از سرت می پرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
عشق عاشقی تو این مملکت معنی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
با این قوانین و این گرونی چرا اصرار دارید جوونارو بدبخت کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
همه چیز گران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
گرانی بیداد میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خوب نیست ۹۹ درصد یک در صدم تو شرایط استثنایی اونم واسه دختری که هیچی کم نداشته باشه و بخواد خودش انتخاب کنه تازه اونم به یه آدم باجنبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
ازدواج حق دختر که باشه حق طلاق باکیه
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۱:۲۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
کاره بسیار درستی است .
هرکسی حق اینو داره که بتونه ، نظر کسی که بهش علاقه مند هستش رو ، در خصوص خودش بدونه.
البته در چارچوب قاعده و مودبانه .
هیچ مشکلی نداره ، تازه خیلی خوب هم هست‌ .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من خواستگاری دختر از پسر را دیدم
اول باعث ذوق زدگی پسر می شود و بعد همدیگر می بینند و آخر می گوید دختری که از پسر خواستگاری کند به درد نمی خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دخترها شوهر خواستی من هستم مثل شما که توقع داریم من هیچ توقعی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۲۱:۰۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
هنوز که به پسرا محل نمیزاری خودشون میگیرن انگار از دماغ فیل افتادن ............ وای به حال اینکه ازشون خواستگاری هم بکنی حسابی پررو میشن شاید باهات ازدواج کنن ولی تا آخر عمر دیگه ازت سواری میگیرن تا اعتراضم کنی میگن خودت اومدی میخواست نیای... بله ما نخوردیم نون گندم ولی دیدیم دست مردم... دیدم که میگم.. دخترا اصلا خودتون خراب نکنید تا میتونید به پسرا بی اعتنایی کنید برای خودتون ارزش قائل بشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
اشتباهی مثبت دادم
Canada
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
موافقم
Canada
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
از لحاظ اینکه خانمها از توهم بیرون ایند
خوبه
چونکه خانمها اگر کسی نگاه شون کرد و یا باهاشون حرف زد
سریع توهم میزنند و فکر میکنند .ازشون خوش شون میاید
لااقل با این روش میپرسند و از سوتفاهم بیرون میایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
واقعاً عجب حرف درستی زدی
تا با یکی صحبت میکنیا ، دیگه گردنت میوفته
انگار باید بری همونو بگیری
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۰۹:۵۳ ۰۸ دی ۱۴۰۰
لابد یه جوری باهاشون برخورد کردی که همچین فکری کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
کلی دختر مستقیم و غیر مستقیم از من که یک پسر سی ساله ام از هجده ساگی ام تا حالا خواستگاری کردند و من به هیچ کدام محل ندادم و الان عده ای شان مدعی شده اند که من با احساساتشان بازی کرده ام و من حتی انها را یادم نمی اید ولی رفته اند همدیگر را پیدا کرده اند و علیه من شکایت تنظیم کرده اند و در غیاب من پیگیری کرده اند و با اینکه تنها به قاضی رفته اند باز هم راضی برنگشته اند و دارند دق می کنند ولی اگر پسری برود خواستگاری می گویند جواب رد گرفت همین ولی برای دختر سنگین تمام می شود که البته که مشکل من نیست و پسرهای بی جنبه ای بودند که لایق مرگند که بعد از جواب رد گرفتن به ادم ربایی و اسیدپاشی رو می اوردند ولی حالا که قضیه برعکس است به من می گویند بیا با یکی از همین ها ازدواج کن اگر می خواستم با یکی از همین ها ازدواج کنم که دوازده سال صبر نمی کردم.عاشقی یک طرفه داشته اند و چوبش را بخورند دلیل نمی شود چون دخترند کسی ملاحظه شان را بکنند من که نمی توانم با سرنوشتم بازی کنم که اینهایی که بیشترشان را حتی اسمهایشان را هم یادم نیست اسیب نبینند.
حالا به نظرتان خواستگاری دختر از پسر باز هم کار درستی است؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
ذهن داستان سرای خوبی داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
ذهن داستان سرا؟!
تو تا حالا خودت رو توی اینه دیده ای؟!
در این سالها این تجربیات رو کسب کردم:
اگر خوش تیپ و خوش قیافه باشی و هر روز به سر و وضعت برسی در دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد دخترهای کلاس خیلی بهت توجه می کنن خصوصا اگر ردیف جلو بشینی و اگر یکی شان اتفاقی چند بار کنارت بنشیند خیال می کند احساساتی بینتان است.
اگر هر بار در درس خوب جواب دهی خیال می کنند عجب مخی هستی.
و دوبار که تحویلشان بگیری فکر می کنند حتما تو هم به انها حس داری.
نمی دونم تا کلاس چندم درس خوندی و یا چندسالت است و هنوز مدرسه هاتون باز شدن یا نه ولی وقتی ندیدی نگو نیست.
و در محیط کار اگر کت و شلوارت همیشه صاف ایستاده باشد و خودت اتو کشیده و مقداری هم ظاهرت غیر از انچه باشد که گزینش تایید کند خیلی خواهان پیدا می کنی و اگر یک کار دیگر هم داشته باشی و درامدت خوب باشد دیگر نور علی نور می شود.
تو تا به حال کدام یک از ویژگی های خوش تیپ بودن و خوش پوش بودن و مبادی اداب بودن و تحصیل کرده بودن و شغل خوب داشتن را داشته ای؟
با هر کدامش خیلی دخترها تو را خواهند خواست اگر همه اش با هم را هم داشته باشی که دیگه وضع خیلی جدی می شه.درکش برات سخته چون اینه رو هر بار که نگاه می کنی به فکر شکستنش می افتی.
ولی همین دختر خانمها پیش خودشان فکر نمی کنند خب شما یکی رو دیدی و پسندیدی ایا اون هم شما رو می پسنده؟!
در یکی از همین موارد یک دختر خانم بود که هیچ مشکلی هم نداشت و فقط به سلیقه من نمی خورد این بنده ی خدا بعد از چند سال اخر سر برادرش را انداخت جلو و این برادر خوب می دانست که پسرها و مردها چه طوری اند خب خودمان بهتر می دانینم و می دانست این کار خواهرش اصلا اخر و عاقبتی ندارد و خجالت زده بود و به زحمت خواهر ناراحتش رو برد.ولی پدر مورد دیگری چون خیال می کرد حالا که دخترشان پسندیده یعنی به من افتخار داده و من چون این افتخار را نخواسته ام!پس به انها توهین کرده ام!!!
پسرها و مردها خیلی به ظاهر اهمیت می دهند برای شروع انتخاب کردن ولی کلی معیار دیگه هم دارند ولی دخترها نه این طور نیستند وقتی دل می بازند دیگه تحمل هیچ ناملایماتی را ندارند.
شما سن و سالت نمی خوره که این چیزها رو بدونی یا اینکه از نگاه کردن به خودت در اینه می ترسی.گزینه سومی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
یک پوست صاف و یک موی تمیز اگر داشته باشی . خ.ش چهره و خوش تیپ باشی.
درست راه بروی و درست حرف بزنی.
تحصیلاتت از کارشناسی بالاتر باشه یا این پتانسیل را داشته باشی و ببینند که به راحتی می توانی بالاتر بروی.
حقوق و درامد خوبی داشته باشی.
می بینی که دخترها خود به خود عاشقت می شوند و داستان سرایی نیست.
ولی نمی دانند همین ادم هم روحیات خودش و انتخابها و تصمیمات خودش را دارد و این طور نیست چون اینهایش را پسندیدند او هم راضی شود!
لطفا هر کس قبل از ایراد گرفتن به دیگری ابتدا در اینه نگاه کند.
امروز صبح که در اینه نگاه می کردم چندتا از تار موهام باز هم سفید شده بودن و زیر چشمم هم کمی گود افتاده بود و دارم کم کم جذابیت ظاهری ام رو از دست می دهم و این یک واقعیت استحالا شما اصلا دوست ندارید خودتان را در اینه ببینید و در توهم هایتان بسیار خوبید ان بحث دیگری است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
انشاءالله خدا واست خوب بخواد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
به جای این مطالب ، از وضعیت داغون اقتصاد کشور بگید . اقتصاد که درست بشه پسرها میرن خواستگاری . اونقدر مردم بدبخت شدن که نون ندارن بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بسیار عالی من پسر هستم شغل دولتی هم دارم اما روم نمیشه درخواست خواستگاری بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
صرف شغل دولتی داشتن کافی نیست . باید پول داشته باشی . پول !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
پاک کردن صورت مساله ها، دختر بیاد خواستگاری، مادر و پدر دختر بیان، اصلا بزرگان و... بیان تا وضعیت کشور اینه و روز به روز گرانی میشه و شما نمیتونی فرداتو پیش بینی کنی و هیج آینده ای رو نمیتونی متصور بشی، ازدواج نخواهی کرد. حالا هی ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اگرپسرها از دخترها درخواست مهریه خانه خودرو مخارج عروسی کارپردرآمدرا می کردند الان ازدواج کردن همراه با این ایرادهای سختگیرانه نبود من منکر وضعیت بداقتصادی نیستم وباید درست شود ولی در کنار مشکلات اقتصادی سنت های غلط بسیار زیاد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من حاضرم با یه دختر ازدواج کنم ولی بجز یه قلب و یه عشق چیزی دیگه ای ندارم صاف ساده هم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من باید فکر کنم شاید ادامه تحصیل بدم ....خخخخخ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من دوست دارم با خانم ویروس امیکرون ازدواج کنم همش اسمش قشنگه هم مردن باهاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خدا کسی که این بلا سرمون آورده که همش گرفتار هستیم
نمی‌تونیم ازدواج کنیم لعنتت کنه من که ناکام از دنیا میرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دور از جونتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چیری از دست نمیدی. بد ایمان و عقیده الهی استوار باش تا بعد از مرگ هزار هزار برابر لذت ازدواج بهت میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
باید یاد بگیری روی پای خودت وایستی نه اینکه منتظر باشی یکی بیاد نجاتت بده خودت قهرمان زندگی خودت باش تنبلی رو کنار بذار تلاش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
منم وصیت کردم روی سنگ قبرم بزرگ بنویسن : جوان ناکام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
سلام. منم ناکامم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
نظرسنجی:
هر کی موافق خواستگاری دختر از پسر مثبت بزنه
هر کی موافق خواستگاری پسر از دختره منفی بزنه
Canada
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
در کشور هند .خانواده دختر با در دست داشتن عکس دخترشان و مشخصات تولد و تحصیلات
به خواستگاری پسر میروند
خانواده پسر خواسته هایی دارند
اگر براورده شود .قبول میکنند
کلا در هند .صاحب دختر شدن
خیلی هزینه بر است
بخاطر خواسته های خانواده پسر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
در ایران هم باید اجرایی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من متولد ۶۵ ام زمستان۸۷ عاشق شدم ولی غرورم ونفهمی اوایل جوانی نذاشت که بهش بگم عید۸۸ توی خواب دیدم که اومده در خونه مون ولی توی خونه مون نیومد فهمیدم که اونم نظر داشته ولی به خاطر همون یه نفهم بازی اوایل جوانی که اونم خبر دار شده،سراغ من نیومد.ولی من بعد از این همه سال فراموشش نکردم وباورتون بشه من با هر پلک زدنی جلو چشمم .حتی یه بار تو خیابون فقط صداشو شنیدم اینقدر حالم بد شد که نزدیک بود برم زیر کامیون دوستم که همراهم بود کشیدم کنار در صورتی که خودم اصلا نفهمیدم چی شدفقط وقتی صدای داد وفریاد دوستم شنیدم که باهام دعوا میکرد که تو همراه من بودی توی خیابون چیکار میکردی.نمیتونم فراموشش کنم.براهمین تا حالا نتونستم ازدواج کنم.
یکی دلایلی که توی این چند سال از زیر ازدواج شونه خالی کردم این بود که اکثرا خواستگارم ازم کوچکتر بود راحت میگفتم نه ازم کوچکترن... ولی نزدیک سه ماه پیش یه آقای که دوسال ازم کوچکتره با پای خودش اومد توی زندگیم منم قبول کردم ولی بعد از سه ماه خیلی راحت زد زیر همه چیز من الان داغون داغونم خیلی حالم بده ... الانم نظرات شما رو خوندم حالم بدتر شد گفتم داستانمو بگم برام دعا کنید..
باور کنید بابای من یه آدم تقریبا شناخته شده توی منطقه مون هست ولی برا ازدواج نسبت به رسم ورسوم منطقه مون از همه بیشتر ازدواج آسون گرفت..همین الانم میگه که پشیمون نیستم و وبرای بقیه تون هم همین کار میکنم....ولی متاسفانه بعضی ها ازدواج خیلی سخت میگیرن واین برای آینده جامعه خوب نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
ملت منتظرند یه کیس خوب پیدا بشه بعد باهاش ازدواج کنند.چطوری با کیس ازدواج میکنند.کیس مناسب چه ویژگیهایی را داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
همه چه دختر چه پسر منتظر کیس خوبن ولی سنشون میره بالا کیس خوبم پیدا نمیشه
همون انسانیم یکی پیدا کنید برین سر خونه زندگیتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
صنار بده آش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
صنار بده آش منتظر کیس خوب باش !
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۰۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
از لحاظ قانون مدنی که مانعی وحود ندارد در فقه هم مانعی ذکر نشده است که زن از مزد خواستگاری کند اما از لحاظ عرف جامعه قبیح است چون موضوع شخصیت زن است که خرد می شود و کافی است در بین مردم زبان به زبان بچر خد که فلان دختر از فلان پسر خواستگاری کرده و پسر جواب نه داده. در درجه اول همین حرف باعث میشه شخصیت زن خرد بشه
Iran (Islamic Republic of)
یه بنده خدا
۱۷:۴۶ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
خب یعنی داری میگی مرد شخصیت نداره دیگه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من دوست دارم دخترا ازم خواستگاری کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
ک جواب رد بدی دلشون بشکنه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
نه بابا ؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۷:۱۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چطوری تام کروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
جواب رد نمیدم دختری که بفهمم منو واقعا دوست داره جونمو براش میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من میخوام دخترا ازم خواستگاری کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من خواستگار دختر میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خوب آدرس بده تا بیام خواستگاریت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
این حرف کلا زیاد درست نیست
ببین
شما باید یکی رو پیدا کنی که ، باهات جور باشه
یعنی هم اون برات بمیره ، هم شما برای اون
یک عشق و سازشه دو طرفه
گیرم که خواستگار دختر هم بیاد ، وقتی ازش خوشت نیاد
نمیتونی کاری کنی
برام پیش اومده که میگم ، اصلا هم خوب نیست
به طرف نه هم بگی ،‌نارحت میشه
غذاب وجدانش می مونه برای تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
فقط اگه مهربون و خوش اخلاق و با محبت هستی بیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
اگه دختر خوبی هستی بیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
خونه دارم جهیزیه هم نمیخوام فقط یه دختر با محبت با احساس مهربون خوش اخلاق میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
آدرس بیا تو شهر تهران یا سمنان یه جا قرار بذاریم با پدر و مادرت یا تنها هر جور راحتی خودم میام دنبالت
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۹:۰۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دوستان بیخودی بحث نکنید.زندگی مشترک فیلم سینمایی نیست فقط و فقط جهاد است.اگر منتظر باشیم هیچ مشکلی سر راه نباشد و در حالتی خوب و بدون گرفتاری زندگی بعد از ازدواج میگذرد این توقع بهشت خداست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
با این اوضاع گرونی ما جهادگر نیستم در زندگی خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
چند سال ما پسرها جهاد کردیم حالا نوبت دخترها هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خیلی کاره درستیه خیلییییییییییییییییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دیگه پسرا خواستگاری نمیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
No mani
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
قبلا یه کارتونی بود که مباحث علمی را بررسی میکرد به اسم "چرا و به چه علت "
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دیگه شوهر وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خوبه از کی اجرایی میشه منتظر خواستگار دختریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
از همین الان تصویب شد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۷:۲۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
همون موقع که پراید از چرخه تولید خارج شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دیگه شوهر پیدا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دخترا اگه شوهر میخوان خودشون باید برن خواستگاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
ما که خیری از شوهر ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خواستگار نیست شوهر نیست دخترا باید خواستگاری کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
یکی برام زن بگیره پول ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من به عنوان یه پسر هر دختری ازم خواستگاری کنه با کمال میل جواب مثبت میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
آفرین مرد زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
قربون ادب واون کمال میلت....
ولی برادر من؛بایستی خیلی شرایط روبسنجی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
شاید خیلی خیلی زشت باشه خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
ناشناس22:34
خدا هیچکسی زشت نیافریده همه مخلوق خداوند هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دختر باید خواستگاری کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
کاملا درست است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خواستگاری دختر درست است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بله کاملا کار درستی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بله بسیار کار درستی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
صد در صد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
60%
Germany
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بنظر من جالب نیست
ولی برا پسر فرق می‌کنه چون پسر علاقه مندی ش یه مدل دیگه ست
و حیا در دختر مهم تر هست تا پسر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من به عنوان یه خانم موافق حرف شما هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
آفرین، خدا حفظت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من موافق شما نیستم خیلی چیزها می تواند تغییر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چه ربطی به حیا داره
حیا برای همه خوبه نه فقط برای جنس مونث
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
گهی زین به پشت و گهی پشت به زین
Iran (Islamic Republic of)
Hamid
۱۷:۳۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
به نظر من این کار چون خلاف عرف جامعه ما هست مشکل ساز میشه، مخصوصا اگه جواب پسره نه باشه.
به هر حال اگه دختری خواست به یه پسر پیشنهاد بده این دو تا نکته رو در نظر بگیره؛
۱. کلا پسرا بر اساس زیبایی انتخاب میکنن؛ اگه قیافه دختره خوب بود تازه مرحله بعد میرن سراغ اخلاق و شخصیت و ... (پس اگه پسری بهت فهموند بهت حس یا علاقه نداره اگه ۱۰ سال دیگه هم بگذره جوابش عوض نمیشه، چون قیافه تو عوض نمیشه!)
۲. پسر اگه از دختری خوشش بیاد از دیوار راست هم بالا میره تا به دختره بفهمونه روش کراش داره. یعنی اینکه بفهمی پسری ازت خوشش میاد یا نه خیلی سخت نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اتفاقا بعد از ۱۰ سال قیافه تا حدودی تغییر میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
گزینه ۱ کاملا درسته واقعا درسته ، من شخصیت خانومی رو خیلی دوست داشتم
اما اصلا نتونستم ، دوستش داشته باشم . هرچقدر سعی کردم نشد
خلاصه اینکه
برید سراغ هرکسی که واقعا به دلتون میشینه
نه فقط قیافه ملاک باشه نه فقط شخصیت
هردوتاش مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دخترا باید مهریه پرداخت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
هههههههه.....خندیدم بد نبود.
من خودم پسرم و مادرم می گه پیر پسر سی سال رو رد کردم و از هجده سالگی کلی خواستگار دختر داشتم حالا یا زیبا نبودند یا زیبا بودند ولی خنگ بودند و یا هم زیبا بودند هم باهوش بودند ولی معلوم بود وفادار نیستند و برای قیافه ام و عطر و ادکلن من و لباس هایم و ...از من خوششان می اید همین بود که دیگه تا حالا ازدواج نکرده ام ولی باور کن اگر کسی به من بگه زن اینده ام باید به من مهریه بده منی رم سرم رو می کوبم به دیوار .مردی گفتن زنی گفتن
خجالت هم خوب چیزیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دختر باید مهریه پرداخت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
از دخترا باید مهریه بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من زن میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
آرزو بر جوانان عیب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
زن تو رو نمی خواهد.ههههه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۷ دی ۱۴۰۰
ناشناس ۱۹:۲۰
همچین میگی آرزو :|
چی هست مگه
اینی که میگی متقابله ها
هر چقدر که شما مشتاقی ، اونطرف هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دختر باید مهریه بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دخترا باید مهریه بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خواستگاری کردن وظیفه دختره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خواستگاری رفتن وظیفه دختره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خواستگاری وظیفه دختره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دخترا باید خواستگاری کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دخترا باید برن خواستگاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دختر باید بره خواستگاری
Iran (Islamic Republic of)
ایران دخت
۱۲:۳۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
این نظر رو در مورد خواهرتم داری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
درست تر از این نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بله کاملا درست است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بله بسیار درست است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
ای آقاجان پول باشه چه فرقی داره کی خواستگاری کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
متاسفانه غلط جا افتاده که مرد باید از دختر خواستگاری کنه. در اصل خواستگاری دختر از پشر درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
در اصل هردوش درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
آره پشرم، اگه پشر خوبی باشه چرا که نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
همونکه گفتی : پشر خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
درسته ،
خب پسر یا دختری که ازشون خواستگاری بشه
میتونن در صورت داشتن تفاهم بگن بله
در صورت عدم تفاهم ، بگن خیر
Iran (Islamic Republic of)
سلمان
۱۶:۵۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
بجای اینکه مسئله رو حل کنیید که مشکل اقتصادی و کار و ........ هست صورت مسئله ازدواج رو برعکس میکنید ؟ باشه قبول ، درامدافراد در همین الان کفاف چند روز در ماه رو میده دست پر میگیم 1هفته بعدش چی طلاق؟ لطفا بجای اینکه صورت مسئله رو برعکس کنید که اشکال نداره موردی نداره اما بعدش رو نمی فرمائید توقعات و گرانی ومشکلات اقتصادی و... منجر به طلاق خواهد شد مگر موارد کم که باید مسئله اقتصادی حل شود و حداقل درامد یک زوج ماهیانه الان اگه دوباره چیزی گران نشود الان باید 50 ملیون درماه باشد حداقل گفتم با اجاره خونه و... اگه مشکلات اقتصادی حل شد همه جوانان آرزو دارند که ازدواج کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
همینجوری من قبول نمیکنم خانم باید جلوم زانو بزنه بعد من شاید بگم بله و حلقرو دستم کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
حالا فکر کن عاشق یه دختری هستی ولی عرف باشه که خانم بیاد خواستگاری اونم اصلن نبینتت و بره با یکی دیگه ازدواج کنه،بازم موافقی خانما خواستگاری کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
ابروی هر چی مرد رو بردی.من ریش هام رو از ته می زنم هر روز و نهایت پروفسوری بگذارم ولی ریشه هام خیلی قویه و حتی اگر زیباترین و باهوش ترین و وفادارترین دختر دنیا بخواد جلوم زانو بزنه من می ذارم به غیرتم برمی خوره زن اینده ام جلوم زانو بزنه.من مردم مرد.
تو چی هستی که هی پیام مزخرف می ذاری و خجالت هم نمی کشی؟!
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
زیادی ات نشه ی وقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
عقده ای فیلم عاشقانه زیاد میبینی نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اگر دختر بره خواستگاری پسر پس حق طلاق، مسکن ، حضانت فرزند، عدم خروج زوج رو هم قانون بهش باید بده، شاید اینجوری حق ضایع شده خانم ها تو تمام این چند صد سال یه مقدار جبران بشه.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۱۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
همه شرایط رو که گفتید قبوله شما دخترخانمها و خانمها فقط بروید خواستگاری کنید ازدواج کنید صفر تا صد همه مسئولیتها با شما زنها تا به حق ضایع شدتون برسید دست از سر کچل شوهرتون بردارید که با عابر بانک ملی مرکزی ایران اشتباه گرفتیدشون مرد بدبخت نمی دونه شوهر یا پدر یا خودش کیه فقط باید برود مثل تراکتور کار کنه و فقط پول بفرسته توی حسابهای عابر کارت زن و فرزندانش سالی یه بارم نیادش خونه مهم نیست مهم فقط پول پدر پول شوهر هست افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
پس بزار مهریه رو هم پسر بگیره خوب
که الان شده کاسبی برا دخترا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
فعلا که چرخ و فلک به نفع خانم ها کار میکنن
کدوم حق تباه شده
Germany
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
در عوضش باید مهریه بده ، نفقه و خرجی خونه رو بده ، هرچی پسره خواست برایش بخره ، سربازی هم بره خخخخ
شاید اینطوری تکالیف زیادی که تو این چند صد سال بر مردها تحمیل شده کمتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۰:۴۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
چرا انقدر بین خانوما و آقایون دعواس؟ چرا مدام علیه همدیگه هستین؟ بابا زن و مرد مکمل همدیگه هستن و هر دو به هم نیاز دارن به جای دعوا و کل کل کنار هم باشین. زن و مرد باید زندگی رو برای هم شیرین کنن با اخلاق خوش با مهربونی با عشق. دنیا میگذره تموم میشه پس به جای اینکه همسراتونو شکل عابر بانک ببینید یا توقعات و خواسته های غیر منطقی از هم داشته باشید به هم عشق بورزید. باهم تلاش کنید باهم بسازید و به هم محبت کنید. و همینطور دل و چشمتون فقط دنبال همسر خودتون باشه. اگه همه ی اینارو زن و مرد باهم رعایت کنن زندگیتون همیشه شیرینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
درجواب عمار خیلی از مردا هم هستن چشمشون به پول خانمشونه اونارو هم فراموش نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
عوضش ، شب تا صبح کار کردن هم با دختر
خوبه؟
الکی با حضانت و اینجور چیزا دارین خودمونو گول میزنیم
اصلا دختر طلاق بگیره
بچه روهم با خودش ببره ، پوله بچه هم پای خودش
من که موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
بیشتر این جبهه‌گیری ها بچه‌بازیه انگار میگن پسرا شیرن مث شمشیرن و دخترا فلانن وگرنه همگی آدمیم
۱۲
آخرین اخبار