تکانه ای که چهره بم را تغییر داد

زلزله ۵ دی ماه ۱۳۸۲ هزاران نفر از مردم شهر بم را زیر آواری از خاک فرو برد و بازماندگان در سوگ آنها اسوه صبر شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،   زلزله‌ای به بزرگی ۶، ۶ ریشتر در عمق ۷.۵ کیلومتری زمین در ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه بامداد ۵دی ماه ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه گرد مرگ را بر چهره‌ی بم ریخت و خواب هزاران نفر از هموطنان را ابدی کرد.

خبر تلخ بود و کوتاه؛ بم ویران شد.

از شهر پرنشاط بم و ارگ تاریخی آن جز تلی از خاک و ده‌ها هزار کشته و مجروح چیز دیگری باقی نمانده بود.

زلزله خسارات غیرقابل باوری برجای گذاشت. بیش از ۹۰ درصد این شهرستان تخریب شد، اما مردم بم ایستادند؛ محکم و با صلابت، همچون نخل‌های استوارش و تلاش کردند تا با همت بلند خود شهر را از نو بسازند.

باغشهر بم رنگ آبادانی گرفت و توانست با بازسازی ۱۸ ساله از جوانترین شهر‌های کشور به شمار آید در حالی که با سابقه ۲هزار و ۵۰۰ ساله و وجود ارگ قدیم بم یکی از کهن‌ترین شهر‌های دنیا محسوب می‌شود.

امروز و بعد از گذشت ۱۸ سال از آن زلزله ویرانگر، هر چند بم نماد استواری، امید و زندگی است، اما مردم بم فراموش نکردند که در سحرگاه تلخ پنجم دی ماه در آن ۱۲ ثانیه بر این شهر چه گذشت.۱۲ ثانیه‌ای که پس لرزه‌های آن در دل مردم این شهر تمام نمی‌شود.

شاید اگر کسی صبح زلزله ۵ دی ماه را یادش بیاید تصویر تلی از خاک روی ارگ را هیچ گاه فراموش نکند که چگونه در ۱۲ ثانیه ابهت تاریخی این بنای خشتی جهانی فروریخت.

در تمام سال‌های بعد از زلزله اقدامات زیادی برای نجات این بنای تاریخی انجام شد و مدیران زیادی آمدند تاپروژه نجات بخشی ارگ بم را اجرا کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار