خشکیدگی ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری

هم‌اکنون ۷۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری مبتلا و گرفتار بیماری خشکیدگی و آفت جوانه‌خوار بلوط است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هم‌اکنون یک میلیون و ۳۴۲ هزار و ۸۰۴ هکتار عرصه ملی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از این سطح یک میلیون و ۱۴ هزار و ۷۹۲ هکتار مرتع و ۳۲۸ هزار و ۱۲ هکتار جنگل است.

یکی از مهمترین چالش های جنگل‌های این استان و زاگرس کمبود بارش و خشکسالی است که باعث پدید شدن انواع آفت‌ها و از بین رفتن منبع بزرگ درختان می‌شود.


بیشتر بخوانید


هم‌اکنون ۷۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان مبتلا و گرفتار بیماری است که از این سطح ۵۰ هزار هکتار درگیر بیماری خشکیدگی بلوط و ۲۵ هزار هکتار گرفتار آفت جوانه‌خوار بلوط شده است.

عطاءالله ابراهیمی رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۸۶ درصد مساحت را جنگل ومرتع تشکیل می‌دهد، گفت: خشکیدگی جنگل‌ها و مراتع مهمترین چالش زاگرس و همچنین این استان است.

او افزود: یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده که حفظ و حراست از این عرصه‌ها و حفاظت از آب و خاک به عنوان میراث آیندگان باید در اولویت قرار گیرد و این زخم بر پیکره زاگرس رفع شود.

ابراهیمی اضافه کرد: متوسط شیب چهارمحال و بختیاری ۳۴ درصد است که اجرای طرح‌های آبخیزداری در این استان با این میزان شیب ارای اهمیت است تا در زمینه فرسایش خاک، جلوگیری از هدررفت آب و ذخیره آب اثرگذار باشد.

او ادامه داد: اکنون پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس در ۱۰ استان محدوده زاگرس در ۲۹۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری نیز آغاز شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.