استاندار کرمان:

در برابر حوادث طبیعی آمادگی کامل نداریم

استاندار کرمان گفت: برای حوادث طبیعی در ایران هنوز به آمادگی کامل نرسیده ایم و این مسئله نیاز به دخالت علم و افکار عمومی مطالبه‌گر دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در هجدهمین سالگرد زلزله بم، همایش پیامد‌های اجتماعی زلزله امروز ۵ دی ۱۴۰۰ با حضور رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، استاندار کرمان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، نماینده شهرستان‌های شرق کرمان در مجلس، امام جمعه و فرماندار بم و جمعی از مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی در محل ارگ جدید بم برگزار گردید.

 علی زینی‌وند استاندار کرمان با گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان زلزله ۵ دی ماه ۱۳۸۲ بم از همه کسانی که با اقدامات خود، باغ‌شهر زیبا و باهویت ایرانی بم را در دنیا زنده نگه می‌دارند، قدردانی کرد.

استاندار کرمان، بم را یادآور نکات مهم برای زندگی جامعه بشری برشمرد و گفت: بم برای همه صاحب نظران ساختمان، زلزله و آسیب‌های اجتماعی، یک نماد است.

زینی‌وند تصریح کرد: از دل ویرانه‌های ۱۸ سال قبل بم، امروز جوانه‌های زیبایی دمیده و باید از همه کسانی که اجازه ندادند هویت بم در دل تَلی از خاک گُم شود، قدردانی کرد.

او اضافه کرد: بم باید کارگاه دائمی در امر پژوهش و تحقیق در کار بنیادی در ساخت و سازها، آموزش عمومی برای مشارکت آحاد جامعه در حوزه شهرسازی، ساخت زندگی زیبا و سرپناه مطمئن و امن برای کل دنیا و ایجاد تعهد بیش از حد به نظام مهندسی باشد.

زینی‌وند اظهار داشت: در تار و پود نظارت شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و دفاتر فنی ما، به نظر می‌رسد کم، کار شده است.

استاندار کرمان عنوان کرد: برای کشور حادثه‌خیز ایران پذیرفته نیست که در برابر حوادث طبیعی رفتار انفعالی داشته باشیم.

زینی‌وند گفت: در سطح حوادث طبیعی در ایران هنوز به آمادگی کامل نرسیده ایم و این مسئله نیاز به دخالت علم، افکار عمومی مطالبه‌گر و رسانه‌های تیزبین دارد که همه ما را حساس کند.

او ابراز داشت: برای بازسازی بم باید توجه بیشتری می‌شد. زیبایی سنتی حفظ شود، اما قابل قبول نیست به لحاظ کمبود اعتبارات شهری در سطح جهانی، هنوز کوچه‌های خاکی داشته باشد.

او از انجام مطالعات طرح تفصیلی و جامع شهر بم نام برد و اظهار داشت: تقاضا داریم این مسئله به صورت ویژه دیده شود.

استاندار کرمان گفت: بم به عنوان میراث جهانی و تابلوی عظیم در بازسازی باید بیشتر درک شود.

زینی‌وند افزود: با پیگیری‌های نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در پیوست‌های بودجه کمک‌های خوبی به شرق شد، مسئله آب شرق استان به صورت نسبی در حال حل شدن است.

زلزله بم

او اظهخار کرد: شهرستان جدیدی نیز در این منطقه در آستانه تاسیس قرار دارد که به افزایش اعتبارات و گستردگی تصمیمات کمک می‌کند.

استاندار کرمان گفت: استان کرمان در سند آمایش ملی، هاب توسعه جنوب شرق است و باید جاده‌های ترانزیتی چندگانه را داشته باشد. محور ریگان - محمدآباد - جاسک به عنوان اولویت ترانزیت بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد.

زینی‌وند تاکید کرد: خط ریلی بم به جیرفت که سال‌ها در مطالعه باقی مانده و اتصال آن به جاسک به عنوان تحول در کشور باید مدنظر قرار گیرد.

او تصریح کرد: وزارت راه و دستگاه‌های ملی در بودجه کلان به این موضوعات نگاه کنند تا کرمان را برای نقش خود در جایگاه بین‌المللی برای کشور و توسعه دنیا تعریف کرد.

استاندار کرمان حفظ فرهنگ اصیل منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: معماری و توسعه و راهبرد کلان منطقه باید بر بستر فرهنگ غنی بااصالت ایجاد شود که خودش را در سختی‌های زمان حفظ کند. اصالت، فرهنگ و هویت در مرکز این توجه باید قرار گیرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار