معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

فراخوان وزارت بهداشت برای تاسیس دفاتر خدمات سلامت

فرهادی گفت: از سال ۹۵ وزارت بهداشت برای جبران کمبود پرسنل نظارتی، تصمیم گرفت که اقدامات حاکمیتی و غیرحاکمیتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور،محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این مطلب، اظهار داشت: ابتدا در سال ۹۶ در استان تهران حدود ۳۰ دفتر خدمات سلامت به صورت آزمایشی فعالیت کردند که دستاورد‌های آن مثبت بود و به کل کشور گسترش دادیم و در حال حاضر حدود ۱۶۰ دفتر خدمات سلامت فعال هستند که در این دفاتر، یک هزار و ۷۰۰ نفر دانش آموخته رشته مهندسی بهداشت محیط بکار گرفته شده اند.

او افزود: دفاتر خدمات سلامت توسط بخش غیردولتی راه اندازی شده و کارشناسان بهداشتی را بکار گرفته و شروع به کار ممیّزی و کارشناسی بهداشتی در سطح اصناف کرده اند. این دفاتر باید درآمد خود را در قبال خدماتی که ارائه می‌دهند، به دست بیاورند و خطوط قرمزی را برای این دفاتر ترسیم کرده ایم از جمله اینکه بهای خدمات در این دفاتر بر اساس مصوبه خدمات بهداشت محیط مصوبه هیات وزیران نباید بیشتر باشد.

نباید ارتباط مالی بین واحد‌های صنفی و کارشناسان بهداشتی دفاترضمات سلامت برقرار باشد

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: با تاکید وزارت بهداشت، مقرر شد که نباید ارتباط مالی بین واحد‌های صنفی و کارشناسان بهداشتی برقرار باشد و در جهت حفظ حرمت کارشناسی و همچنین برقراری ارتباط مالی ناسالم، شرکت‌های آوا و مبین که وابسته به هیات امنای ارزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هستند، این کار را مدیریت می‌کنند.

 فرهادی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه خدمات دفاتر خدمات سلامت از طریق الکترونیک و واکنش‌های معتبر بانکی انجام می‌شود و هیچ گونه تبادل نقدی و غیرنقدی بین واحد‌های صنفی و کارشناسان بهداشتی انجام نمی‌شود.

دانش آموختگان تمامی رشته‌های دانشگاهی می‌توانند برای راه اندازی دفاتر خدمات سلامت اقدام کنند

او تاکید کرد: تعداد ۱۶۰ دفتر خدمات سلامت برای پوشش کل کشور کافی نبود که کمیته راهبردی دفاتر خدمات سلامت بر اساس دستورالعمل وزیر وقت بهداشت، تصمیم به انتشار فراخوانی برای گسترش تعداد این دفاتر گرفت که از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی شد. متقاضیان بخش خصوصی از بین دانش آموختگان دانشگاهی در تمامی رشته‌ها با اولویت رشته‌های بهداشتی و درمانی، تا ۱۰ دی ماه فرصت دارند که در سامانه https://reg.mobiniranian.ir ثبت نام کنند.

تاریخ برگزاری آزمون، ۲۳ دی ماه

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: مرحله بعد از ثبت نام، برگزاری آزمون کتبی توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی با همکاری مرکز کل حراست وزارت بهداشت با تدابیر خاص امنیتی و ایمنی و در فضایی کاملا سالم، در تاریخ ۲۳ دی ماه خواهد بود و پس از آن دو تا سه برابر ظرفیت انتخاب و برای گزینش نهایی و مصاحبه به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور معرفی می‌شوند.

۱۹۰ دفتر خدمات سلامت جدید در کشور راه اندازی می‌شود

 فرهادی گفت: پس از برگزاری این مراحل، حدود ۱۹۰ دفتر خدمات سلامت جدید در سطح کشور تاسیس می‌شوند و این دفاتر، دانش آموختگان رشته‌های مختلف را به عنوان مسئول فنی و کارشناس جذب می‌کنند. پیش بینی می‌شود که حدود دو برابر تعداد پرسنل کنونی دفاتر خدمات سلامت، با تاسیس این ۱۹۰ دفتر، مشغول به کار شوند.

برنامه‌هایی از سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت به دفاتر خدمات سلامت اضافه می‌شود

او تصریح کرد: در حال حاضر، کارشناسان دفاتر خدمات سلامت، ممیّزی واحد‌های صنفی را انجام می‌دهند که شامل کارت بهداشت و آموزش واحد‌های صنفی است و به سیستم بازرسی وزارت بهداشت نیز در پوشش‌های نظارتی کرونایی نیز کمک می‌کنند. امیدواریم به زودی بعد از راه اندازی دفاتر جدید خدمات سلامت در کشور، برنامه‌هایی از سوی سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت به خدمات این دفاتر اضافه شود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: برای انجام فعالیت‌های تخصصی معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در دفاتر خدمات سلامت، کارشناسان صاحب صلاحیت این معاونت‌ها به ظرفیت دفاتر اضافه خواهد شد و امیدواریم که فرآیند راه اندازی دفاتر خدمات سلامت جدید تا اسفندماه با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام و از ابتدای سال ۱۴۰۱ این دفاتر مشغول به فعالیت شوند.

مهمترین حلقه، قبولی متقاضیان در آزمون کتبی است

 فرهادی گفت: دفاتر خدمات سلامت توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند و انتخاب مرکز سنجش پزشکی برای آزمون کتبی برای این بود که هیچ ارتباطی بین بدنه دولتی دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت با متقاضیان بخش خصوصی ایجاد نشود. مهمترین حلقه اول، قبولی در آزمون کتبی است که با تدابیر امنیتی و ایمنی بالا توسط مرکز سنجش پزشکی و مرکز کل حراست وزارت بهداشت برگزار می‌شود تا سلیقه شخصی، تقلب و تخلفی وجود نداشته باشد.

متقاضیان برای ثبت نام دفاتر خدمات سلامت تا ۱۰ دی ماه فرصت دارند

او اظهار کرد: متقاضیان تاسیس دفاتر خدمات سلامت تا ۱۰ دی فرصت دارند که در سامانه https://reg.mobiniranian.ir ثبت نام کنند و بعد از ثبت نام، منابع آزمون به متقاضیان ارائه می‌شود. ۲۳ دی ماه، آزمون سراسری با سوالات پلمپ شده برگزار می‌شود و بلافاصله پس از اعلام نمرات توسط مرکز سنجش پزشکی، دو تا سه برابر ظرفیت افرادی که حائز نمره شده اند برای مراحل بعدی یعنی مصاحبه و گزینش نهایی فراخوان می‌شوند و دانشگاه‌های علوم پزشکی با یک چارچوب مشخص شده، اقدام به این کار می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جمشید علی جانی رشته بهداشت محیط
۰۰:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
لطفا فقط و فقط خبرنگار شما میزان تغییر وضعیت بهداشتی یک رستوران یا نانوایی چند سال اخیر یا یک فاصله زمانی مشخص را که همه آنها بلا استثنا برچسپ زیر نظر ممیزی بهداشت دفاتر خدمات سلامت در شهر تهران را دارند را رصد کنند آیا هیچ تغییری مشاهده می شود ؟!!!

به خدا قسم هیچ و هیچ تغییری مثبت بهداشتی نبوده فقط هدف درآمد زایی و بخور بخور برای عده خاصی می باشد .
Iran (Islamic Republic of)
فردین قرنی
۲۳:۵۳ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
طرح دفاتر خدمات سلامت (دارای مغایرت های قانونی و غیر کارشناسی) در فاز بهداشت محیط، که اولین رشته پایلوت این طرح بوده است بعد از چند سال لنگ لنگان بالأخره تیر خلاص و شکست تمام عیار خورد.


Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم عزیزی صنف نانواها
۱۰:۲۷ ۲۵ دی ۱۴۰۰
مردم به نظرتون چرا دستورالعمل عمومی واگذاری خدمات سلامت وزارت بهداشت (همان دستورالعمل مادر که دستورالعمل دفاتر خدمات سلامت به تاسی از آن نوشته شده است)آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی


شماره/تاریخ دادنامه و کلاسه

(020514)9909970905810945

1399/08/06

9702302

رای به ابطال مصوبه واگذاری خدمات سلامت و واحدها و فعالیت های حوزه سلامت به مدیران واحدهای مختلف وزارت بهداشت مصداق انعقاد قرارداد مقاطعه کاری واحدهای تابعه وزارت بهداشت با کارکنان آن وزارتخانه است و با بند 11 و تبصره بند 1 ماده واحده قانون منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات دولتی و کشوری مصوب سال 1337 مغایرت دارد. یعنی کاملا مشخص بوده که نیت مدیران وزارت بهداشت از اول در کار خیر بوده
Iran (Islamic Republic of)
رضا مرادی از صنف آرایشگران
۲۳:۴۷ ۱۰ دی ۱۴۰۰
تحریم سراسری دفاتر خدمات سلامت (ممیزی بهداشت محیط و...) از طرف کل جامعه اصناف کشور استارت خورد

اطلاعیه مهم در رابطه با انعقادقرارداد دفاتر خدمات سلامت

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰

همکار گرامی پیرو نامه شماره ج/۳۳/۷۳۲۹۳ مورخ ۱۴۰۰/۹/۶ اتاق اصناف تهران موضوع عدم وجاهت قانونی انعقاد قرارداد دفاتر خدمات سلامت با اصناف را به اطلاع می رساند ، بر اساس نامه .....



همکار گرامی  پیرو نامه شماره ج/33/73293 مورخ 1400/9/6 اتاق اصناف تهران 

موضوع عدم وجاهت قانونی انعقاد قرارداد دفاتر خدمات سلامت با اصناف را به اطلاع می رساند ، بر اساس نامه شماره 60/206200 مورخ 1400/8/6 ریاست محترم مرکز اصناف و بازرگانان ایران مبنی بر عدم وجاهت قانونی انعقاد قرارداد دفاتر خدمات سلامت با اصناف و اخذ هر گونه وجه و نیز الزام مراکز و اماکن عمومی به انجام خود اظهاری و خود کنترلی بهداشتی به اتحادیه رستوران و سلف سرویس های تهران ابلاغ گردیده است .
⚠️ گویا جواب های غیر حرفه ای گروه بهداشت محیط زیر مجموعه معاونت بهداشت یحتمل همین آقای فرهادی در مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به انتقاد اتاق اصناف از طرح دفاتر خدمات سلامت کار را به جای باریک کشانده
Iran (Islamic Republic of)
شاهو نظری کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار
۲۳:۴۳ ۱۰ دی ۱۴۰۰
✅اساسا سپردن بحث های نظارتی بهداشت و حتی خدماتی بهداشت به بخش خصوصی خلاف اصل 29 و 43 قانون اساسی و ماده 8 قانون مدیریت خدمات کشوری است.

✅ طرح دفاتر خدمات سلامت اولین بار در حوزه بهداشت محیط در چند سال اخیر استارت خورد که به دلیل مشکلات عدیده با شکست مواجه شد و وزارت بهداشت به جای پذیرش اشتباه معلوم نبود به خاطر انتفاع چه گروه و کسانی دوباره تصمیم گرفت جهت جلوگیری از شکست طرح اشتباه دیگر حیطه های بهداشت را از جمله در گام اول بهداشت حرفه ای(ضابط قضایی اند طبق قانون کار)اضافه نمود!!!!!
حال گویا باز با شکست مواجه و در حال فرار رو به جلو اند و می خواهند معاون بهداشتی جدید را در عمل انجام شده قرار دهند



Iran (Islamic Republic of)
حسین بداقی کارشناس بهداشت محیط
۲۳:۴۲ ۱۰ دی ۱۴۰۰
'دیگر بهداشتی ها به هوش باشید که دفاتر خدمات سلامت حوزه های شما را به فلاکت نکشاند

جالب توجه آن است که این مراکز خدمات سلامت با شعار افزایش کم و کیف مباحث بهداشت محیط و افزایش اشتغال زایی دانش آموختگان مازاد بهداشت محیط و...بود که بعد از چندین سال پیاده سازی این طرح به گفته خود کارشناسان در حوزه بهداشت محیط نه شاهد افزایش آنچانی کم و کیف بهداشت در مغازه و رستوران ها هستیم و نه تغییری آنچنانی در به کارگیری دانش آموختگان بهداشت محیطی بیکار هستیم به صورتی که عده معود جذب شده به این شرکت های ضعیف خدمات بهداشت (سلامت) که به زور حقوق پایه کارگری بدان آنها تعلق گیرد و در اکثر موارد حتی بیمه آنها نیز از طرف شرکت ها رد نمی شود و طبعا شرکت ها با توجه به دآرمد محدود و کم سودشان در بکارگیری نفرات کمتر و فشار کاری بیشتر عمل کرده که خود باعث سود بردن عده اندکی به واسطه استفاده از زحمات کارشناسان محیط بوده و عملا خیلی از نیروهای بهداشت محیط نیز بیکار اند و اگر این دفاتر وجود نمی داشت و طبق اصل 43 و اصل 29 قانون اساسی دولت خدمات بهداشتی رایگان به مردم و جامعه هدف ارائه میداد شاید چند ها برابر نیروهای جذب شده در این دفاتر در بدنه دولت جذب می شدند.



در تجربه ممیزان بهداشت محیط، امر به جایی رسید که در سال 98 به موجب شکایت برخی اصناف موارد غذایی و ...به علت موازی کاری ممیزان بهداشتی مراکز خدمات سلامت با مامورین دولتی مثل بهداشت محیط (شماره دادنامه: ۵۸۴- ۵۸۳تاریخ دادنامه: ۲۸؍۳؍۱۳۹۸) در خواست ابطال دستورالعمل صدور پروانه فعالیت دفاتر خدمات بهداشتی با کد ۱۸۰۳۹۲۱۲ را نمودند که نشان دهنده مقاومت عموم مردم و اصناف خرد و ضعیف حتی در مقابل همچین موازی کاری ها و گرفتن هزینه از آنها خلاف اصل 43 و 29 قانون اساسی می باشد.

و در روز های گذشته، کل خانه اصناف ایران دفاتر خدمات سلامت را تحریم کردند.

خصوسازی و برون سپاری خیلی وقته گندش درآمده

نباید اجازه داد برای اشتغال زایی دولتی های بازنشسته و نزدیکانشان در شرکت های دفاتر خدمات سلامت جوانان ما و جامعه را له کنند
آخرین اخبار